סגור
טנק טנקים של צה"ל נכנסים ל דרום לבנון 1.10.2024
טנקים של צה"ל בגבול לבנון, אמש (צילום: AP)

דיווח שוטף
שלב חדש במלחמה: צה״ל החל בפעולה קרקעית בדרום לבנון

"יוצאים להתקפה, למען מציאות חדשה בצפון": כך נשמע מפקד אוגדה 98, תא"ל גיא לוי בקשר, לפני הכניסה הקרקעית. כמעט שנה אחרי תחילת הירי הבלתי-פוסק של חיזבאללה לעבר יישובי ישראל, הצבא חצה את הגבול צפונה. במקביל: חיל האוויר תקף שוב בדאחייה - ולראשונה במלחמה במחנה הפליטים הפלסטיני הגדול בלבנון; בבית הלבן הביעו תמיכה בפעולה

כמעט שנה אחרי תחילת הירי הבלתי-פוסק של חיזבאללה לעבר יישובי ישראל, הצבא חצה את הגבול צפונה: צה"ל הודיע הלילה (בין שני לשלישי) כי החל ב"פעולה קרקעית ממוקדת" נגד מטרות חיזבאללה בדרום לבנון. "צה"ל עושה כל מה שנדרש על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל ולהשיב את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון", מסר דובר צה"ל.
9:34 - דובר צה"ל בערבית מזהיר את הלבנונים: "אל תגיעו מדרום לליטאני". דובר צה"ל בשפה הערבית, אלוף משנה אביחי אדרעי, פנה לתושבי דרום לבנון על רקע תחילת הפעולה הקרקעית של צה"ל. "בדרום לבנון מתנהלת לחימה עצימה, שבמסגרתה פעילי חיזבאללה מנצלים את הסביבה האזרחית ואתכם כמגן אנושי להתארגנות למימוש התקפות", מסר. "לטובת ביטחונכם האישי, נבקש להימנע מתנועה בכלי רכב צפון לכיוון דרום נהר הליטאני. אזהרה זו בתוקף עד להודעה חדשה". (יואב זיתון)
8:26 - "יוצאים להתקפה, למען מציאות חדשה בצפון": כך נשמעה הכניסה ללבנון בקשר. "נלחמתם באומץ, התקפיות, קטלניות ונחישות", אמר מפקד אוגדה 98 תא"ל גיא לוי לחייליו, "בפתח השנה החדשה אנחנו בשדה הקרב, יוצאים ראשונים להתקפה למען מציאות חדשה עבור תושבי הצפון". עוד הוא הוסיף כי "משימתנו היא לתקוף את ארגון הטרור חיזבאללה, להשמיד את התשתיות, האמל"ח והמחבלים שלו, כדי להסיר את האיום על תושבי מדינת ישראל ולייצר את התנאים להשבת תושבי הצפון לביתם בביטחון".


7:46 - דיווחים: בנו של ראש הזרוע הצבאית של פתח בלבנון חוסל בתקיפה ליד צידון. לפי דיווח לבנוני, מוניר אל-מקדח, בנו של מנהיג הזרוע הצבאית של פתח בלבנון חסן אל-מקדח, נהרג בתקיפה במחנה הפליטים הפלסטיני עין אל-חלווה שסמוך לצידון. מדובר במחנה הפליטים הפלסטיני הגדול בלבנון. גורלו של חסן אל-מקדח טרם התברר, אולם לפי דיווח של ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'", הוא שרד את התקיפה. (ליאור בן ארי)
7:30 - בבית הלבן הביעו תמיכה בפעולה הקרקעית של צה"ל בדרום לבנון. "המבצע המוגבל להריסת תשתיות של חיזבאללה שעלולות לאיים על אזרחים עולה בקנה אחד עם זכותה של ישראל להגן על אזרחיה ולאפשר להם לחזור לבתיהם", נמסר. "אנחנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני חיזבאללה ושלוחותיה של איראן". עם זאת, בממשל האמריקני התייחסו ל"סיכון"בהתארכות המבצע שמוגדר לפחות כרגע "ממוקד". "אנחנו מודעים לסיכון התארכות המבצע מעבר לתוכנית המקורית", נמסר.

3 צפייה בגלריה
חיילים טנקים צה"ל ב צפון לקראת כניסה קרקעית 1.10.2024
חיילים טנקים צה"ל ב צפון לקראת כניסה קרקעית 1.10.2024
משוריינים של צה"ל בגבול הצפון
(צילום: AP Photo/Baz Ratner)

6:39 - צה"ל: 3 רקטות שוגרו מלבנון לאזור צפת והגליל העליון, 2 יורטו ואחת נפלה בשטח פתוח. צה"ל עדכן כי בירי האחרון לעבר צפת ויישובי הגליל העליון חצו משטח לבנון שלוש רקטות. "שתיים יורטו ואחת נפלה בשטח פתוח", מסר דובר צה"ל. (ynet)

3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול עם לבנון 30.9.24 חיזבאללה 2
כוחות צה"ל בגבול עם לבנון 30.9.24 חיזבאללה 2
כוחות צה"ל בגבול עם לבנון
(צילום: Erik Marmor/Getty Images)

6:23 - דיווח על "תקרית" בים האדום, סמוך לעיר הנמל חודיידה בתימן. סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) קיבלה דיווח על "תקרית" בים האדום, כ-118 ק"מ צפונית-מערבית לעיר הנמל חודיידה בתימן. "הרשויות חוקרות", נמסר. (רויטרס)

סיכום חדשות הלילה

אוסטין לגלנט, אחרי הכניסה ללבנון: "מסכים שצריך לפרק את תשתית חיזבאללה בגבול". אחרי שצה"ל החל בפעולה קרקעית בדרום לבנון, שר הביטחון יואב גלנט שוחח עם מקבילו האמריקני, שר ההגנה לויד אוסטין. כך הודיע הפנטגון, שמסר כי השניים הסכימו על ״הצורך בפירוק תשתיות תקיפה נגד ישראל לאורך הגבול כדי להבטיח שחיזבאללה לא יוכל לבצע התקפות בסגנון 7 באוקטובר על יישובי הצפון״. עוד נמסר בהודעה כי אוסטין הבהיר לגלנט שארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה, ושהוא חזר על כך ש"נדרשת החלטה דיפלומטית כדי להבטיח שאזרחים יוכלו לחזור בשלום לבתיהם משני צדי הגבול". אוסטין גם הבהיר כי ארה"ב מתכוונת להגן היטב על אנשיה ובעלות בריתה מול איומים מצד איראן ושלוחותיה. (דניאל אדלסון)

3 צפייה בגלריה
ירי ארטילרי של כוחות צה"ל בגבול לבנון 30.9.24
ירי ארטילרי של כוחות צה"ל בגבול לבנון 30.9.24
ירי ארטילרי של כוחות צה"ל בגבול לבנון
(צילום: AP Photo/Baz Ratner)

דיווח: "היעד בתקיפת מחנה הפליטים - מפקד סניף לבנון של הזרוע הצבאית של פתח". שני גורמי ביטחון פלסטיניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי היעד בתקיפה של צה"ל בעין אל-חילווה, מחנה הפליטים הפלסטיני הגדול ביותר בלבנון, היה מוניר מקדאה - מפקד הסניף הלבנוני של הזרוע הצבאית של תנועת פתח הפלסטינית. גורלו לא ידוע לפי שעה. מוקדם יותר דווח כי צה"ל תקף בניין במחנה הפליטים, שממוקם סמוך לעיר צידון שבדרום לבנון. (רויטרס)
דיווחים בלבנון: צה"ל תקף במחנה הפליטים הפלסטיני הגדול במדינה, לראשונה במלחמה. כלי תקשורת לבנוניים מדווחים כי צה"ל תקף בעין אל-חילווה, מחנה הפליטים הפלסטיני הגדול ביותר בלבנון, סמוך לעיר צידון שבדרום המדינה. גורם פלסטיני אמר לכלי התקשורת כי התקיפה כוונה לבניין. זו הפעם הראשונה שבה ישראל תוקפת במחנה הפליטים מפרוץ המלחמה. (רויטרס)