בלעדיאושר הסדר פשרה: מגדל תשלם 26 מיליון שקל לעשרות אלפי לקוחות
בלעדי
אושר הסדר פשרה: מגדל תשלם 26 מיליון שקל לעשרות אלפי לקוחות
חברת הביטוח תחזיר כסף ללקוחות שלא פרעו המחאות שנשלחו אליהם בגין החזר פרמיה. הקבוצה אליה מתייחס הסדר הפשרה כוללת לקוחות בתחום הביטוח הכללי (אלמנטרי) בלבד
בית המשפט המחוזי מרכז אישר בשבוע שעבר הסדר פשרה בהיקף של כ- 26 מיליון שקל, בתובענה ייצוגית נגד מגדל חברה לביטוח. לפי ההסדר, מגדל תחזיר לעשרות אלפי לקוחות זכאים שלא פרעו המחאות ששלחה להם כסף באמצעות ייזום פנייה בפרטי הקשר הרשומים אצלה או באמצעות הדואר.
הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה בשנת 2022 בגין כספים אשר היו אמורים על פי הנטען להיות משולמים ללקוחות באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם להוראות רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, אך בתובענה הייצוגית טען המבקש באמצעות עוה"ד מתן פריידין ואמיר ישראלי כי החברה הנהיגה פרקטיקה של שליחת המחאות תשלום באמצעות הדואר. נטען כי חלק מהלקוחות לא קיבלו כלל את הצ'ק באופן זה, וחלקם קיבלו באיחור.
כל זאת, בשעה היו אמורים לקבל את הכסף באמצעות זיכוי אשראי או העברה בנקאית. מנגד, טענה מגדל באמצעות עוה"ד בעז בן צור, אלעד פלג וגיא רוה כי גוף מוסדי רשאי להעביר כספים למבוטח באמצעות המחאה במספר מקרים כמו למשל שלא ניתן להעביר למבוטח כספים באמצעות העברה בנקאית או זיכוי בכרטיס אשראי ועוד.
מפסק הדין עולה כי הסדר הפשרה, שנערך בסיוע מגשר, נוגע אך ורק ללקוחות של מגדל בתחום הביטוח הכללי, "אשר בשבע השנים שקדמו לבקשת האישור ועד מועד אישור התובענה בפסק דין חלוט (סופי-ל.ד) , הועבר להם זיכוי בגין דמי ביטוח (פרמיה) באמצעות המחאות ולא בזיכוי בכרטיס אשראי/העברה בנקאית, והם לא פרעו את ההמחאה". כלומר, הקבוצה אליה מתייחס הסדר הפשרה, כוללת לקוחות בתחום הביטוח הכללי (אלמנטרי) בלבד. כמו כן, הסדר הפשרה לא עוסק בלקוחות מגדל שפרעו את ההמחאה שנשלחה אליהם אך נטען כי נגרמו להם נזקים בשל חלוף הזמן ממועד משלוח ההמחאה ועד למועד ההפקדה.
מהסדר הפשרה שאושר עולה כי מגדל תפנה ללקוחות חברי הקבוצה הזכאים, אשר נשלחה להם המחאה בסכום של 100 שקלים ומעלה, לפיה הם זכאים לתשלום כספי בשל אי פירעון המחאה שנשלחה אליהם בגין החזר פרמיה. הפנייה תעשה באמצעות הודעת SMS או הודעת דוא"ל או באמצעות דואר ישראל (ללקוחות שפרטיהם אינם מצויים במערכות מגדל).
בכל הנוגע ללקוחות שסכום ההשבה בעניינם נמוך מ- 100 שקלים, הצדדים הסכימו כי אין הצדקה (בהיבט של עלויות איתור ועלויות מנגנון התשלום) לבצע השבה פרטנית, וזה יהיה נכון, גם מבחינת האינטרס הציבורי, להעביר את הכספים בעניינם לידי הקרן לניהול ולחלוקת כספים שנפסקו כסעד לציבור בהתאם לחוק תובענות ייצוגיות. הפניות יישלחו בקבוצות של עד 5,000 מבוטחים בכל פרק זמן של 30 ימים, כך שסיום משלוח הפניות יתבצע, לכל המאוחר, בתוך 8 חודשים מהמועד שבו פסק הדין המאשר את הסדר הפשרה הפך לסופי. השופט שמואל בורנשטיין, קיבל t, הצעת הפשרה וקבע כי "מצאתי כי מדובר בהסדר ראוי והוגן שיש מקום לאשרו וליתן לו תוקף של פסק דין. סבורני כי סיום ההליך בהסדר פשרה כאמור, הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין".
עוה"ד מתן פריידין ואמיר ישראלי, באי כוח המבקש מסרו בתגובה: "הסדר פשרה זה שמחזיר לציבור 26 מיליון שקל יש לו חשיבות צרכנית גדולה. ללא התביעה הייצוגית, כספם של חברי הקבוצה היה נשאר בידי חברת הביטוח, וסכומי גביית היתר היו ממשיכים להצטבר מידי שנה ושנה. הסדר הפשרה ממחיש את חשיבותו העצומה של כלי התובענה הייצוגית ככלל, ולהגנה על זכותם של הלקוחות לקבל את כספם בהתאם להוראות הרגולטור בפרט, והכול תוך יצירת רף מחייב לשוק כולו לפעול בהתאם לדין באופן שבו המבוטח יקבל את כספו בכל אמצעי זמין. בדיוק בשביל מקרים כאלה נועד כלי התובענה ייצוגית".