סגור
Dun's 100

מעסיקי ברזל: תוכנית להעסקת עובדים בחירום

תוכנית משפטית להעסקת עובדים בשעת חירום, תחסוך לארגון מיליוני שקלים ותספק להנהלה, לעובדים וללקוחות שקט וודאות

בשנים האחרונות עסקים בארץ נעים ממשבר למשבר ומשעת חירום אחת לאחרת: ממגיפה עולמית למבצע צבאי, ולמלחמה. בדרך הם נאלצים להתמודד גם עם איומים יותר שגרתיים כגון פריצות לשרתים ואיומי סייבר ואבטחת מידע, ועם תרחישים אפשריים נוספים כדוגמת רעידות אדמה, שריפות ועוד.
בעולמות מערכות המידע נהוג לבנות תוכניות שיעזרו לזהות ולאתר פגיעות אפשריות במערכות המידע של הארגון. תוכניות אלו יכללו תוכנית להתאוששות מאסון שמגדירה את תחומי האחריות של גורמים שונים בארגון ואת סדר הפעולות בעת אסון, ותוכנית המשכיות עסקית שמטרתה להקטין את פרק הזמן שבו הארגון מצוי בשיבושים.
לא פחות חשוב מכך הוא שתהיה לעסק תוכנית שתסייע לו לנהל את יחסי העבודה בשעת חירום.
המעסיק היה מעוניין להמתין לפרסומם של החלטות פיקוד העורף, משרד העבודה, ביטוח לאומי והחלטות ממשלה שונות, ולפעול בהתאם להן ולהערכות המצב העסקיות. אבל המציאות היא שעם פרוץ המשבר, העובדים דורשים ממנו תשובות מיידיות ועליו לקבל את רוב ההחלטות החשובות בתנאים של חוסר וודאות.
להחלטות שמתקבלות בתקופת הזמן הזו תהיה השפעה על היכולת שלו לעמוד בהתחייבויות לספקים ולתפעל את העסק שלו. תוכנית מגירה לשעת חירום שתסייע לו לקבל את ההחלטות הנכונות - משפטית ועסקית, המותאמות לכל סוג תרחיש ולמאפיינים הייחודיים של העסק שלו, עשויה למנוע ממנו לבצע טעויות יקרות.

תוכנית לשעת חירום יכולה לחסוך לעסק מיליונים

היכולת להבין כיצד להתנהל בתרחיש חירום, יכולה לחסוך לארגון מיליוני שקלים ולספק להנהלה, לעובדים וללקוחות שקט וודאות, גם בתנאי אי וודאות.
תוכנית משפטית להתמודדות באירועי חירום מתייחסת למאפייניו הייחודיים של העסק, ומטרתה לייצר עבור העסק מתווה עבודה ברור בשעת חירום. היא נועדה להחזיר את העסק למצב תפקודי ויעיל, להסדיר את ההתחייבויות מול הלקוחות והספקים בהתאם לתנאים המשתנים, לנתח את ההשלכות המשפטיות של מצב החירום ולגזור מהם דרכי פעולה עבור העובדים והלקוחות, ולהעניק למנהלים מענה לשאלות הייחודיות שנוצרות מהמצב.
בעת בניית התוכנית אנו בוחנים האם להגדיר את העבודה המתבצעת בעסק כחיונית, והאם יתאפשר להוציא עבורו היתר כמפעל חיוני בעת הצורך. מניסיוננו מתקופת הקורונה והמלחמה, חברות הייטק ותעשייה שהצליחו להוציא אישור עסק חיוני חוו פחות טלטלות עסקיות, בהשוואה לחברות אחרות שנאלצו לחכות להחלטות פיקוד העורף כדי להמשיך בפעילות.
ליבה של התוכנית עוסק בניהול יחסי העבודה בשעת חירום, בדגש על זכויות וחובות העובדים. באילו תרחישים העסק יוציא עובדים לחופשה כפויה, אילו שינויים בנהלי העבודה העסק מעוניין להחיל ובאיזה אופן? מה תהיה המדיניות של גיוסי ופיטורי עובדים בתרחישים השונים? התאמת מדיניות חופשה, מחלה ותגמול לנסיבות המשבר, הגדרת מדיניות עבודה מרחוק, וחיזוק החוסן ארגוני.
1 צפייה בגלריה
עו"ד חן טלמור שותף במשרד קטן בר-טל טלמור
עו"ד חן טלמור שותף במשרד קטן בר-טל טלמור
עו"ד חן טלמור
פן משמעותי אחר שלה עוסק בנושאים הכלכליים, בדגש על ההשלכות המשפטיות של מצב החירום על חוזים והסכמים, ובזיהוי הזדמנויות עסקיות חדשות או שינויים נדרשים במודל העסקי.
במקרים רבים עסקים לא יכולים להמשיך בפעילות משום שהנסיבות אינן מאפשרות את נוכחותם של מקבלי ההחלטות בארגון. בעלי תפקידי מפתח בעסק צפויים להיות מגוייסים במצב חירום מסוג מלחמה או מבצע צבאי, ורעידת אדמה, שריפה או אירוע סייבר עלולים להשאיר בעלי תפקידים בלי גישה. תוכנית לשעת חירום תתייחס לתרחישים השונים ותגדיר מי יהיו ממלאי המקום, כך שהארגון לא יישאר מנוטרל.

התמודדות עם שגרת חירום: מותר לשלוח עובד לדרום או לצפון במלחמה?

בעוד שהתוכנית לשעת חירום מספקת את המעטפת הראשונית לטיפול בבעיות שעולות בשעת חירום, קיימים אירועים בלתי צפויים שעולים מההתמודדות עם שגרת החירום. במלחמה הנוכחית פנו אלינו להתייעצות עסקים שנמצאים בצפון וסובלים מהשפעות הלחימה ומשגרת החירום, אך ממוקמים מעבר לקו 5 הקילומטרים. הם אינם זכאים לפיצוי שנקבע ואינם מקבלים תשובות מהמדינה.
רובנו לא הערכנו כי הלחימה תמשך זמן רב, וכי יהיו בחברה עובדים שנמצאים במילואים כבר 10 חודשים. כתוצאה מכך חברות רבות מתלבטות כיום עם שאלות כלכליות לא פשוטות – האם להמשיך לממן את הוצאות הליסינג של עובד שלא נמצא בחברה כבר 10 חודשים או האם מותר לבקש ממנו בחזרה את הרכב? האם העובד זכאי לבונוס השנתי הצוותי? איך מנהלים פעילות שגרה במצב חירום? איך מתמודדים עם שליחת עובדים לצפון או לדרום בזמן מלחמה כשאין איסור מבחינת פיקוד העורף אך העובדים חוששים?
בעוד שתוכנית החירום המתווה את המסלול לפעולה עבור העסק, כאשר נדרשים שלטי הכוונה לאורך הדרך, אנו מספקים אותם באמצעות ייעוץ וליווי משפטי.

לתוכנית החירום השפעה על החוזים וההסכמים של העסק בשגרה

אחת ההשלכות המעניינות ביותר של תוכנית חירום משפטית, היא ההשפעה שלה על מסמכי השגרה של העסק. ההבנה כיצד העסק צפוי להתנהל בשעת חירום, משליכה על ההתחייבויות שנקח על עצמנו מול הספקים, הלקוחות והעובדים.
נוכחנו לראות כי עסקים שערכו תוכנית חירום משפטית גילו בעקבותיה כי נדרשים שינויים בהסכמים אותם הם עורכים עם הספקים שלהם, בהתחייבויות שלהם כלפי הלקוחות וכי לעיתים נדרשים חידודים בהסכמי ההעסקה של העובדים. השינויים הללו מאפשרים לעסק לפעול בבהירות גדולה יותר מול כל השותפים שלו, ולעבור בקלות רבה יותר למצב החירום כאשר הוא נדרש לכך.
כל עסק פועל בתנאים של אי וודאות, אך בשנים האחרונות אנו פועלים בתנאים קשים מאי פעם. עסקים שרוצים לשרוד ולהצליח חייבים להערך מראש, לתכנן את יחסי ההעסקה שלהם בעולם המשתנה, ולייצר תוכנית שתאפשר להם לחזור ולעמוד איתנים אל מול אירועי החירום השונים.
מאת עו"ד חן טלמור - מומחה לדיני עבודה, שותף במשרד קטן בר-טל טלמור
d&b – לדעת להחליט