בשורה למובטלים: טופס רישום אחד לשירות התעסוקה ולביטוח הלאומי
בשורה למובטלים: טופס רישום אחד לשירות התעסוקה ולביטוח הלאומי
אחרי שנים של ביקורת על הרישום הכפול אליו נדרשים המובטלים, בייחוד בתקופת הקורונה, מערך הדיגיטל הלאומי פיתח טופס משותף ללשכת התעסוקה ולביטוח הלאומי. עכשיו רק נשאר לנסות להבין, למה זה לקח כל כך הרבה זמן?
אחרי שנים רבות של המתנה וביקורת ציבורית קשה, שירות התעסוקה והביטוח הלאומי איחדו את הטפסים לדורשי העבודה, זאת לאחר הביקורת הקשה שנמתחה במשבר הקורונה על הצורך לפנות לשני הגופים והסרבול בהעברת המידע ביניהם. המשמעות היא שמועד הגשת הטופס יהיה גם המועד הקובע לצורך חישוב תחילת תשלום דמי האבטלה. הטופס האחיד כבר פעיל.
הביטוח הלאומי אחראי לתשלום דמי האבטלה. שירות התעסוקה מטפל ברישום של דורשי העבודה ובניסיון לשיפור המיומנויות והשמה מחודשת שלהם. הקשר של המובטל עם שירות התעסוקה הוא תנאי לקבלת דמי האבטלה, אלא שכפילות הרישום והבירוקרטיה הקשו מאוד על דורשי העבודה ביחוד בתקופה שהיו 1.2 מיליון מובטלים בשיא הסגר הראשון בקורונה.
השבוע החל לפעול הטופס המשותף שפיתח מערך הדיגיטל הלאומי. עם מילויו טופס המידע ישלח לשני הגופים והמובטל יידרש להתייצב בשירות התעסוקה תוך 15 יום מהגשת הטופס. השאלה הגדולה היא כמובן למה זה לקח כל כך הרבה שנים?
ראש חטיבת הטכנולוגיות במערך הדיגיטל הלאומי, יוגב שמני מסביר את התהליך הממושך בכך ש"מדובר בשני גופים גדולים, עם בסיסי מידע משמעותיים ומורכבים. הפיתוח איגד את הממשקים של שני הגופים בצורה שמאפשרת לאזרח לצרוך את הכל במקום אחד". סיבה נוספת היתה כנראה שמערך הדיגיטל נותן עדיפות לפיתוחים שעוסקים במספר גדול יותר של משתמשים. על העובדה שהטופס המשותף לא מעיד על עידן חדש ביחסים מעידה העובדה שבעקבות פרסום ההודעה על הטופס החדש פרץ עימות פומבי בין דוברויות הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה.
מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום אמרה כי "שיתוף הפעולה האמור חשוב על מנת להקל על המבוטחים ולחסוך מהם להגיע למספר גופים בו זמנית. הטופס האחוד מייעל את התהליך ומצמצם משמעותית את הבירוקרטיה עבור האזרח".
מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור אמר כי "מדובר בבשורה שתשים סוף לבלבול ולסרבול; לא עוד עיכובי זכאויות. הטופס יאפשר לדורשי העבודה להקדיש את מלוא הזמן והמרץ למאמצי החזרה לעבודה ולא לבירוקרטיה"
מנכ"לית מערך הדיגיטל הלאומי, שירה לב עמי אמרה ש"הטופס האחוד הדיגיטלי הוא חבל הצלה עבור אנשים מכל המגזרים ובכל מצב סוציו-אקונומי. משבר התעסוקה מקשה על התושבים מספיק, על המדינה לעשות כל מאמץ כדי להקל".