סגור

המשטרה: תיק פלילי לנוהגים בטרקטורון חשמלי, הרכב יוחרם ויושמד

ההגדרה של הטרקטורונים החשמליים, שחלקם מגיעים למהירויות הגבוהות מ-70 קמ"ש, אינה מעוגנת בחוק – והמשטרה החליטה להחריף משמעותית את המאבק בכלים המסוכנים. הנהגים מצדם מבולבלים: "מוכנים לשלם ביטוח ולעשות טסט, אך החוק לא מאפשר זאת - כי בסופו של דבר זה צעצוע"

לפני כשבוע נפצע קשה ילד בעקבות תאונת טרקטורון חשמלי בדרום תל אביב. תאונה זו מצטרפת לסטטיסטיקה העגומה שרק הולכת ומתנפחת, של ילדים ובגירים שנפצעים עקב שימוש בטרקטורונים חשמליים. ההגדרה של הטרקטורונים החשמליים, שחלקם מגיעים למהירויות הגבוהות מ-70 קמ"ש, אינה מעוגנת בחוק – וכעת נדמה כי המשטרה החליטה להחריף משמעותית את המאבק בכלים המסוכנים.
מסמך פנימי של משטרת ישראל קובע "חידוד נהלים" בכל הקשור לאכיפה נגד נהגי טרקטורונים חשמליים. לפי המסמך, שעליו חתום סנ"צ גיא לוי, רמ"ד תעבורה במשטרה, שוטרים שיתפסו נהגי טרקטורונים חשמליים ידאגו להחרים ולהשמיד את הטרקטורון החשמלי, ולפתוח תיק פלילי נגד הנהג בגין נהיגה ללא רישיון רכב, נהיגה ללא ביטוח ונהיגה ללא רישיון מתאים לסוג הרכב.
לפי המסמך המשטרתי, טרקטורון חשמלי אינו נכלל בהגדרת טרקטורון שבחוק, ועל כן לא יחולו עליו הכללים החלים על טרקטורון. על טענה זו כבר נכתב ב"כלכליסט" בעבר: ההגדרה של מה נחשב טרקטורון בחוק היא מעגלית. לפי החוק, "טרקטורון" הוא רכב המיועד לשימוש בדרך שאינה סלולה שנתקיימו בו כל שש ההגדרות הללו: הוא נע על ארבעה גלגלים לפחות; אופן הישיבה עליו הוא כשרגלי הנהג משני צדי המושב; ההיגוי שבו נעשה באמצעות כידון; הוא מיועד להסעה של עד שני נוסעים כולל הנהג; נפח מנועו אינו עולה על 1,500 סמ"ק; והוא צוין ברישיון הרכב כטרקטורון. על פניו הטרקטורון החשמלי עומד בכל התנאים, מלבד שני האחרונים – אין לו נפח מנוע כי הוא חשמלי והוא אינו מוגדר כטרקטורון. כך נוצר מצב אבסורדי - הטרקטורון החשמלי לא מוגדר כטרקטורון מפני שהוא לא מוגדר כטרקטורון.
למרות האמור לעיל, במשטרה קובעים כי גם אם הטרקטורון החשמלי אינו טרקטורון והוא מוגדר כ"צעצוע" – אם הוא נע בכביש אזי חלים עליו החוקים והתקנות החלים על רכבים ממונעים הנעים בכביש. המשמעות היא שרוכב הטרקטורון החשמלי מחויב ברישיון נהיגה, רישיון רכב וביטוח חובה, אך מפני שטרקטורונים חשמליים אינם מוגדרים כטרקטורונים על ידי החוק, אז לא ניתן לעמוד בתנאים אלו לעולם כי אין להם רישוי רכב ולא ניתן לבטח אותם בביטוח חובה. המשמעות: לפי חידוד הנהלים במשטרה, כל מי שנוסע בטרקטורון חשמלי על הכביש הוא עבריין.
1 צפייה בגלריה
הקבוצה ל טרקטורונים ו כלים חשמליים פייסבוק
הקבוצה ל טרקטורונים ו כלים חשמליים פייסבוק
הקבוצה לטרקטורונים וכלים חשמליים פייסבוק
(צילום מסך: פייסבוק)
המסמך מכתיב גם כיצד יש לנהוג במי שייתפס נוהג על טרקטורון חשמלי. שוטר שיתפוס בגיר הרוכב על טרקטורון חשמלי יפעל להחרמת הטרקטורון ויבוקש צו להשמדת הרכב. במקביל השוטר יפעל לפתוח תיק פלילי במסגרתו יוגש כתב אישום נגד הנהג בגין נהיגה ללא רישיון נהיגה, נהיגה ללא רישיון רכב וללא ביטוח. אם מדובר בקטין מתחת לגיל 12, ייפתח תיק פלילי להוריו בגין התרה לנהיגה בלתי מורשה והתרה לנהיגה ללא רישיון רכב וללא ביטוח. אם מדובר בקטין מעל גיל 12, הטיפול בקטין יעבור לחוקר נוער לטובת העמדתו לדין.
רוכב טרקטורון חשמלי שפנה ל"כלכליסט" כתב כי משתמשי הטרקטורונים מבולבלים, וכי "הוא ועוד אלפי משתמשים של הכלי מוכנים לשלם ביטוח, לעשות טסט וכל מה שנדרש, אך החוק לא מאפשר זאת כי בסופו של דבר זה צעצוע". הוא הוסיף כי המדינה צריכה כעת לפצות את בעלי הטרקטורונים החשמליים וכי "לא ייתכן שאני, בן 45, מחזיק רישיון נהיגה גם של אופנוע וגם של רכב, אקבל זימון לבית משפט על עבירה על החוק שלא קיים".
בישראל קיימת תעשייה שלמה של סחר בטרקטורונים חשמליים. הטרקטורונים נמכרים בחנויות של צעצועי "אקסטרים" ובקבוצות פייסבוק דוגמת "הקבוצה ‏לטרקטורונים וכלים חשמליים" ו"טרקטורונים חשמליים למבוגרים", שמכילות אלפי חברים ומתבצעות בהן עסקאות רבות של קנייה ומכירה. המחיר של הטרקטורונים החשמליים נע בין 3,000 שקל לדגמים הבסיסיים ל-25 אלף שקל לטרקטורונים חזקים ו"משופרים". הטרקטורונים, שנמכרים כצעצועים על ידי החנויות, ולפי המוכרים אינם מצריכים רישיון, יכולים להסיע משקלים העולים על 150 ק"ג, וטווח הנסיעה שלהם יכול להגיע לעשרות קילומטרים.
ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל אוכפת את דיני התעבורה ככתבם וכלשונם".