מסתערים על משקי הבית: תחרות צמודה בענף החשמל
מסתערים על משקי הבית: תחרות צמודה בענף החשמל
התחרות מתחילה להיות מורגשת עם שבע חברות שהחלו כבר לשווק חשמל לצרכנים, והיא תתעצם בחודש הבא כשתיכנס לתוקף הרפורמה שתאפשר גם למשקי בית שלא מחזיקים במונה חכם להתחבר לספקים הפרטיים ולקבל הנחות
התחרות על צרכני החשמל מתחילה להיות מורגשת עם שבע חברות שהחלו כבר לשווק חשמל לצרכנים, והיא תתעצם בחודש הבא כשב־25 ביולי תיכנס לתוקף הרפורמה שתאפשר לכל משקי הבית, גם אלו שלא מחזיקים במונה חכם, להתחבר לספקי החשמל הפרטיים.
הרפורמה בתחום המונים החכמים, שהובילו רשות החשמל, בראשות אמיר שביט, ומשרד האנרגיה, בראשות אלי כהן, תשתמש במודל צריכה ססטיסטי של צרכן מממוצע. המשמעות של המהלך – פתיחה אמיתית של התחרות במשק החשמל, לפחות במקטע האספקה הכולל את הקשר עם הלקוח ומערכי החיוב.
שבע החברות שהחלו לשווק חשמל למשקי בית הן אמישראגז, פזגז, אלקטרה פאוור (לשעבר סופרגז), סלקום, פרטנר, בזק ו־HOT. בכל החברות יש מסלול הנחה כללי של 5%־7% על תעריף חברת החשמל, אך גם מסלולים שמתאימים לצריכה אישית. כך למשל חלק מהחברות מציעות מסלולי לילה, שבהם ניתן לקבל הנחה של עד 20% עבור חשמל הנצרך בשעות הלילה, או מסלול יום המאפשר הנחות בשעות הבוקר והצהריים, ומתאים בין היתר לאנשים שעובדים מהבית. בחברת סלקום למשל תינתן הנחה קבועה של 5% בשנה הראשונה, 15% במסלול יום ו־20% במסלול לילה. בחברת בזק תינתן הנחה קבועה של 7%, ובחברות אמישראגז ופזגז הנחה קבועה של 7%. עם זאת ייתכן שלא כלל המסלולים יהיו פתוחים ללקוחות ללא מונה חכם.
עד תחילת השנה האפשרות של משקי בית להתחבר לספקי החשמל הייתה פשוט לא קיימת, מלבד פיילוטים בודדים ברחבי הארץ. מתחילת השנה החלה להתרחב האפשרות לחבר משקי בית חדשים לספקי החשמל הפרטיים, אך נכון לעכשיו המעבר מחייב להחזיק במונה חכם. כיום למרבית משקי הבית אין מונה חכם, והשלמת פריסת המונים צפויה רק בעוד כחמש שנים. מי שירצה להקדים את התור ולקבל מונה חכם כבר כעת, יידרש להיפרד מ־265 שקל ולחכות מספר שבועות לחברת החשמל.
האפשרות להתחבר לספקי החשמל הפרטיים ובכך בעצם "להתנתק" מחברת החשמל היא חלק מפתיחת משק החשמל לתחרות, שהחלה עם הרפורמה בחברת החשמל ב־2018.
בניגוד לצרכני הענק, הנהנים כבר מספר שנים מספקי חשמל פרטיים ומהנחות, מכירת חשמל למשקי בית היא עסק מורכב בהרבה. במקום להתנהל מול מספר מצומצם של לקוחות וחשבוניות, נדרש מערך שירות לקוחות וחיוב גדול שיכול לגייס לקוחות. לכן יצרני החשמל החזיקו גם ברישיון אספקת חשמל, שאיפשר להם למכור.