סגור
תחנת הכוח דוראד
תחנת הכוח דוראד (צילום: בני מור)

ברקע הביקורת בטורקיה: זורלו מתכוונת למכור את אחזקותיה בדוראד

הדיווח לפיו תחנת הכוח ליד אשקלון מוכרת חשמל לבסיסי צה"ל עורר ביקורת נגד חברת האחזקות הטורקית, שהודיעה שתמכור את חלקה בתחנה (25%) בהקדם. מאז תחילת המלחמה מכרה זורלו אחזקות נוספות בארץ, כך שמכירת חלקה בדוארד תחסל את פעילותה בישראל

חברת האחזקות הטורקית זורלו בדרך למכור את חלקה בתחנת הכוח דוראד (25%) לאחר שמוקדם יותר השבוע פורסם כי תחנת הכוח שליד אשקלון מוכרת חשמל גם לבסיסי צה"ל. הדיווח על מכירת החשמל לצה"ל הובילה לביקורת נרחבת בטורקיה ואילצה את החברה להוציא הודעה שתשלים את מכירת חלקה בתחנה בהקדם.
לאור יחסי ישראל-טורקיה בשנים האחרונות, ובמיוחד עם פרוץ המלחמה, לא הייתה הפתעה גדולה סביב כוונותיה של זורלו לצאת מהשוק הישראלי. כך למשל, במאי מכרה חברת הענק הטורקית את חלקה בשתי תחנות כוח קטנות (הספק מצטבר של 190 מגה-וואט) לאדלטק הישראלית שבניהולו של אורי אדלסבורג בתמורה ל-127 מיליון שקל. אדלטק וזורלו החזיקו בשתי התחנות בחלקים שווים. אלא שמרבית ההערכות בשוק האנרגיה היו כי זורלו תחכה להשלמת הבוררות בין השותפות בתחנת הכוח שמתנהלת בימים אלה.
הדיווח על כך שדוראד מוכרת חשמל ישירות לבסיסי צה"ל הרחיב את הביקורת כנגד החברה הטורקית ואילץ אותה לפרסם את ההודעה. דוראד היא האחזקה האחרונה של זורלו בישראל, כך שאם תשלים את המכירה בקרוב, לחברה הטורקית לא תישאר פעילות נוספת בישראל.
דוראד מוחזקת על ידי המדינה באמצעות החברה הממשלתית שתא"א (37.5%, חברה בת של קצא"א), זורלו (25%), אדלטק (18.75%) ודורי אנרגיה (18.75%), שהיא חברה בבעלות שווה של אלומיי קפיטל הציבורית ולוזון אנרגיה הציבורית. בהקמת התחנה שהחלה לפעול ב-2014 הושקעו 4.7 מיליארד שקל. השווי של דוראד אינו גלוי לציבור, אך הוא מוערך בכמה מיליארדי שקלים.
לאחרונה פורסם בכלכליסט גם כי המדינה מקדמת את מכירת אחזקותיה בתחנת הכוח, בהתאם להחלטת הממשלה בנושא. ההחלטה לקדם את מכירת האחזקות של המדינה הגיעה לאחר האישור בממשלה במאי 2023 להרחבת תחנת הכוח בדוראד (דוראד 2) שיקפיץ את שווי התחנה.
אלא שלא כל בעלי האחזקות בדוראד תומכים בהרחבת התחנה. כיום ישנה הגבלה על סך נתח השוק שיכול שחקן אחד להחזיק בייצור חשמל בגז טבעי. החישוב על נתח השוק של כל שחקן מתבצע לפי סך יכולת הייצור בתחנות הכוח בהן יש לשחקן אחזקות. כך למשל, עבור אדלטק, שמחזיקה רק ב-18.75%, כל ההספק של דוראד נכלל במכסה ולכן עדיף לחברה לקדם הקמת תחנה אחרת בה יש לאדלטק אחזקות גדולות יותר. מסיבה זו מתנגדת אדלטק להרחבת התחנה.
לדברי המשנה למנכ"ל אדלטק ניב סבר, "הרגולטור החליט שלא יהיה שחקן שיחזיק יותר מ-20% בשוק ייצור החשמל בגז טבעי, שזה דבר סביר ונורמלי. אבל הבעיה שהרגולטור החליט גם על דבר חסר תקדים – שדי באחזקה של 5% בתחנת כוח כדי שיחשיבו אותך כבעל שליטה בכל תחנת הכוח. לדוגמא, בתחנת דוראד אנחנו מחזיקים בפחות מ-20%, אבל הרגולטור סופר לנו את כל יכולת הייצור של התחנה והיא נוגסת בכל נתח השוק שאנחנו יכולים להחזיק, וזאת תחנה, כמו כמה תחנות בארץ, שאפשר להכפיל יחסית בפשטות את נפח הייצור שלה".
מאז הקמתה ב-2014 בין השותפות בדוראד לא שקט. השיא הגיע בהליך בוררות (הערעור בעניינו מתנהל בימים אלה). פסק הבוררות המדובר מתייחס לטענות דורי וקצא"א כי השותפות האחרות ניפחו את עלויות הקמת התחנה וגילגלו את הכסף לכיס. ביוני ניתנה החלטה שחייבה את החברות לשלם, אלא שכיום מתנהל הדיון על ערעור ההחלטה.