סגור
מימין רן ארז ו יואב קיש על רקע כיתה ריקה
רן ארז ויואב קיש על רקע כיתה ריקה (צילומים: יאיר שגיא שלו שלום יריב כץ)

קיש מנסה לגייס את מנהלי בתי הספר כדי לפלג את המורים ולשבור את העיצומים

משרד החינוך הודיע שיפתח את המחשבים למורים שרוצים לתת ציונים ולוחץ על המנהלים לספק אותם. זאת כדי לבלום את העיצומים הננקטים בשנתיים האחרונות על ידי ארגון המורים. עם זאת בארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים" לא מתלהבים מהניסיון להפוך אותם לקבלני שבירת שביתה

אחרי שיו"ר ארגון המורים העל־יסודיים רן ארז התקפל מהשביתה, גם העיצומים שיזם הארגון לפני שנתיים עומדים בסכנה. מצד אחד שר החינוך יואב קיש הודיע שיפתח את מערכת המחשבים של המשרד למורים שירצו לתת ציונים ולשבור עיצומים. אלא שגם ארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים" הודיע שלא ישלים עם שנה נוספת ללא ציונים ואם המשבר לא ייפתר עד אחרי החגים ייצא למאבק משלו.
ביום ראשון בלילה אחרי פיצוץ המשא ומתן, הפתיע ארז כשהודיע על הפסקת השביתה וחידוש העיצומים של אי־מתן ציונים ואי־יציאה לטיולים. תרמו לכך התחושה של הארגון שהוא מאבד את השטח וכן החשש הגדול של המורים שלא יקבלו שכר לפני החגים. ארז לא הצליח לשכנע את המורים שהמאבק על החוזים האישיים הוא מאבק קיומי מבחינתם. העיצומים בהם ממשיך הארגון נמשכים כבר שנתיים ומסבים מצוקה גדולה לתלמידים שבהיעדר ציוני מגן אינם יכולים לקבל ציוני בגרות רשמיים.
קיש החליט לנצל את החולשה שהפגין ארז כדי להמשיך ולהכות. בהודעה שפרסם משרד החינוך היום נאמר ש"השביתה הסתיימה, עכשיו חייבים לבטל את העיצומים! בהנחיית שר החינוך יואב קיש - מערכת הזנת ציוני המגן נפתחה מחדש להזנת ציונים. השר קורא למורי התיכונים להזין את ציוני המגן לאלתר". קיש גם טען ש"יש הסכם מצוין על השולחן" וקרא לארז לקבל אותו.
המשרד לא הסתפק בקריאה אלא מפעיל לחצים ישירים על המנהלים. במכתב שנשלח אליהם נאמר ש"מבדיקת נתוני המערכת עולה, כי במסגרת מועדי חורף וקיץ 2024, לא דווחו על ידיכם ציונים שנתיים, ציונים פנימיים והערכות חלופיות. על מנת לא לגרום לשיבושים חריגים בזכאויות בהמשך, אנו ממליצים לכם לפעול באופן מידי לדיווח הציונים".
בארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים", לא מתלהבים מהניסיון להפוך אותם לקבלני שבירת שביתה. מנכ"ל "מנהיגים" גיל מושקוביץ הוציא מכתב למנהל אגף הבחינות דוד גל שבו הגדיר את ההודעה כ"קצת מגוחכת כיוון שאתם יודעים בדיוק כמונו שהציונים לא דווחו כתוצאה מעיצומי המורים. פשוט צריך להמתין להסדרת העניין ביניכם לבין ארגון המורים. הפנייה אלינו לא רלבנטית. אין לצפות שאנחנו נסדיר עניין התלוי בכם".
אלא שבלי קשר לניסיונות שבירת השביתה של קיש גם מנהיגים הודיע שלא יסכים להמשך ההתנהלות הנוכחית מול התלמידים. בארגון טוענים כי "שנתיים וחצי ללא הסכם, ללא ודאות בסיסית, ללא טיולים, ללא ציונים, ללא תוספות שכר מינימאליות וללא אופק בהיר של משיכת כוחות הוראה, חינוך וניהול אל מערכת החינוך שלנו. ואין אפילו גורם אחד סביב שולחן המשא ומתן שמתעלה לגודל השעה". הארגון הודיע ש"לא נאפשר עוד שנה ללא ציונים וללא פעילויות חברתיות - אם הנושא לא ייפתר עד 'אחרי החגים', נשקול את המשך צעדינו".
אין פירוט אבל למנהלים בעצם שתי דרכי פעולה אפשריות. אחת היא לצאת נגד העיצומים ולהביע עמדה בעד מתן ציונים תוך ניצול ההשפעה הרבה שלהם על המורים. השנייה היא לנקוט עיצומים משלהם, למשל להימנע מלשלוח דיווחים למשרד החינוך. במשא ומתן על ההסכם הקיבוצי האוצר הוא שניסה להגדיל את התוספות למנהלים וארז להפחית. עכשיו הוא לומד בדרך הקשה שקבוצה חזקה כמו המנהלים כדאי לשמור כבני ברית.
איתמר קרמר, מנהל משמר החינוך הממלכתי, ארגון להגנה על ערכי החינוך הממלכתי, פרסם אתמול קריאה למנהלי בתי ספר: "אל תיתנו לסמוטריץ' וקהלת להסית ולפלג בין מנהלי בתי ספר ומורים". הוא הסביר ש"סמוטריץ' וקהלת מנסים לעשות בבתי הספר את מה שעשו בכל החברה הישראלית, הפרד ומשול. יש כתובת אחת למשבר הזה - שר החינוך".