סגור
שרון קנטור ו תום ראובני
הזוכה במדליית הכסף שרון קנטור והזוכה במדליית הזהב תום ראובני (צילומים: Christophe SIMON / AFP Clive Mason/Getty Images)

רצף הישגים לישראל: תום ראובני זכה במדליית זהב אולימפית, שרון קנטור במדליית כסף

בניגוד לכל התחזיות המוקדמות בענף: גולש הרוח הישראלי שמעולם לא זכה במדליה באליפות עולם או אירופה קודם לכן, הפך לאלוף אולימפי אחרי שניצח בשיוט הגמר. זוהי מדליית הזהב האולימפית הרביעית של ישראל אי פעם. אלופת העולם בגלישת רוח סיימה שנייה בגמר האולימפי אחרי מרתה מאג'טי האיטלקייה והעניקה לישראל את מדליית הכסף השלישית שלה במשחקים האולימפיים בפריז. המדליסטית הטרייה פנתה ללי קורזיץ, ארבע פעמים אלופת העולם בענף, המתמודדת עם מחלת הסרטן: "מאוהבת בך, זה בשבילך!". ישראל כבר עם חמש מדליות מפריז, יותר מבכל אולימפיאדה קודמת

הישג בלתי נתפס לגולש הרוח תום ראובני שהפך היום (שבת) לאלוף האולימפי בענף - 20 שנים אחרי שהמאמן שלו גל פרידמן היה לאלוף האולימפי הראשון של ישראל. שרון קנטור זכתה קודם לכן במדליית כסף במה שהפך ליום הגדול ביותר של ענף השייט הישראלי מאז ומעולם. שראל סופרת כבר חמש מדליות בפריז, יותר מבכל אולימפיאדה בודדת בעבר, ו-18 מדליות בכל הזמנים.
"אני כל כך שמחה, שיוט ראשון ניצחתי, בגמר קצת פספסתי, אבל אני שמחה בטירוף", אמרה קנטור הנרגשת בסיום שיוט הגמר, "יש לנו נבחרת מדהימה, שחר צוברי המאמן נותן בראש".
קנטור פנתה ללי קורזיץ, ארבע פעמים אלופת העולם בגלישת רוח, המתמודדת עם מחלת הסרטן: "אני מאוהבת בך. זה כל כך בשבילך!".
קנטור היא האישה הישראלית הראשונה שזוכה במדליה אולימפית בגלישת רוח. קודם לכן זכו במדליה אולימפית בענף גל פרידמן (זהב ב-2004 וארד ב-1996) וצוברי (ארד ב-2008) וכעת גם תום ראובני.
קנטור סיימה במקום הראשון את חצי הגמר ויחד עם מרתה מאג'טי האיטלקייה העפילה לשיוט הגמר בו השתיים התחרו עם אמה ווילסון הבריטית, שהעפילה לגמר עוד אתמול אחרי שסיימה ראשונה בשיוטים המוקדמים, על המיקום הסופי. בגמר מאג'טי הייתה הטובה ביותר, נטלה את ההובלה ושמרה עליה עד לסיום. מיד אחריה חצתה קנטור את קו הסיום והבטיחה את הזכייה במדליית הכסף. דווקא ווילסון שנראתה הכי טוב בשיוטים המוקדמים, איכזבה, השתרכה מאחור ותזכה במדליית ארד אולימפית שנייה ברציפות.
קנטור, אלופת העולם המכהנת וכעת גם סגנית האלופה האולימפית, הציגה שבוע טוב מאוד במהלכו ניצחה בשלושה שיוטים מוקדמים - ולא נשברה מנטלית מפסילה שלה בשיוט הראשון ומדחיות וביטולים רבים, כולל במהלך שיוט מרתון בו הובילה בפער משמעותי, שהעיבו על התחרות.
קנטור בת ה-21 הייתה היהלום שבכתר בנבחרת הנשים הטובה ביותר אי פעם של ישראל בגלישת רוח. הגולשת מהמושב אביחיל זכתה בקמפיין האחרון באליפות העולם שנערכה באיים הקנריים וגם בתחרות הקדם אולימפית שנערכה באתר במארסיי בתנאים קרובים ככל האפשר לאלו שיהיו באולימפיאדה. היא הקדימה במרוץ הפנימי לפריז גולשות מעוטרות ומצוינות כמו קטי ספיצ'קוב, שלוש פעמים סגנית אלופת העולם, ושחר טיבי, אלופת העולם ב-2023.
קנטור מתאמנת בנבחרת הנשים אצל צוברי, המדליסט האולימפי האחרון לפניה בענף השייט. היא ניצלה עד תום את החלפתו של דגם הגלשן הישן ניל פרייד בדגם החדש iqFoil, דבר שתמיד מאפשר בענף השייט הזדמנות לספורטאים לצעירים לפרוץ."אי-אפשר להסביר את המהירות, את מרחפת מעל המים, מהירה ברמות, כל רגע את יכולה לעוף. זה כל כך כיף", סיפרה קנטור בריאיון ל"ידיעות אחרונות" על החיבור המיוחד שלה עם הגלשן. "שרון גולשת חזקה, טובה, מוכשרת מאוד ובעיקר רוצה את זה יותר מכל אחת אחרת, וזה האקס פקטור שלה בתחרות", העיד עליה צוברי באותו הריאיון. היום כולנו ראינו עד כמה היא רוצה.
אם קנטור סומנה עוד לפני המשחקים האולימפיים כמועמדת חזקה מאוד למדליה, ראובני היה מתחת לרדאר ורשם את שבוע השיא שלו בדיוק ברגע האמת. מי שהישגו הטוב ביותר שלו עד למשחקים האולימפיים היה מקום רביעי באליפות העולם, סיים במקום השלישי בשלושה שיוטים מוקדמים ובמקום השני בשיוט אחד. הוא דורג במקום השני הכללי בתום השיוטים המוקדמים, קרוב למקום הראשון.
ראובני סיים שני בשיוט חצי הגמר, מה שהבטיח לו את המקום בגמר בצוותא עם גריי מוריס האוסטרלי, שהבטיח את מקומו שם עוד אתמול אחרי שסיים ראשון בשיוטים המוקדמים ולוק ואן אופזלנד ההולנדי.
ראובני בן ה-24 שגדל בראש העין, מתאמן אצל אדם שיודע היטב מה נחוץ כדי להצליח במשחקים האולימפיים, גל פרידמן, האלוף האולימפי הראשון של ישראל - והספורטאי הישראלי היחיד עד כה שזכה בשתי מדליות אולימפיות בתחרות אישית.
על המדליה האולימפית שהבטיח היום הוא חולם מאז שהיה ילד והקריב המון בשבילה. הוא גדל במשפחה חובבת ספורט, אביו הוא מומחה לפיזיולוגיה של המאמץ ואמו הייטקיסטית. בכיתה י"א הוא עזב את בית הספר בגלל עומס התחרויות והשלים את בחינות הבגרות באופן עצמאי.
ראובני עשה את הפריצה הספורטיבית שלו בקמפיין האולימפי הנוכחי עם מקום רביעי באליפות העולם ומקום רביעי באליפות אירופה. הוא ניצח גם במרוץ הפנימי בנבחרת ישראל ונבחר להיות הנציג הישראלי במשחקים האולימפיים.