פרשנותהבולען חשף את התלות המוחלטת של ישראל בנתיבי איילון
פרשנות
הבולען חשף את התלות המוחלטת של ישראל בנתיבי איילון
בור קטן יחסית שנפער בנתיבי איילון קטע את הרצף הרכבתי של ישראל ועשוי לגרום לפקקי ענק. האירוע צריך להדליק נורות אדומות גם בתחומים נוספים
בישראל רגילים כבר לחדשות מוזרות מכל הסוגים, אך בולען שנפער בשבת אחר הצהריים בלב נתיבי איילון ובסמוך למחלף השלום ומגדלי עזריאלי – זו ידיעה משונה אפילו בקנה מידה ישראלי.
בשלב הזה עדיין לא ברור מה גרם להיווצרות הבולען - למרות שיש כבר חשודות מיידיות בדמות שיכון ובינוי וסולל בונה שמקימות בסמוך את מגדל הספירלה של עזריאלי. בזמן האחרון היו מקרים בהם עבודות תשתית יצרו בולענים – כמו הבולען שנפער בחניון בית החולים שערי צדק בירושלים בעקבות העבודות על כביש 16. למזלנו הרב, גם הפעם האירוע הזה נגמר ללא נפגעים בגוף או בנפש.
במדינה נורמלית, האירוע הזה יכול היה להיגמר בחסימה זמנית של הכביש, תיקון מהיר וחזרה לשגרה. אבל זה לא המצב בישראל. לא רק שלא ברור מתי ייפתחו נתיבי איילון שוב לנסיעה, אלא שהערב המשטרה הורתה גם לרכבת ישראל לסגור את המסילות בתוואי האיילון. המשמעות של סגירת המקטע הרכבתי שבין תחנות ההגנה עד לשלום היא קטיעה מוחלטת של הרצף הרכבתי של ישראל, ובמצב כזה אי אפשר לנסוע בין חיפה לבאר שבע, בין בת ים להרצליה או בין בנימינה לאשדוד. למה? כי כל תנועת הרכבות הארצית עוברת דרך צוואר הבקבוק הצר של האיילון.
מדינה בה חלק גדול מתנועת הרכבות והרכב הפרטי מושבתת בגלל בור לא מאוד גדול - היא מדינה לא מתפקדת. במשרד התחבורה מודעים לתלות המוחלטת של התנועה בישראל בנתיבי איילון, וזו הסיבה המרכזית שבימים אלו עובדים על פרויקט המסילה המזרחית שאמור לייצר ציר רכבות נפרד ולהוות אלטרנטיבה לצוואר הבקבוק של האיילון. ואולם העבודה על תוכנית זו תסתיים רק ב-2026 אם לא יהיו עיכובים.
ואולי הבולען בנתיבי איילון יכול להוות גם קריאת השכמה לגבי תחומים נוספים בהם תקלה קטנה עלולה להשבית את כל המדינה ואף לסכן אותה - מייבוא מזון וסחורות ועד לסייבר ואנרגיה. צריך רק לקוות שבגופים הרלוונטיים מתכוננים כראוי למקרים כאלה.