סגור
בניין קופת חולים כללית ברחוב ארלוזורוב 115 תל אביב
בניין קופת חולים כללית (צילום: אורי תובל)

בלעדי
הממונה על שוק ההון מאשים: "כללית אחראית לכישלון מכרז הביטוח הסיעודי"

במכתב תגובה לכללית, טוען עמית גל שהקופה אחראית על כישלון המכרז, מטיל עליה אחריות לעומק המשבר בענף הסיעוד, מבהיר שהוא מתנגד להסכם בין כללית למנורה מבטחים ודורש שכללית תבחן מחדש את תנאי המכרז. ללא שינוי, בעוד חודשיים וחצי, תנאי הביטוח של 2.6 מיליון מבוטחים יורעו דרמטית

הממונה על שוק ההון עמית גל מאשים את קופת חולים כללית בכישלון המכרז בביטוחים הסיעודיים. במכתב ששלח היום (ג') גל, הוא מציין: "העובדה שלא הוגשו הצעות למכרז שפרסמתם מעידה על כשל בתכנון ובביצוע המכרז מצדכם, ולא על כשל רגולטורי".
דבריו של גל נכתבו בתגובה למכתבה של כללית מהשבוע שעבר, בו האשימה את גל באחריות למשבר הביטוחים הסיעודיים. "טענתכם כי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון נושא באחריות אישית וישירה למשבר החמור היא מופרכת ומהווה ניסיון בלתי ראוי להתנער מאחריות", השיב גל.
כפי שנחשף בסוף אוגוסט בכלכליסט, אף חברת ביטוח לא ניגשה למכרז שפירסמה קופת חולים כללית לתפעול הביטוחים הסיעודיים שלה, שבה מבוטחים כ-2.6 מיליון חברים בקופה. המשמעות היא שנכון לעכשיו, ב-1.1.2025 יופעל סעיף מיוחד לחיסול עצמי של הקופה (Run off). חברת הביטוח הראל, שמתפעלת כיום את הביטוח של כללית, תיאלץ להמשיך לנהל את הביטוח הסיעודי אך לא תקבל מבוטחים חדשים. תנאי הביטוח יורעו וגובה הפיצוי למבוטח סיעודי ייחתך בעשרות אחוזים, מה שצפוי להביא לנטישה המונית של מבוטחים ומעבר לקופות חולים אחרות. מכיוון שמבין קופות החולים, מצבה של כללית הוא הקשה ביותר, מעבר של לפחות מאות אלפי מבוטחים לקופות אחרות עלול להרע את מצב כלל הקופות.
כישלון המכרז של כללית המחיש את עומק המשבר של ענף הביטוחים הסיעודיים. בשנים האחרונות, בעקבות שינויי רגולציה, וכן פעילותן של חברות למיצוי זכויות ומגמה כללית של הזדקנות אוכלוסיה, מספר המבוטחים שמוגדרים כסיעודיים צמח דרמטית, היקף התשלומים צמח במהירות וחברות הביטוח החלו לעשות את דרכן החוצה מהתחום.
במכתבו מטיל גל חלק מהאחריות למצב על כללית: "התנהלותה של הכללית בעבר תרמה למשבר הנוכחי. הפעולות שנקטה וביניהן סירובה להעלאת פרמיות במועד הנדרש, לצד החלטתכם לנסות ולכפות על חברת ביטוח הארכת ביטוח באמצעות פניה לערכאות משפטיות, הובילו למשבר אמון מול המבטחים ותרמו לכישלון המכרז".
גל מתייחס לעתירה שהגישה כללית לפני שנה לבג"ץ כנגד רשות שוק ההון, משרדי האוצר והבריאות וחברת הביטוח הראל. בעוד שבוע, ב-15.10.24, המדינה נדרשת לשלוח את תגובתה לבג"ץ בנוגע לפיתרון המסתמן למשבר. המדינה ביקשה כבר מספר פעמים דחיה, ולא ברור האם תנסה להשיג דחיה נוספת.
כפיתרון לטווח הקצר, בכללית דורשים שרשות שוק ההון תתיר לחברת הביטוח מנורה, שמתפעלת כיום את הביטוחים הסיעודיים של שאר קופות החולים - מכבי, לאומית ומאוחדת, לתפעל גם את הביטוחים הסיעודיים של כללית. ההערכה היא שתחת תנאים מסוימים מנורה תסכים לעשות זאת, אך כדי לתפעל יותר מ-50% מהפוליסות בשוק, נדרש אישור של רשות שוק ההון. הרשות חוששת ממצב תקדימי שבו חברת ביטוח אחת תהיה מונופול תפעולי של הקופות, ולכן הבהירה מראש שהיא לא תאשר זאת.
בתגובתו לכללית, גל שב ומדגיש את התנגדותו לכך שכללית תחתום על הסכם עם מנורה: "ריכוז כל הביטוחים הסיעודיים של קופות החולים בידי חברת ביטוח אחת מהווה סיכון מערכתי משמעותי. החלטה בעניין זה מחייבת בחינה מעמיקה ושקולה, תוך התחשבות בהשלכות ארוכות הטווח על שוק הביטוח ועל ציבור המבוטחים. הרשות לא תקבל החלטות העלולות לסכן את יציבות המערכת כולה".
עוד מציין גל כי: "הרשות עומדת על כך שעל הכללית לבחון מחדש את תנאי המכרז והאם ניתן לערוך בו שינויים שיגבירו את הסיכוי למציאת מבטח. על הכללית לנקוט בגישה עניינית ומקצועית בניסיון להתקשר עם חברת ביטוח. המשך קו ההאשמות כלפי הרשות לא רק שאינו מקדם פתרון, אלא אף מחריף את המשבר".