סגור
ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן בכנס לשכת עורכי הדין בתל אביב
ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן בכנס לשכת עורכי הדין בתל אביב (צילום: עמיר קורץ)

מ"מ נשיא העליון תוקף את שר המשפטים: "פוגע בתפקוד הרשות השופטת"

מ"מ נשיא בית המשפט העליון השופט עוזי פוגלמן בוועידת המשפט של לשכת עוה"ד: "ללא אישורו והסכמתו של שר המשפטים לא ניתן לקדם מהלכים רבים שנועדו עבור הציבור"

מ"מ נשיא בית המשפט העליון השופט עוזי פוגלמן תקף בנאומו בוועידת המשפט של לשכת עוה"ד את שר המשפטים יריב לוין ואמר כי הוא תוקע סוגיות רבות במערכת המשפט, זאת מאחר שמחודש יוני ביטל את הישיבות השוטפות עמו. "כפי שציינתי בהזדמנויות קודמות, היבטים מסוימים בניהולה של מערכת בתי המשפט נתונים, לפחות במידה חלקית, להכרעתה של הרשות המבצעת – ובפרט להכרעתו של שר המשפטים, שללא אישורו והסכמתו לא ניתן לקדם מהלכים רבים שנועדו עבור הציבור, אמר.
לדברי פוגלמן, "גם בתקופות חירום – ובמיוחד במהלכן – יש חשיבות מיוחדת לשמירת פעילותם התקינה של בתי המשפט, ולביקורת השיפוטית שמתקיימת במסגרתם על רשויות השלטון האחרות. כך פעלנו וכך נמשיך לפעול, לטובת הציבור הישראלי כולו. אך האמת צריכה להיאמר: רבים מן הפתרונות שהרשות השופטת רוצה ויכולה לספק לציבור, אינם נמצאים בשליטתנו המלאה".
דוגמה מוכרת לכך היא תפקידו של שר המשפטים כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים, שכינוסה וקיום ההצבעות בה מאפשרים מינוי של שופטים ואת קידומם לערכאות גבוהות יותר. אכן, במהלך מרבית השנה האחרונה התקיים במסגרת הוועדה דיאלוג תכליתי וקונסטרוקטיבי, שבעקבותיו בחרה הוועדה לבחירת שופטים בלא פחות מ-162 נושאי משרה שיפוטית לערכאות השונות ברחבי הארץ, ובנוסף להם מונו 16 נושאי משרה שיפוטית לכהונה בפועל. מדובר בתוספת מבורכת לשורותיה של מערכת בתי המשפט, שאותה עלה בידינו לקדם חרף חילוקי דעות שהתעוררו מעת לעת.
"אולם, אין זה סוד כי הסיבה שאני עומד לפניכם כאן היום, בתפקידי כממלא מקום הנשיא, היא היעדר מינוי של נשיא קבוע לבית המשפט העליון. את עמדתי בנושא זה הבעתי לא אחת, ובשל היות העניין תלוי ועומד בבית המשפט העליון לא ארחיב בדברים. בעיות דומות מתעוררות בבתי המשפט במחוז ירושלים ובבית הדין הארצי לעבודה".
לדברי פוגלמן, "חשוב להדגיש כי יש בישראל אנשי ונשות מקצוע רבים שמתאימים מאוד לכהן כשופטים במדינת ישראל. לצד זאת, לבית המשפט העליון ראוי שימונו המשפטנים המנוסים, המקצועיים והמצוינים ביותר. משפטנים שישקפו את כל גווניה של החברה הישראלית. זאת, מתוך מטרה אחת ברורה: לקדם את טובת הציבור הישראלי בכללותו. בהתאם להוראות הדין, מינוי שופט לבית המשפט העליון דורש הסכמה רחבה בין חברי הוועדה, בדמות רוב של 7 מתוך 9 חברים. מתוך ההבנה הזו, אנו ברשות השופטת נכונים תמיד לקיים שיח תכליתי שיביא למינויַם של שופטים מקצועיים וטובים לבית המשפט העליון.
כך גם לגבי סוגיות אחרות שתלויות באישורו ובהסכמתו של שר המשפטים, ושלצערי אינן מקודמות מזה חודשים ארוכים, לרבות מינוי סגני נשיאים ורשמים לערכאות שונות. עיכובן של סוגיות אלו נובע, בין היתר, מכך שמאז חודש יוני האחרון, חדל שר המשפטים מלקיים את פגישות העבודה השוטפות בינינו. גם בהיבטים אלה, פגיעה בתפקודה התקין של הרשות השופטת כמוה כפגיעה בציבור כולו.
בימים קשים אלה, ונוכח צו השעה, אני מקווה שהממלכתיוּת תגבר על המחלוקות וכי יחודשו פגישות העבודה השבועיות בין מ"מ נשיא בית המשפט העליון לבין שר המשפטים".
הסנגורית הציבורית הארצית עו"ד ענת מיסד כנען אמרה בוועידה כי "אנחנו מלאי ביקורת על אוזלת היד על הטיפול באלימות משטרתית ואלימות סוהרים, גם כלפי אסירים ביטחוניים". עוד אמרה: "המצב הנוראי שבו המדינה נמצאת משפיע על סוגי העבריינות. קבוצות שונות שפחות פגשנו בעבר, אנשים שמבצעים עבירות על רקע המצב בין אם הם עצמם נפגעו או קרוביהם. לוחמים פוסט טראומטיים ששבו ממילואים, אנשים המרגישים פליטים בארצם, וילדים ובני נוער מתקשים להשתלב במסגרות חברתיות. כל אלה מובילים לביצוע עבירות בשיעורים גבוהים".
לדבריה, "החברה הישראלית זקוקה לרווחה ובריאות נפש. אנו כציבור משפטי צריכים להשתפר ביכולת שלנו לזהות את אלה שזקוקים לרווחה לבין אלה שזקוקים לטיפול פלילי".