סגור
אוטובוסים של אגד
אוטובוסים של אגד (צילום: יואב דודקביץ)

תעריפי התחבורה הציבורית משתנים: מחר ייכנס לתוקף השלב השני של "דרך שווה"

אחרי שהרפורמה נכנסה לתוקף באפליקציות התשלום, החל ממחר היא תיכנס לתוקף גם בכרטיסי הרב-קו, ולא ניתן יהיה לשלם יותר במזומן בתחבורה הציבורית בכלל. ילדים ונוער יוכלו לרכוש כרטיסי חופשי חודשי בהנחה של 50%, פנסיונרים, אנשים עם מוגבלות וזכאי ביטוח לאומי יזכו להנחה של 50% על נסיעות בודדות ועל חופשי חודשי ובני 75 ומעלה ייסעו בחינם

לאחר שבשבוע שעבר רפורמת התעריפים "דרך שווה" נכנסה לתוקף באפליקציות התשלום השונות, החל ממחר (ב') היא תיכנס לתוקף גם בכרטיסי הרב-קו בהם משלמים מרבית נוסעי התחבורה הציבורית. המשמעות היא שהחל ממחר יעודכנו תעריפי הנסיעה בכל שירותי התחבורה הציבורית – וההסדרים "ההיסטוריים" שכללו סבסוד עמוק ליישובים מסוימים וקווים ספציפיים יבוטלו. כמו כן, לא ניתן יהיה לשלם יותר במזומן באוטובוסים ובתחבורה הציבורית בכלל.
בלב הרפורמה בתחבורה נמצא ביטול ההנחות ההיסטוריות שנחשפו ב"כלכליסט" ביולי 2021, שאותן כינתה שרת התחבורה "קומבינות" ו"עיוות של שנים על גבי שנים". הרפורמה מבטלת גם את הפערים הקיימים בתעריפים בין התשלום באפליקציה לבין כרטיס הרב־קו. בשבועיים הראשונים של הרפורמה פקחים לא אמורים לתת דו"חות על אי-תיקוף אלא רק הזהרות.
הרפורמה בתעריפים כוללת האחדה של התעריפים בכל רחבי הארץ, כאשר נסיעה בודדת באוטובוס או רכבת קלה בכל יישוב בישראל לטווח של 15 קילומטר תעלה 5.5 שקלים ותאפשר מעברים בלתי מוגבלים בין קווי אוטובוס בלבד במשך 90 דקות. נסיעה אזורית באוטובוס (עד 40 ק"מ) תעלה 12 שקל, נסיעה בין־עירונית (עד 120 ק"מ) תעלה 16 שקל, נסיעה יותר רחוקה תעלה 27 שקל. לקווי אילת יהיו תעריפים נפרדים.
הרפורמה מתייחסת גם לנסיעה משולבת של אוטובוסים יחד עם שירות רכבות כבדות: נסיעה עירונית/מקומית בודדת ברכבת בכל יישוב בישראל תעלה 9 שקלים ותאפשר מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות במרחק של עד 15 ק"מ אווירי לנסיעה מנקודת העלייה. נסיעה אזורית ברכבת (עד 40 ק"מ) תעלה 18 שקל, נסיעה בין־אזורית תעלה 24 שקל, בין־עירונית (עד 120 ק"מ) תעלה 27 שקל, נסיעה יותר רחוקה תעלה 48 שקל.
חופשי חודשי לכל המדינה יעלה 225 שקל, לא כולל קווי אילת והערבה. ביישובי הפריפריה תינתן האפשרות לרכוש כרטיס חופשי חודשי בסכום של 99 שקל לטווח נסיעה של עד 40 ק"מ. היישובים שלא יהיו זכאים להנחה זו הם כל היישובים שבגוש דן, מטרופולין ירושלים, מטרופולין חיפה ויישובי השרון וחוף הכרמל, ואלו יוכלו לרכוש רק את האפשרות של חופשי ארצי ב־225 שקל. כמו כן, ילדים ונוער (גילאי 18-5) יוכלו לרכוש כרטיסי חופשי חודשי בהנחה של 50%. מלבד ילדים ונוער, גם פנסיונרים, יזכו להנחה של 50% על נסיעות בודדות וגם על חופשי חודשי. אנשים עם מוגבלות וזכאי ביטוח לאומי יזכו ל-50% הנחה רק בערך צבור (נסיעות בודדות). מבוגרים בני 75 ומעלה ייסעו בחינם.
במסגרת האחדת התעריפים יהיו נוסעים שישלמו יותר, וזאת במקביל לנוסעים שישלמו פחות. בין השאר, תעריפי הנסיעה ברכבת צפויים לעלות בעקבות הרפורמה, כמו גם התעריפים של נוסעי חופשי-חודשי במטרופולינים של גוש דן, חיפה וירושלים ונוסעים שזכו בעבר לנסיעות מסובסדות מאוד יאלצו לשלם מחירים גבוהים בעשרות אחוזים מבעבר. לדוגמה, נוסע שרכש חופשי-חודשי לאזור השרון במחיר של 146 שקל, ייאלץ לשלם עכשיו על חופשי-ארצי במחיר של 225 שקל. עם זאת, ילד מירוחם יוכל לרכוש חופשי-אזורי-חודשי במחיר של 49.5 שקל, שיאפשר לו לנסוע גם לבאר שבע, דימונה ושאר יישובי האזור – הסדר שלא היה קיים בעבר.
ביום חמישי בשבוע שעבר התקיים דיון בבג"ץ על יישום הרפורמה, וזאת בעקבות עתירה שהוגשה על ידי ח"כ מיכאל ביטון, ארגון אמת ליעקב והעיריות של ביתר עילית, בית שאן, קריית שמונה, דימונה, צפת, קרני שומרון ואחרים. העותרים דרשו את ביטול הרפורמה וזאת בשל "פגמים של מהות ושל פרוצדורה בהתנהלותה של ועדת המחירים, שהובילו בסופו של יום לפגיעה חמורה ורוחבית בצרכני התחבורה הציבורית בישראל בכלל, ובני המגזר החרדי בפרט". תגובת המדינה לעתירה קבעה כי "רפורמת דרך שווה נועדה לתקן עיוותים היסטוריים בתעריפי התחבורה הציבורית בישראל – אשר התבטאו בפערים משמעותיים ובחוסר אחידות בתעריפים ששילם הציבור" הטענות המהותיות בעתירה נדחו על ידי בית המשפט, אך אחת מהטענות הפרוצדורליות התקבלה ונטען כי ועדת המחירים של משרד התחבורה והאוצר שינתה את התעריפים מבלי שכל חבריה מונו. כתוצאה מכך, הוציא בית המשפט צו ביניים (שלא מבטל את כניסת הרפורמה לתוקף) עד ה-22.9, ועד לתאריך זה המדינה תאלץ לתת לכך הסבר.