סגור

המצב הכלכלי בישראל רחוק מלהיות מזהיר, אך טומן בחובו הזדמנויות השקעה משמעותיות

בנקי השקעות בינלאומיים פרסמו לאחרונה סקירות שליליות על הכלכלה הישראלית, תוך התמקדות בנזקים שנגרמו בעקבות המלחמה ובהשפעות הצפויות על המשק המקומי. סקירות אלו מתווספות לנתוני הצמיחה המאכזבים שהתפרסמו לאחרונה, ולהורדות הדירוג של סוכנויות הדירוג הבינלאומיות, ביניהן פיץ', S&P ומודיס, שהעניקו לישראל תחזית שלילית, המעידה על סבירות להורדות דירוג נוספות בעתיד.
על מנת להבין את המשמעות של הורדות הדירוג, יש להבין את המונח "פרמיית הסיכון" של ישראל. פרמיה זו נגזרת מתשואות איגרות החוב הממשלתיות ומגלמת את הערכת השווקים לגבי הסיכון בהשקעה במדינה. במהלך החודשים האחרונים, פרמיית הסיכון של ישראל עלתה משמעותית ב-7/10, ונשארה בערך באותן רמות מאז, והיא משקפת את האיום הגובר על הכלכלה המקומית כפי שנראה בעיני המשקיעים. למעשה, הפרמיה הנוכחית מצביעה על דירוג אשראי נמוך יותר מזה שמציגות סוכנויות הדירוג, גם לאחר הורדות הדירוג האחרונות.
חשוב לציין כי הורדות הדירוג עצמן לא השפיעו בצורה משמעותית על תמחור הסיכון בשווקים ביום שלאחר ההודעה. זהו סימן לכך שסוכנויות הדירוג לעיתים מפגרות אחר השוק ואינן צופות את העתיד בצורה מדויקת. בפועל, השווקים מגלמים את מצב הכלכלה בצורה מדויקת יותר מאשר הדירוגים הרשמיים, מה שמעלה שאלות לגבי תפקידן האמיתי של סוכנויות הדירוג בעידן הנוכחי.
מצב זה מעלה סוגיות נוספות לגבי התנהלות הממשלה והכלכלה הישראלית בכלל. ניהול המדינה בעייתי מאוד, והתקציב הלאומי אינו נראה באופק. הממשלה נראית כאילו היא מתעלמת מבעיות רבות ואינה לוקחת אחריות על הנעשה בתחומים רבים. חוסר היציבות הזה יוצר תמחור חסר משמעותי בשוק המקומי, כאשר המניות בישראל נסחרות במחירים הנמוכים בכ-15%-20% מערכן הריאלי.
אחת הדוגמאות הבולטות היא עונת הדוחות הנוכחית. חברות רבות בישראל, ובעיקר בתחום הבנקאות, מציגות תוצאות מרשימות, עם רווחי שיא. למרות זאת, הבנקים נסחרים בשווי נמוך מההון העצמי שלהם, כאילו מדובר בעסקים כושלים. זהו סימן מובהק לכך שהשוק המקומי מתמחר את החברות באופן שגוי, בעיקר בשל האווירה השלילית והמצב הכללי בשוק.
חשוב לזכור שהמגזר העסקי בישראל נותר חזק ויציב למרות האתגרים. מלחמתו של המשק הישראלי אינה פוגעת בתפקוד החברות, אך הסנטימנט השלילי בשוק מוביל לתמחור חסר שמרחיק משקיעים רבים. עבור אלו המוכנים להסתכל מעבר לקשיים הנוכחיים ולהשקיע בטווח הארוך, מדובר בהזדמנות ייחודית לנצל את המצב ולהשקיע במחירים נמוכים משמעותית מערכן הריאלי של החברות.
1 צפייה בגלריה
אור פוריה מתכנן פיננסי בינלאומי ויו"ר פוריה פיננסים
אור פוריה מתכנן פיננסי בינלאומי ויו"ר פוריה פיננסים
אור פוריה
(צילום: מיכה ברקמן)
בנוסף, יש לקחת בחשבון את הפוטנציאל לצמיחה עתידית. ההיסטוריה מלמדת אותנו כי לאחר מלחמות מגיעות תקופות של צמיחה כלכלית משמעותית וממושכת. הכלכלה הישראלית, למרות הקשיים הנוכחיים, עדיין מחזיקה בפוטנציאל יוצא דופן. עם התייצבות המצב הביטחוני והפוליטי, צפוי שהביקושים יחזרו ויחד איתם תגיע צמיחה מחודשת.
יחס החוב-תוצר של ישראל נותר נמוך יחסית למדינות מערביות אחרות, ועומד על כ-68%. לשם השוואה, יחס החוב-תוצר של ארה"ב עומד על כ-130%. נתון זה מעיד על חוסן כלכלי בסיסי, אשר עשוי לסייע לישראל לצאת מהמשבר הנוכחי בצורה טובה יותר ממה שנראה כיום.
בנוסף, קיימת סבירות גבוהה לאירועים חיוביים בלתי צפויים שיכולים להיטיב עם הכלכלה הישראלית, כמו נורמליזציה עם סעודיה. ברבורים לבנים אלו עשויים לתרום לשיפור במצב הכלכלי ולהפוך את ההשקעה בשוק הישראלי למשתלמת עוד יותר.
למשקיעים בעלי אורך רוח, המצב הנוכחי מציב הזדמנות משמעותית. למרות שהמצב הכלכלי נראה כרגע רעוע, ההיסטוריה מלמדת כי לאחר תקופות של משבר מגיעה התאוששות. השוק המקומי מתומחר בחסר, והזדמנויות ההשקעה בו רבות. השקעה בשוק הישראלי עשויה להיות מהלך חכם עבור אלו שמוכנים להסתכל מעבר לרגע ולראות את הפוטנציאל ארוך הטווח.
נכון, המצב הכלכלי בישראל הוא אכן מאתגר, אך טומן בחובו הזדמנויות השקעה משמעותיות. למשקיעים בעלי אורך נשימה, השוק המקומי מציע תמחור חסר שמייצר אפשרויות השקעה ייחודיות, גם ודווקא בתקופה קשה זו.
אור פוריה הוא מנהל השקעות ויו"ר פוריה פיננסים