פרסום ראשוןעיריית ת"א רוצה לגבות מס נוסף מבעלי נכסים ליד המטרו; משרד הפנים מתנגד
פרסום ראשון
עיריית ת"א רוצה לגבות מס נוסף מבעלי נכסים ליד המטרו; משרד הפנים מתנגד
מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ שלח מכתב למנכ"ל עיריית ת"א מנחם לייבה, בו הוא יצא נגד יוזמת העירייה לגביית "היטל סלילה מוגדל" מתושבים למטרת מימון פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן. בעירייה מעריכים שהתוספת "הזניחה" תעמוד על 11-14 שקל למ"ר
פרויקט המטרו עוד רחוק מביצוע, אבל המיסוי שנועד לממן אותו מתקרב. היום (ה') שלח מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ מכתב למנכ"ל עיריית תל אביב מנחם לייבה, בו הוא יוצא נגד יוזמה שמקדמת עיריית תל אביב שכוללת גביית "היטל סלילה מוגדל" מתושבים למטרת מימון פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן. בעיריית תל אביב מעריכים שהתוספת להיטל הסלילה תעמוד על בין 11 עד 14 שקל למ"ר, תוספת שאותה הם מכנים "זניחה ביותר".
במכתב שנשלח נכתב כי "עמדת משרד הפנים אינה רואה מקום להכללת עלויות המטרו שהוטלו על הרשות המקומית, במסגרת היטלי הסלילה. לגישתנו, בוודאי בימים אלו של עליה מהותית ביוקר המחיה והצורך בהתמודדות ובמלחמה בעליית מחירי הדיור, אין מקום להכבדת נטל המס ולהשית על תושבי הרשות המקומית נטל נוסף בתחום היטלי הסלילה".
עוד כותב פרץ כי "הרשויות המקומיות צפויות על פי העקרונות העומדים ביסוד קביעת הליכי מימון הקמת המטרו, לגידול משמעותי בהכנסותיהן, על רקע הגידול הצפוי בהיקפי שטחי המסחר שיקומו בסמיכות לציר המטרו. גידול אשר יקבל את ביטויו הן בגידול בהיקף היטלי ההשבחה והן בתחום הגביה של ארנונה לעסקים. כמו גם, על רקע העובדה כי הגידול הצפוי במס – לרבות הגידול הצפוי בגביית מס מטרו או תשלומים נוספים שהממשלה מבקשת להטיל למימון חלקה – יוטל על הבעלים והמחזיקים בנכסים בשטחים הסמוכים למטרו ובשים לב לנטל המיסוי המצרפי שעשוי להיות מוטל על פי בקשתכם על בעלי נכסים אלו. פרץ מסיים בכך שהוא כותב "אשר על כן, ובוודאי בנקודת הזמן הנוכחית, עמדת המשרד כי אין מקום להשית את עלויות אלו על בעלי הנכסים בתחום הרשות המקומית".
כאמור, המכתב של פרץ מגיע בעקבות יוזמה של עיריית תל אביב לגבות היטלי סלילה לטובת הקמת המטרו מהתושבים, וזאת מפני שהרשויות המקומיות שבהן יעבור המטרו נדרשות לממן חלק מהפרויקט שעלותו נאמדת בכ-150 מיליארד שקל. היטל סלילה הוא מס שמוטל על בעלי נכסים על ידי רשויות מקומיות לטובת מימון פרויקטים דוגמת שיפוץ רחובות, סלילת כבישים או הקמת שצ"פים.
במכתב שנשלח בחודש שעבר מלשכת היועץ המשפטי של עיריית תל אביב ליועץ המשפטי של משרד הפנים, מסבירים בעירייה את הרציונל שבהגדלת המיסוי על בעלי הנכסים באיזור תחנות המטרו, וזאת על אף שאלו ישלמו גם "מס מטרו" שיוטל בסופו של דבר על כל תושבי העיר: "מצבו של משלם מס מטרו הוטב, בכל מקרה, ביחס למי שאינו משלם מס מטרו. זאת, שהלוא אלמלא הימצאותו במתחמי ההשפעה, לא הייתה צומחת לו השבחה ייחודית זו, והנאתו מהמטרו הייתה "רגילה", בדומה לשאר תושבי העיר מהם ניתן לגבות רכיב מטרו". עוד נכתב כי "לאור האמור, אנו סבורים, כי לא זו בלבד שאין קושי בהטלת רכיב המטרו אף על משלמי מס מטרו, אלא שהדבר אף ראוי ומשיג צדק חלוקתי ומיסויי נכון יותר".
במכתב אחר שנשלח לפני שבועיים כתבו בעיריית תל אביב כי העירייה צפויה להשקיע 110 מיליון שקל בשנה במשך 17 שנה לטובת תשתיות פרויקט המטרו, וכי בכוונת העירייה לממן חצי מהסכום באמצעות היטלי סליל: "בהינתן שלא קיימים בדין מנגנוני מימון ייעודיים מתאימים אחרים, ובהתחשב בהשקעות האדירות שהעירייה עתידה להשקיע במיזם ואשר ישרתו את כל בעלי הנכסים בעיר, אין מנוס ואף אין סיבה שלא לכלול את רכיב ההשקעות במטרו בתחשיב היטל הסלילה".
מעיריית תל אביב נמסר: "בניגוד לנטען, היטל הסלילה הוא תשלום חד פעמי, שמוטל על היזמים שבונים פרויקטים חדשים בעיר ולא על התושבים. תחשיב ההיטל כולל בתוכו את כל הוצאות תשתית הדרכים העתידית של העיר, ובכלל זה חלק מהוצאות תשתית המטרו אשר הושתו על העירייה ע"י המדינה. ראוי לציין כי מדובר בהתייקרות שולית ביותר - תוספת של 11 שקלים למטר. כלומר, על דירה בגודל של 100 מ"ר, ישלם היזם באופן חד פעמי 1,100 שקל בלבד".