סגור
אריה דרעי יור שס 7.7.21
אריה דרעי יו"ר שס (צילום: אבי מועלם)

הדרישה החדשה של דרעי: "תקציב הבזבוזים" של משרד התחבורה

במסגרת המו"מ הקואליציוני יו"ר ש"ס ביקש לקבל אחריות לסמכויות משרד התחבורה ברשויות המקומיות ולהעבירן לתיק הפנים המורחב. בימים האחרונים ש"ס מבקשת לספח תקציב המבוסס על שני נהלים: "סל בטיחות" ו-"שותפים לדרך", שבתקציב הנוכחי עמדו על כ-400 מיליון שקל ביחד

בשבוע שעבר נחשף בכלכליסט כי במסגרת המשא ומתן הקואליציוני יו"ר ש"ס אריה דרעי ביקש לקבל את האחריות על סמכויות משרד התחבורה ברשויות המקומיות ולהעביר אותן כחלק מתיק הפנים המורחב. בין היתר, ביקש דרעי את האחריות על "רשויות התמרור" ברשויות המקומיות, הגופים שאחראיים על הסדרי התנועה בעיר כמו רמזורים, נתיבים, תמרורים, נת"צים וכו' ואת מיזם "המאיץ" של משרד התחבורה שכולל בתוכו תקציב של 12.5 מיליארד שקל לחומש הקרוב.
בימים האחרונים ירדו בש"ס מהבקשה הזו, שאם היו נענים לה אז היא הייתה מפרקת דה-פקטו את מינהל התשתיות במשרד התחבורה, פוגעת בפרויקטים לאומיים כמו רכבות קלות והמטרו ומסרסת את היכולת של המשרד להשפיע על הנעשה ברשויות המקומיות.
עם זאת, בש"ס עדכנו כעת את הדרישה ומבקשים תקציב "צנוע" יותר שעומד על קרוב לחצי מיליארד שקל בשנה. התקציב שמבקשים בש"ס לספח למשרד הפנים מבוסס על שני נהלים, נוהל "סל בטיחות" ו-"שותפים לדרך", שבתקציב הנוכחי עמדו על כ-400 מיליון שקל ביחד, אך בעבר היו אף גבוהים יותר.
סל בטיחות הוא תקציב שמיועד להתמודד עם מוקדי סיכון ברשויות המקומיות, ותקציב זה מועבר על בסיס קריטריונים של רמות סיכון ובהתייעצות עם הרשות לבטיחות בדרכים. שותפים לדרך הוא קול קורא המתפרסם מדי שנה המאפשר לרשויות מקומיות לבקש סיוע ממשרד התחבורה במימון מיזמי תשתית שונים, ובהם שבילי אופניים, מסופי תחבורה, תשתיות כבישים וטיפול במוקדי סיכון. המשרד מעביר באמצעות הנוהל הזה מאות מיליוני שקלים בשנה לרשויות מקומיות, ומממן להן פרויקטים בהיקף של 100%-70%. "שותפים לדרך" הוא פרויקט ייחודי מאחר שמשרד התחבורה אינו מהווה בו גורם מתכנן אלא גורם מתקצב ומפקח, ומנגנון התקצוב מאפשר לראשי הרשויות להגיש בקשות לפרויקטים לפי התעדוף שלהם, ולא על בסיס הניהול הריכוזי של משרד התחבורה. לאחר ההגשה, המשרד בוחן את הבקשות לפרויקטים, ומפקח על ביצוע פרויקטים בהיקף של יותר ממיליון שקל באמצעות חברות בקרה חיצוניות. בנוסף, נוהל "שותפים לדרך" פתוח אך ורק לרשויות יהודיות - ואילו עבור הרשויות הערביות יש נוהל שבו המדינה מחליטה עבורן על התכנון, התקצוב והביצוע.
העברת שני התקציבים למשרד הפנים תעניק לדרעי "תקציב בזבוזים" שדרכו יוכל להזרים לרשויות המקומיות תקציבי עתק. ניתוק שותפים לדרך ממשרד התחבורה יוביל לכך שהמשרד יאבד את היכולת לפקח על פרויקטים בתוך הרשויות, ואילו העברת סל הבטיחות תוביל למצב שהוא ינותק מהרשות לבטיחות בדרכים מה שייפגע ברשות ובאפקטיביות של התקציבים הללו.
נכון לעכשיו, עדיין לא התקבלה החלטה לגבי זהות שר התחבורה הבא, אך השמות המובילים במירוץ הם מירי רגב ואלי כהן, ששמם גם מוזכר כמועמדים לתיק החינוך. כמו כן, לפי ההסכם של הליכוד עם יהדות התורה, הוחלט כי ימונה סגן שר תחבורה מטעם האחרונה שיכהן במקביל גם כסגן שר במשרד ראש הממשלה. אם לא יהיו הפתעות, סגן השר המיועד מטעם יהדות התורה יהיה אורי מקלב שכיהן כבר בתפקיד הזה תחת השרה רגב. מקלב צפוי לקבל אליו תקציב של מאות מיליוני שקלים שיוקדש לתחבורה הציבורית במגזר החרדי, כמו גם אחריות על התחבורה הציבורית במגזר.
תיק התחבורה חולש על תקציבי עתק, ובדיוני התקציב האחרון אושר למשרד תקציב פיתוח שעומד על כ-36 מיליארד שקל. כאשר מוסיפים לתקציב זה את תוכנית הפיתוח של הרכבת שכוללת תקציב של 67 מיליארד שקל עד לסוף העשור, ואת פרויקט המטרו שעלות הקמתו מוערכת בכ-150 מיליארד שקל, מגלים כי תקציב משרד התחבורה שני רק לתקציבי משרד החינוך והביטחון.
בלשכתו של אריה דרעי בחרו שלא להגיב.