מזרחי טפחות, לאומי והבינלאומי יממנו את פרויקט הנתיבים המהירים בגוש דן
מזרחי טפחות, לאומי והבינלאומי יממנו את פרויקט הנתיבים המהירים בגוש דן
היקף המימון עומד על 2 מיליארד שקל, לאחר שבמקור הפניקס ואלטשולר שחם היו אמורות להעמיד את המימון ביחד עם מזרחי טפחות. הפרויקט נועד לתת מענה לבעיית הכניסה לגוש דן, תוך דגש על מעבר שימוש בתחבורה ציבורית ועידוד נסיעות משותפות למוקדי הביקוש
עסקת מימון משותפת לבנקים בתחום התשתיות נחתמה אתמול (ד'): מזרחי טפחות, בנק לאומי והבינלאומי יעמידו 2 מיליארד שקל למימון פרויקט "הנתיבים המהירים" בגוש דן. הקבוצה הזוכה - חברת "נתיב לעיר", הוקמה בבעלות משותפת על ידי: אלקטרה, אלקטרה אפיקים, דן ודניה סיבוס.
"נתיב לעיר" זכתה במכרז לפני כשנתיים, וסמוך לזכייתה נעשה סיכום ראשוני על קונסורציום שיוביל את מימון הפרויקט בהובלת מזרחי טפחות, הפניקס ואלטשולר שחם. עם הזמן החליטו המוסדיים לוותר על השתתפותם, ככל הנראה בשל השינויים בנתוני המאקרו, ובמקומם גויסו שני הבנקים לאומי והבינלאומי. מזרחי טפחות ולאומי יעמידו 870 מיליון שקל כל אחד למימון הפרויקט, והבינלאומי יעמיד מימון של 250 מיליון שקל.
פרויקט הנתיבים המהירים נועד לתת מענה לבעיית הגודש בכניסה למטרופולין גוש דן מצפון, מדרום וממזרח, תוך מתן דגש על מעבר לשימוש בתחבורה ציבורית ועידוד נסיעות משותפות למוקדי הביקוש במטרופולין.
הנתיבים המהירים יאפשרו נסיעה בחינם למערך היסעים ייעודי, לתחבורה ציבורית ולרכבים רבי תפוסה, וכן, יאפשרו נסיעה לרכבים פרטיים תמורת תשלום אגרה, שתיקבע על בסיס הקיבולת הפנויה בכביש (בדומה לפרויקט הנתיב המהיר הסמוך לנמל התעופה בן-גוריון).
הפרויקט כולל בין השאר, הקמת מרכזי תחבורה משולבים הכוללים חניונים, רציפים למערך היסעים ותחבורה ציבורית חשמלית, התקנת מערכות טכנולוגיות לנתיבי האגרה לאורך ציר איילון וכן רכש של כ-170 אוטובוסים חשמליים. בנוסף, הפרויקט כולל גם הפעלת שירות שאטלים מהחניונים למוקדי התעסוקה העיקריים, תחזוקה של הנתיבים והפעלת מערך האגרה בנתיבים.