יחידות הייצור בתחנת אשכול יושבתו? הציבור יפצה את היזמים ב-150 מיליון שקל
יחידות הייצור בתחנת אשכול יושבתו? הציבור יפצה את היזמים ב-150 מיליון שקל
לפי דרישת המשרד להגנת הסביבה, רשות החשמל תעניק את הפיצוי נדיב על חשבון הקופה הציבורית ליזמים שירכשו את תחנת הכוח אם חלק מיחידות הייצור בה יושבתו לאחר הרכישה. הפתרון שמצאה רשות החשמל נועד להגדיל את האטרקטיביות ולאפשר השגת מחיר גבוה יותר בהפרטת התחנה
רשות החשמל תעניק פיצוי נדיב על חשבון הקופה הציבורית ליזמים שירכשו את תחנת הכוח באשכול אם חלק מיחידות הייצור בתחנה יושבתו לאחר הרכישה, זאת כפי שדורש המשרד להגנת הסביבה. כך עולה מתנאי השימוע הציבורי שפרסמה בשבוע שעבר רשות החשמל במטרה למכור את תחנת הכוח אשכול. ההערכות בשוק הן שתשלומי הפיצוי ליזמים על היחידות הקיטוריות יעלו למדינה כ-50 מיליון שקל בשנה, למשך שלוש שנים, כלומר 150 מיליון שקל בסך הכל.
הרשות מציעה את הפיצוי לאחר שבאוקטובר האחרון הודיע המשרד להגנת הסביבה כי היתר הפליטה של ארבע היחידות הקיטוריות המזהמות באשכול (יחידות 6-9) יפקע בספטמבר 2023, בהתאם לסיכום שהושג ב-2016 מול משרדי האוצר והאנרגיה. אי חידוש היתר הפליטה משמעותו הוצאת ארבע מהיחידות הקיימות באשכול מכלל שימוש – מה שמטבע הדברים ישפיע על מחיר התחנה בהליך ההפרטה. הפתרון שמצאה רשות החשמל נועד להגדיל את האטרקטיביות ולאפשר השגת מחיר גבוה יותר בהפרטה.
רשות החשמל למעשה מוכנה לשלם ליזם שירכוש את תחנת הכוח אשכול גם "תעריף זמינות", אף שייתכן שארבע היחידות הקיטוריות לא יהיו זמינות לייצור חשמל. "תעריף זמינות" משולם בדרך כלל בתמורה למוכנות של היחידות להיכנס לפעולה באופן מיידי, בהתאם לצרכי החשמל של ישראל, דבר הכופה על יצרני החשמל עלויות נוספות.
היחידות הקיטוריות באשכול אמנם מונעות בגז, אך בטכנולוגיה ישנה וללא מתקני הפחתת זיהום אוויר והן מהמזהמות בארץ. היחידות אינן עומדות בדרישות חוק אוויר נקי ומייצרות זיהום ברמה גבוהה עד פי 3 מהמותר באיחוד האירופי. עלות זיהום האוויר המקומי מהן גבוהה כמעט פי 2 בהשוואה לעלות הזיהום הנפלט מתחנת הכוח הפחמית רוטנברג, הפועלת עם מתקנים להפחתת פליטות. מהסיבה הזו מסרב המשרד להגנת הסביבה להאריך את היתר הפליטה לאשכול.
למרות שלרשויות ניתנו שבע שנים למצוא ולממש חלופות אחרות ליחידות המזהמות, ברשות החשמל ובחברת ניהול המערכת - נגה, מתנגדים נחרצות להחלטת המשרד להגנת הסביבה לא לחדש את היתר הפליטה. הן סבורות כי בשל הגידול בביקוש לחשמל אין ברירה אלא להאריך אותו, חרף המשמעות הסביבתית והבריאותית.
הפרטת התחנה באשכול נעשית במסגרת הרפורמה בחברת החשמל משנת 2018, שמטרתה קידום התחרות בייצור החשמל בארץ. כחלק מהרפורמה נקבע כי יופרטו חמש תחנות בבעלות חברת החשמל. עד היום הופרטו שלוש תחנות והתמורה המצטברת ממכירתן הייתה 7.7 מיליארד שקל. התחנה באשכול היא הגדולה ביותר שתופרט ובעלת יכולת ייצור של 1,697 מגה-וואט.