סגור
Dun's 100

חילונים, צאו מהקופסה: הפוטנציאל הנדל"ני הנסתר ביהודה ושומרון

אל תתנו לדעות קדומות או לתפיסות מיושנות למנוע מכם לבחון את יהודה ושומרון כפתרון הנדל"ני שתמיד חיפשתם, ואולי אף יותר מכך

בעוד מחירי הנדל"ן במרכז הארץ ממשיכים לטפס לגבהים בלתי נתפסים, הגיע הזמן שהציבור החילוני יפנה את מבטו אל עבר יישובי יהודה ושומרון. האזור הזה, שבמשך שנים רבות נתפס כמיועד בעיקר לדתיים, עובר בשנים האחרונות מהפך דמוגרפי ונדל"ני מרתק שפותח אפשרויות חדשות בפני כלל הציבור הישראלי.
נכון לינואר 2023, האוכלוסייה הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן מונה כ-502,700 תושבים ב-150 יישובים. מה שמפתיע רבים הוא הגיוון הדמוגרפי: לפי נתוני מועצת יש"ע, רק 36% מהתושבים משתייכים למגזר הציוני-דתי, 36% נוספים הם חרדים, וכ-28% - כמעט שליש מהתושבים - הם חילונים. נתונים אלה מפריכים את המיתוס שיהודה ושומרון הם אזור המיועד רק לציבור הדתי.
בעשור האחרון, ההתיישבות גדלה ביותר מ-143 אלף תושבים, עלייה של כ-40%. קצב הגידול השנתי הממוצע עומד על 3.4% - גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. זוהי עדות חיה לפוטנציאל הטמון באזור, ולעובדה שיותר ויותר משפחות מוצאות כאן את ביתן.
אחד היתרונות הבולטים של האזור הוא הבנייה צמודת הקרקע. בעוד שבמרכז הארץ בית פרטי הפך לחלום רחוק עבור רוב הציבור, כאן זוהי מציאות נגישה. משפחות יכולות ליהנות ממרחב מחיה גדול, גינה פרטית ואיכות חיים שקשה למצוא במרכז, וכל זאת במחיר שמתחרה בדירות קטנות בערים הגדולות. לדוגמה, קחו את מושב ריחן בצפון השומרון. במרחק של כעשר דקות נסיעה בלבד מכביש 6, ריחן מציע את החלום הישראלי - בית צמוד קרקע במחיר שפוי - תוך שמירה על נגישות למרכזי התעסוקה הגדולים.
חשוב לציין שהאזור אינו מורכב רק מיישובים קטנים. ערים כמו מעלה אדומים, אריאל, ביתר עילית ומודיעין עילית מציעות אפשרויות מגורים מגוונות, כולל דירות במחירים אטרקטיביים. בארבע ערים אלה לבדן חיים כ-42% מהמתיישבים. אריאל, למשל, הוקמה בשנת 1978 ומהווה מוקד משיכה לאוכלוסייה חילונית, כולל סטודנטים רבים הלומדים באוניברסיטת אריאל.
בבקעת הירדן, מתרחשת מהפכה של ממש. מרכז מבקרים תיירותי בהשקעה של כ-10 מיליון ש"ח נמצא בבנייה, ולצידו יוקם מרכז מסחרי פתוח עם שטח של 4,000 מ"ר ומלון בן 70 חדרים. המרכז יכלול מגוון עסקים ויספק עשרות רבות של מקומות עבודה חדשים. בנוסף, מתוכנן מרכז עסקים חדש שיכלול 24 חדרים להשכרה למשרדים וקליניקות, חדר ישיבות וחדר כנסים. זוהי הזדמנות מצוינת לעסקים קטנים המחפשים להתבסס באזור. אזור תעשייה חדש על שטח של 1,000 דונם מתוכנן מול היישוב פצאל, המיועד למגוון רחב של עסקים, ממרכזים לוגיסטיים ועד מפעלי הייטק, בדגש על תעשייה ירוקה. התפתחויות אלו מבטיחות לא רק פתרונות דיור, אלא גם הזדמנויות תעסוקה מגוונות.
מה שמעניין במיוחד הוא הפוטנציאל העצום לגידול נוסף. לפי סקר של תנועת הביטחוניסטים, 47% מהציבור היהודי היה שוקל בחיוב לעבור ליהודה ושומרון. זאת ועוד, כשני שלישים מהציבור היהודי בישראל סבורים כי עתודת הקרקעות ביהודה ושומרון היא פתרון אפשרי למשבר הדיור. נתון זה מקבל משנה תוקף כאשר מביאים בחשבון ששטח יהודה ושומרון מהווה כרבע משטח ישראל.
1 צפייה בגלריה
יקי שוורץ
יקי שוורץ
יקי שוורץ
(צילום: יח"צ)
כמובן, אי אפשר להתעלם מהאתגרים. השיקולים הביטחוניים והפוליטיים קיימים ויש להתייחס אליהם ברצינות. אולם, המגמה שאנו עדים לה בשנים האחרונות מעידה על שינוי תפיסתי. יותר ויותר משפחות חילוניות מוכנות לשקול את האפשרויות ביהודה ושומרון, במיוחד לאור המחירים הנוחים ואיכות החיים הגבוהה.
אל תיתנו לדעות קדומות או לתפיסות מיושנות למנוע מכם לבחון אפשרות זו. יהודה ושומרון עשויים להציע בדיוק את הפתרון הנדל"ני שחיפשתם, ואולי אף יותר מכך - זו הזדמנות לקחת חלק בעיצוב עתידה של ישראל. עם אוכלוסייה צעירה (58% מהתושבים הם ילדים וצעירים), פיתוח מואץ ומגוון אנושי עשיר, האזור מציע הזדמנות ייחודית לשלב בין איכות חיים גבוהה לבין השקעה נדל"נית חכמה.
הגיע הזמן לצאת מהקופסה ולגלות את הפוטנציאל האדיר הטמון ממש מעבר לפינה. יהודה, שומרון ובקעת הירדן אינם רק חלק מההיסטוריה שלנו, אלא גם חלק משמעותי מעתידנו. בואו להיות חלק מהסיפור הזה.
מאת יקי שוורץ, מנכ"ל, חברת הרי זהב
d&b – לדעת להחליט