סגור
יו"ר ועד עובדי חברת החשמל יהודה גן אל על רקע תחנות אורות רבין חברת חשמל ב חדרה
יו"ר ועד עובדי חברת החשמל יהודה גן אל על רקע תחנות אורות רבין (צילום: יוסי וייס אלעד גרשגורן)

ועד העובדים בחברת החשמל פתח בסכסוך עבודה

העובדים חוששים מאיתנותה הפיננסית של החברה, והטענה שההנהלה לא פועלת מספיק מול רשות החשמל ומשרד האוצר לצמצום החוב העומד על 43 מיליארד שקל. העובדים יוכלו להתחיל בעיצומים כבר בסוף השבוע

ועד העובדים בחברת החשמל, בראשות יהודה גן-אל הכריז על סכסוך עבודה, ויוכל להתחיל בעיצומים כבר בסוף השבוע הקרוב. הסיבה לפתיחת הסכסוך הוא החשש של הוועד בנוגע לאיתנות הפיננסית של החברה והטענה שההנהלה לא פועלת מספיק מול רשות החשמל ומשרד האוצר לצמצום החוב של החברה. בנובמבר 2023 עדכן דירקטוריון החברה את יעד החוב פיננסי נטו ל-EBITDA שמשמש כמדד לאיתנות הפיננסית של החברה, אך גם בו החברה לא עמדה. נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה, החוב של חברת החשמל עומד על 43 מיליארד שקל (בניכוי מזומן, 38.5 מיליארד שקל).
משק החשמל הוא סגור: כל ההכנסות במשק מגיעות מתעריף החשמל. כלומר, הכנסות חברת החשמל תלויות באופן מלא בתעריף החשמל, שעל אף שעלה במעט בשנים האחרונות, אינו מספיק לכסות את העלייה במחירי הדלקים עם תחילת המלחמה באוקראינה וזינוק בעלויות פיתוח רשת החשמל עם הכניסה של הרכבים החשמליים והעלייה בביקוש לחשמל, ברמה שפוגעת ביציבות הפיננסית של החברה.
תעריף החשמל נקבע על ידי מליאת רשות החשמל (הגוף המפקח על חברת החשמל), המורכבת מציגי משרד האנרגיה, האוצר ורשות החשמל. התעריף נקבע בהתאם להערכת רשות החשמל על העלויות של הרכיבים השונים של חברת החשמל. בשנים האחרונות, חל זינוק בעלויות של חברת החשמל מצד אחד, אך התעריף לא עלה בצורה דומה מה שמוביל לפגיעה באיתנות הפיננסית של החברה, כך עולה מהיחס שבין החוב הפיננסי ל-EBITDA.
את העיצומים ניתן להתחיל כשבועיים לאחר ההכרזה על הסכסוך, והוועד יוכל להתחיל בעיצומים ביום חמישי הקרוב (1 לאוגוסט). יחס החוב ל-EBITDA של חברת החשמל בסוף הרבעון הראשון של 2024 עמד על 5.5, כאשר היעד לפי דירקטוריון החברה הוא 5.2, כאשר בטרם העדכון היחס היה 4.3.
אלא שבשנתיים האחרונות הרצון של רשות החשמל למנוע עלייה חדה מאוד בתעריף הובילה למספר מהלכים שכוללים הפחתת התשואה על ההון של חברת החשמל ופרישת חובות למשך יותר שנים. גם כמחצית מההכנסות ממכירת תחנת הכוח אשכול, שנמכרה ב-9 מיליארד שקל ביוני לדליה, יועדו להפחתת תעריף החשמל במטרה למנוע קפיצה דו-ספרתית בתעריף בתחילת השנה הנוכחית. היתר הלך לחברת החשמל, בין היתר לצמצום החוב.
ב-2018, לאור המצב הפיננסי והחובות שצברה חברת החשמל בראשות המנכ"ל מאיר שפיגלר, נחתמה רפורמה מול הממשלה שפתחה את המשק לתחרות. בין היתר הוחלט שחברת החשמל תמכור 5 תחנות כוח. נכון להיום נמכרו 4 תחנות (מכירת תחנת אשכול הושלמה ביוני), כאשר מכירת תחנת רידינג מתעכבת בשל הצורך במציאת פתרון לאספקת חשמל לגוש דן (בימים אלה התחנה לא פעילה). הרפורמה גם כללה את התחלת התחרות במקטע האספקה, שהגיעה לשיא בשבוע שעבר עם הרפורמה שקידמו ברשות החשמל ומשרד האנרגיה שתאפשר לכל משקי הבית להתחבר לספקי חשמל פרטיים.
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "דירקטוריון חברת החשמל וההנהלה מחוייבים לאיתנותה הפיננסית של חברת החשמל. חובתה הציבורית של החברה לדאוג בימי שגרה ובעת חירום לאספקת חשמל סדירה לכל תושבי המדינה כפי שמוכח מאז ה-7.10 ועד בכלל"