סגור

דווקא עכשיו: מצוינות במתמטיקה כקרן אור בתקופת מלחמה

השבוע פורסמו נתונים מדאיגים המצביעים על ירידה בשיעור בוגרי התיכונים הזכאים לבגרות ב-5 יחידות במתמטיקה — לראשונה מזה יותר מעשור. רק 16.2% מבוגרי כיתות י"ב בשנת תשפ"ג (2023) היו זכאים לבגרות ברמה זו, ירידה חדה לעומת 17.3% בשנה הקודמת. ירידה זו מעוררת דאגה עמוקה, במיוחד על רקע הקיצוץ של 70% בתקציב התוכנית הממשלתית לעידוד לימודי מתמטיקה ברמה גבוהה. אינטל ישראל, שהייתה חלק מקואליציה של 100 חברות וארגונים במסגרת התוכנית "חמש פי שניים", ליוותה את התוכנית במשך שנים והייתה שותפה פעילה במאמצים להבטיח עתיד טוב יותר לדור הצעיר.
במשך יותר מעשור, חוותה ישראל עלייה מתמדת במספר התלמידים שניגשו לבחינות בגרות ברמת 5 יחידות במתמטיקה. כמות התלמידים שניגשים ל-5 יחידות במתמטיקה הוגדרה כיעד לאומי, מתוך הכרה שעתיד הכלכלה הישראלית, ההייטק והאקדמיה תלוי בכך במידה רבה. התוכנית הלאומית לעידוד לימודי המתמטיקה, שהחלה כהצלחה בתקופת כהונתו של שר החינוך נפתלי בנט, זכתה לתמיכה משמעותית מצד המגזר העסקי ובראשה אינטל ישראל. כעת, עם פרסום הנתונים החדשים, עלינו לשאול את עצמנו: האם אנחנו מוכנים לסכן את עתיד המדינה והכלכלה הישראלית דווקא בשעה כה גורלית? האם נוכל להרשות לעצמנו לא לייצר תמונת עתיד מיטיבה?

נתוני פיז"ה והאתגר הדמוגרפי

נתוני מבחני פיז"ה מצביעים על פערים משמעותיים בהישגי התלמידים הישראלים לעומת מדינות ה-OECD. תלמידי המערכת הממלכתית-יהודית נמצאים מתחת לממוצע, בעוד שתלמידי המערכת הממלכתית-דתית ותלמידי המגזר הערבי מדורגים מתחת למדינות מתפתחות רבות. השינויים הדמוגרפיים המהירים, במיוחד בקרב האוכלוסייה החרדית, מחייבים אותנו לפעול במהירות כדי להבטיח שכל ילד וילדה בישראל יקבלו חינוך איכותי.
1 צפייה בגלריה
בלה אברהמס סמנכ"לית קשרי חוץ  באינטל ישראל ואירופה
בלה אברהמס סמנכ"לית קשרי חוץ  באינטל ישראל ואירופה
בלה אברהמס
(צילום: אינטל )
ההייטק הישראלי, המהווה 48% מהיצוא הלאומי ו-18% מהתוצר המקומי הגולמי, נשען על דור המצוינות הבא. כדי להבטיח את המשכיותו, חיוני שהתלמידים ימשיכו ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה, לצד מדעים וטכנולוגיה. השחיקה בזכאות לבגרות במתמטיקה אינה רק נתון סטטיסטי; היא איום על היכולת שלנו לשמור על מעמדנו כ"אומת הסטארט-אפ". תלמידים הלומדים 5 יחידות במתמטיקה אינם רוכשים רק ידע טכני, אלא גם מיומנויות קריטיות כמו חשיבה יצירתית, פתרון בעיות מורכבות, התמדה וחוסן.

השקעה במצוינות—הבטחת עתידנו הכלכלי והחברתי

מחקר שערכו אייל קמחי ואריק הורוביץ ממכון טאוב, בתמיכת קרן טראמפ, מצא כי תלמידים שלמדו 5 יחידות במתמטיקה מקבלים נקודת זינוק עדיפה לחיים כמעט בכל פרמטר. שכרם הממוצע עומד על 11.6 אלף שקלים בחודש—יותר מכפול מזה של חסרי בגרות וגבוה ב-40% מזה של בוגרי 4 יחידות. פערי השכר בין 5 יחידות ו-4 יחידות גדולים אף יותר מפערי השכר בין 4 יחידות ו-3 יחידות.
בעתות מלחמה ואי-ודאות, הנטייה היא להתמקד בכאן ועכשיו, ואין חשוב מכך היום, כולל השבת החטופים והשבת תושבי הצפון לבתיהם והשבת הביטחון לדרום בפרט ולכלל תושבי ישראל בכלל. אך חשוב לזכור שאנו חיים גם עבור המחר, ועלינו לדאוג לעתיד. מצוינות במתמטיקה ומדעים אינה רק בסיס להתפתחות אישית של התלמידים, אלא תנאי הכרחי לשגשוג הכלכלה הישראלית. ככל שנזניח את החינוך המדעי, כך נעמוד בפני אתגרים קשים יותר בעתיד.

הכוח של שיתוף הפעולה הרב-מגזרי

ההיסטוריה הוכיחה ששיתופי פעולה בין המגזר הציבורי, העסקי והפילנתרופי יכולים להוביל לשינוי מהותי. אינטל ישראל גאה להיות חלק מקואליציה שהובילה את המהפכה בלימודי המתמטיקה בישראל. דווקא עכשיו, בשעת חירום, עלינו להמשיך ולחזק את שיתוף הפעולה הרב-מגזרי. זהו המודל שהוביל את התוכנית "חמש פי שניים" להצלחה, וזהו המודל שיכול להבטיח את השיקום והתקומה של החברה הישראלית, כאשר מצוינות בחינוך היא אבן יסוד בחוסן הלאומי שלנו.

תמיכה באוכלוסיות פגיעות—השקעה בעתיד

מעבר להבטחת עתיד ההייטק, עלינו לחשוב על אוכלוסיות שנפגעו במיוחד במהלך המלחמה. ילדים מפונים ואוכלוסיות מוחלשות זקוקים למסגרות חינוכיות מחזקות, במיוחד בזמנים כאלה. עלינו להשקיע בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, לסייע לילדים לעבד את החוויות הקשות שעברו, לתת להם פעילויות הפגה וכלים להתמודדות, לפיתוח חוסן ולהאמין בעצמם שהם יכולים להיות ולעשות כל מה שהם רוצים בעידן הטכנולוגיה והחדשנות. פרויקטים חינוכיים ופעילויות כמו מיזמי החוסן שאינטל מקדמת בקהילות המפונים, הם דוגמה להשפעה שיש לנו ביכולת לחולל שינוי אמיתי, ביצירת רגעים של תקווה ואמונה בעתיד גם בזמן חירום.

המסקנה: הפעולה נדרשת עכשיו

הבחירה בידינו. האם נזנח את הדור הבא, או שנמשיך להשקיע בו למרות האתגרים? שנמשיך להשקיע בעתיד, גם כשההווה כל כך מורכב ומאתגר. המציאות היום קשה, אבל החינוך למצוינות ומיקוד במתמטיקה ובמדעים הוא קרן אור שדרכה נוכל לבנות עתיד טוב יותר. בואו נעשה את הבחירה הנכונה ונפעל יחד כדי להבטיח את המשך הצלחתה של מדינת ישראל כמעצמת טכנולוגיה.
בלה אברהמס היא סמנכ"לית קשרי חוץ באינטל ישראל ואירופה