סגור

למרות הגירעון התופח: סמוטריץ' הודיע על פתיחת תקציב המדינה ל-2024 - בפעם השנייה

מדובר בפעם הראשונה אי פעם בה תקציב המדינה נפרץ פעמיים בשנה, והמהלך נעשה בניגוד להמלצת הדרג המקצועי במשרד האוצר; מדובר בהגדלה בסך 2.7 מיליארד שקל, אך לטענת שר האוצר הדבר "לא יגדיל את הגירעון", והוא מיועד למימון המשך הפינויים והסיוע לאנשי המילואים

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הודיע הערב (שבת) כי יפתח את תקציב המדינה לשנת 2024, וזאת בפעם השנייה תוך שנה - למרות צמיחת הגירעון ובניגוד להמלצת הדרג המקצועי במשרדו.
מדובר בפעם הראשונה בתולדות הכלכלה הישראלית בה תקציב מדינה נפתח פעמיים תוך שנה. נזכיר כי כבר בתחילת השנה, נפתח התקציב לשנת 2024. לפי הצהרותיו של סמוטריץ', המהלך – בסך 2.7 מיליארד שקל - "לא מגדיל את הגירעון". הגדלת הגירעון, לפי ההודעה שפרסם הדובר של סמוטריץ' ולא דוברות משרד האוצר - מיועדת למימון המשך הפינויים, הרחבת תוכנית הסיוע לאנשי המילואים ויישום מסקנות הוועדה הציבורית לנפגעי ה-7 באוקטובר.
בכירים במשרד האוצר מסרו ל"כלכליסט" כי ההמלצה של הדרג המקצועי היתה נגד פתיחת תקציב המדינה. "ההודעה לא תואמה איתנו. כמובן שהגדלת הוצאה מגדילה גירעון וכל אמירה אחרת היא זריית חול בעיני הציבור", מסר בכיר באוצר.
נזכיר כי הגירעון הממשלתי עמד בחודש הקודם על 8.1% - מהגבוהים שנרשמו אי פעם, כאשר תקרת הגירעון שנקבעה בתקציב עומדת על 6.6% תמ"ג. הסיבה להצהרה הערב: הכלכלן הראשי שמואל אברמזון עדכן את תחזית ההכנסות לשנת 2024 כלפי מעלה בהיקף גדול יותר מ-2.7 מיליארד שקל. אולם הגדלת ההוצאה ללא צעד מאזן (העלאת מסים או קיצוץ הוצאה האחרת) כן מגדילה את הגירעון, ואילו הגידול הצפוי בהכנסות המדינה הוא בגדר תחזית (שתתממש או לא) לעומת גידול ההוצאה הצפויה –שהיא דבר ודאי.
כמו כן, נזכיר כי ישנם כללים פיסקאליים שהממשלה אמורה לפעול על פיהם. אחד מהם הוא תקרת הגירעון, שלא צפויה להשתנות. אך לצד כלל זה, יש את "כלל הוצאה" (המכונה מגבלת ההוצאה) שכן תעלה שכן וכאמור אינה מלווה בקיצוץ בהוצאה אחרת.
אך זה לא הפריע לסמוטריץ' לחזור על המנטרה שלו ולפיה המהלך אינו כרוך בהגדלת הגירעון, והמדיניות שלו אחראית. זאת למרות מספר עובדות: הגירעון זינק לרמות אסטרונומיות, התשואות זינקו אף הם, פער התשואות בין אג"ח ממשלתיות של ישראל לעומת ארה"ב התרחב, ה-CDS של ישראל (תעודות ביטוח על חדלות פירעון) מגיעות לשיאים חדשים והן דומות למדינות עם דירוג BBB וחברות הדירוג המרכזית (S&P, פיץ' ומודי'ס) הנפיקו תחזית "שלילית" אחרי שכבר הורידו את הדירוג.
כמו כן, סמוטריץ' כתב בהודעה כי "בניגוד לנהי ולתחזיות הקודרות בתקשורת, כלכלת ישראל חזקה והמדדים מצביעים על כך". נזכיר כי ביום ראשון האחרון פרסמה הלמ"ס כי ברבעון השני של השנה ירד התוצר לנפש, וכך גם התוצר העסקי והיצוא, וההשקעות במשק בירידה. כמו כן, שלושה מבין חמשת בנקי ההשקעות הגדולים ביותר בעולם עדכנו כלפי מטה את תחזית הצמיחה של ישראל לרמות שנעות בין 0.8% ו-1.3% לשנת 2024 - שיעור צמיחה כללי שמשקף ירידה בצמיחה לנפש.