סגור

חשיפת ההקלטות: דצמבר המר

המלחמה נמשכת בעצימות נמוכה ומדממת, חיילים ואזרחים נהרגים, החטופים נמקים במנהרות החמאס והצפון עולה בלהבות. ביקום המקביל לכל אלו, שרים יוצאים לנסיעות מיותרות אל המזרח הרחוק, ראש ממשלה, נאשם בפלילים, מוטרד מסרט תיעודי חדש, החושף את ערוות משפחתו והשר לשנאה לאומית מתקוטט עם צעירה על חוף ימה של תל אביב.
מפעל ההקלטות של אפי נווה סיפק בשבוע החולף, חלק משיחותיו עם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. העובדה כי מדובר בפרסומים של חומרי חקירה, החוסים תחת צו איסור פרסום, שהוצא בזמנו לבקשת המשטרה, לא טרדה את מנוחתו של איש. גם לא את המשטרה, שזאת חובתה להתנגד לפרסומים אסורים כאלו, בשל הנזק שהם מסיבים לחקירותיה, כמו גם למידת האמון ושיתוף הפעולה של מתלוננים ושותפים לדבר עבירה, עמה. מהירות ההתגוללות של שופרות הנאשם על השיחות והמשוחחים, מיד עם פרסומן, מעלה חשד קל, בדבר מודעותם לפרסום ואולי גם ביחס למעורבותם הפעילה בפרסומים. באשר לשיחות עצמן, אותם חלקים נבחרים, שנחתכו ונערכו מתוך חומרי הגלם הרבים, והוגשו עטופים לקהל הרחב – נראה כי מעבר לתחושות הקבס והגועל, שמעורר נווה בקרב השומעים ויכולתו המניפולטיבית לעטוף את בני שיחו בשלל הבטחות וריכולים, זכות הציבור לדעת, שוב נפסדה.
תיזמון חשיפתן של שיחות נווה – מנדלבליט, מתכתב בצירוף מקרים נדיר לבעלי אמונה מוחלטת, עם חשיפתן של חקירות המשטרה את בני משפחת נתניהו, במסגרת סרט תיעודי המוקרן בפסטיבל סרטים קנדי. גם חקירות אלו הם חומרי חקירה אסורים בפרסום על פי חוק. באופן מוזר וכלל לא תמוה, דווקא אלו שמתגוללים על שיחותיו הישנות של היועץ יוצאים כנגד חשיפת חקירות הנאשם. עולם הפוך, אמת היא שקר, זכות הציבור לדעת היא סלקטיבית והתינוקות נשפכים לתוך מי אפסיים עכורים.
1 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 4.7.24 ערן קמין תת-ניצב במשטרת בדימוס
מוסף שבועי 4.7.24 ערן קמין תת-ניצב במשטרת בדימוס
ערן קמין
(צילום: דנה קופל)
משאלו הם פני הדברים כדאי לחזור למושכלות ראשונים. זכות הציבור לדעת היא אכן מזכויות היסוד במשטרים דמוקרטיים, אך זוהי אינה זכות מוחלטת ויש פעמים רבות בהן היא נסוגה בפני הזכות לפרטיות, או בפני הזכות לניהולם של הליכים הוגנים ותקינים או בפני זכותו של היחיד לשמו הטוב ולכבודו. כאשר החשיפה הציבורית, כרוכה בחומרים ערוכים, לעיתים ערוכים בכוונת מכוון, נדרשת חובת זהירות מוגברת והאיזון ייטה דווקא לטובתן של הזכויות האחרות. קלטות נווה, סרטוני הנאשם, ציקצוקי השופרות והקריאות לחקירה – רחוקים מלהיות מסע להגנה על זכות חוקתית עליונה.
זכות הציבור לדעת היא אכן זכות יסוד אבל לעיתים אלו הנושאים אותה מקדמים זכויות אחרות, קצת פחות יסודיות וקצת יותר תועלתניות. זמן רב חלף מאז הוחזרו המכשירים הניידים לחזקתו המתחדשת של מר נווה, אך תוכניהם חוסים עדין תחת צו איסור פרסום. עיתוי פרסום השיחות בצמידות ספינו-לוגית לחשיפת חקירות הנאשם ולקראת עדותו הממשמשת ובאה במשפטו המתארך, מלמדת יותר מכל על מפלס הלחץ ההולך ועולה במחוזות הטרלול והרעל, המקיף את המשפחה הנאשמת.
למעלה מארבע שנים חלפו כבר מאז פתיחת משפטו של הנאשם, מאז שהנאשם הכריז מלחמה על מערכת המשפט ואכיפת החוק. בדרך קיבלנו חמש מערכות בחירות מקטבות, כמויות אדירות של שיח רעיל, מלחמה אחת ואין ספור מחדלים. ״דצמבר המר״ לא מחכה למשיח אבל מחכה לעדותו של הנאשם, שהוא למצער גם ראש ממשלה. עד אז וגם לאחריו אנחנו צפויים לספינים נוספים בעצימות הולכת וגוברת, שכל תכליתם להגביר את הכאוס המשפטי, ולכסות את כעורו של הנאשם ושל סביבתו הרעילה.
ערן קמין, תת ניצב בדימוס, לשעבר ראש חטיבת החקירות ומפקדה בפועל של היחידה הארצית לחקירות הונאה, כיום יועץ לחברות ולפרטיים בנושאי ציות וחקירה כלכליים