מלחמה? ההדתה חוזרת בגדול עם עוד 100 מיליון שקל
מלחמה? ההדתה חוזרת בגדול עם עוד 100 מיליון שקל
התקציבים להדתה זינקו דרמטית ברגע האחרון: במשרד המורשת נרשם זינוק מ־55 ל־72 מיליון שקל, במשרד המסורת מ־39 ל־79 מיליון שקל ובמשימות הלאומיות מ־40 ל־88. וכמה יקבלו פרויקטים לחיבור האוכלוסייה לאזורי עימות? 3 מיליון שקל
1. אם בגרסת התקציב הראשונה היה נראה שלפחות תחום אחד באמת קוצץ – הדתה והחזרה בתשובה, הרי בגרסה הסופית שאישרה הממשלה חזרו הסכומים האלה בגדול. יותר ממאה מיליון שקל הוחזרו לשלושת משרדי הכלום ושום דבר המומצאים לענייני זהות יהודית: משרדי המסורת והמורשת וסעיף הזהות היהודית במשרד המשימו הלאומיות. כלומר אם כשהגיעה הצעת התקציב הקוראים היו בהלם מכך שסעיפים קואליציוניים רבים הוגדלו במקום לעבור קיצוץ, עכשיו מתברר שלהגדלות היו שני סיבובים. בסיבוב הראשון הוגדלו בעיקר תקציבים שקשורים להתנחלויות, ישיבות וחינוך חרדי. עכשיו הוחזרו חלק מניכר מהקיצוצים בתחום הזהות היהודית.
2. התקציב הקואליציוני למשרד המורשת של השר עמיחי אליהו מעוצמה יהודית שקוצץ ל־55 מיליון שקל גדל ל־72 מיליון שקל. הסכום הזה כולל בין היתר 16 מיליון שקל לאתרי מורשת ביו"ש. הכספים הקואליציוניים למשרד ירושלים והמסורת של השר מאיר פרוש מיהדות התורה שקוצצו במקור ל־39 מיליון שקל הוכפלו ל־79 מיליון שקל. בין המטרות, כולן פעולות מובהקות של מאמץ מלחמתי: 22 מיליון שקל תוכנית "שומרים על המסורת", 10 מיליון לתוכנית בר מצווה ו־7 מיליון עבור תוכנית "ארץ נחלה". מי שירצה יוכל להתנחם בכך שבמקור היו במורשת 200 מיליון שקל ובמסורת 150 מיליון שקל. כלומר עדיין נשאר קיצוץ ניכר של כספים שממילא לא הצליחו להוציא אותם.
במשרד הבית של סיעת האיחוד הלאומי של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הוא המשרד למשימות לאומיות של השרה אורית סטרוק, קוצץ לכאורה סעיף ההדתה במרכזי "חיזוק הזהות היהודיות" מ־131 מיליון ל־40 מיליון שקל. עד לאישור בממשלה הוא יותר מהוכפל ל־88 מיליון שקל. הכספים מיעודים ל"מיזמים משותפים, פרויקטים שונים, מבחני תמיכה ופעולות בקרב סטודנטים וחיילים". יצוין שאין שום אפשרות להוציא פעולות חדשות עד סוף השנה ומשמעות החזרת הכספים היא בעצם החזרתם בשנה הבאה.
3. כל זאת בנוסף לכך שתקציב המרכז למורשת רחבעם זאבי שקוצץ בהצעת התקציב מ־10 ל־3 מיליון שקל, הוגדל לדרישת עוצמה יהודית ל־15 מיליון. מתברר שמורשת הטרנספר לא יכולה לחכות. במשרד החינוך נוספו עד 10 מיליון שקל לגרעינים תורניים. מדובר כנראה בגרעינים חרדיים. זה מתווסף ל־52 מיליון שקל לגרעינים משימתיים במשרד המשימות הלאומיות ולעוד תקציב חדש של 40 מיליון שקל שגם חלקו מיועד לגרעינים. כלומר בסדרי העדיפויות של ממשלת הניתוק גרעינים שפועלים להחזרה בתשובה והפצת זהות יהודית אורתודוכסית הם עדין צורך לאומי עליון.
4. עוד לפני גל התוספות להדתה וזהות יהודית, אחת ההפתעות הגדולות של החלטת הממשלה על הכספים הקואליציוניים היא שלא רק שההקצבות המגזריות כמעט לא קוצצו. יש לא מעט תקציבים שהוגדלו. הבסיס שאותו היתה אמורה הממשלה לתקן הוא השוד חסר התקדים של 5.8 מיליארד שקל לכספים קואליציוניים עליו החליטה הממשלה במאי האחרון. ההגדלות מתחלקות לשני סוגי מקרים. הראשון הוא ניצול של פתיחת התקציב למקצה שיפורים נוסף. הדוגמה הטובה ביותר לסוג התוספת הזה היא התקציב של 255 מיליון למשרד המשימות הלאומיות ל"מענקים אזוריים להתעצמות וכוננות ביו"ש". עוד דוגמה היא תוספת של 40 מיליון שקל למשרד המשימות הלאומיות למטרות מגזריות כמו גרעינים משימתיים ושירות לאומי. זה קצת מזכיר את הסדרה הכל כך מצליחה של נטפליקס "בית הנייר". אם השוד בעונה הראשונה כל כך הצליח, מוכרחים לצלם עוד עונות.
5. עוד דוגמה לתקציבים כאלה הם 42 מיליון שקל לפעולות המטה של רשתות החינוך המפלגתיות החרדיות החינוך העצמאי של אגודת ישראל ומעין החינוך התורני בני יוסף. הכספים מיועדים לממן רשת מחשוב, ייעוץ משפטי, שכר דירה, ביטוחים ותביעות. זאת, למרות שאין תקצוב דומה לרשתות אחרות. אם הרשתות פרטיות לא ברור מה פתאום שהמדינה תממן את המטה שלהן. העברה דומה אושרה בספטמבר בוועדת הכספים ונתקעה בעקבות פניה של חברי כנסת ממפלגת העבודה ליועמ"שית.
לא ברור אם בינתיים ניתן אישור משפטי או שגם ההעברה הזו תתקע. יש גם 25 מיליון שקל לחינוך העצמאי לשיפוצים והתאמת מבנים. למה המדינה מממנת שיפוצים לחינוך פרטי מפלגתי? לא ברור. מסמך אגף התקציבים שחשף היום "כלכליסט" גילה שהרשת הזו בדיוק אינה מאפשרת למפקחים פדגוגיים של משרד החינוך לפעול בבתי הספר שלה. הסיכוי שהחינוך העצמאי יצליח לממן בכסף הזה שיפוצים השנה לא קיים, כך שנראה שדואגים עכשיו לעודפים שיועברו לשנה הבאה.
6. לכספים הקואליציוניים נוספו שני תקציבים עדכניים וחריגים התורמים למאמץ המלחמתי: 25 מיליון שקל לסיוע למפונים, העצמה קהילתית וצרכים לרשויות ו־4 מיליון שקל לסיוע בשכר דירה ללוחמים בודדים משוחררים. זאת לצד הסעיף שכבר קיים של 2 מיליון שקל למלגות חיילים משוחררים. משרד הבריאות יקבל לתפעול מיון קדמי בקרית שמונה 5.5 מיליון ולתמיכה בארגונים רפואיים 1.25 מיליון, כי בכל זאת יש הרי סדרי עדיפויות וישיבות והתנחלויות הרבה יותר חשובות למאמץ המלחמתי מכל התקציבים האלה לארגוני חרום. נכון, אף אחד לא יודע כמה תושבים יחזרו לדרום. אבל פרויקטים לחיבור של האוכלוסייה לאזורי העימות יקבלו 3 מיליון שקל ולמלגות הלימודים ללוחמים יתווספו 2 מיליון שקל. לאיזון נוספו במשרד החינוך 8 מיליון שקל לתמיכה בישיבות שפועלות בעוטף עזה.
7. מקרים מסוג אחר הם תקציבים קואליציוניים שגדלו בין החלטת הממשלה במאי להחלטה הנוכחית. בדרך כלל ההגדלות נעשו איפשהו בלי שנרגיש במהלך השנה ורק עכשיו כשהכל רוכז להחלטה שערורייתית אחת הן נחשפו לנו. עוד דוגמה הוא תקציב הפנימיות החרדית של משרד הרווחה שגדל במהלך השנה מ-40 מיליון ל-55. זאת, בנוסף ל-23 מיליון שנמצאים בבסיס התקציב ובסך הכל 78 מיליון שקלים. מדובר בעצם בקופה של תקציב הישיבות הקטנות שהן המוסדות המקבילים לתיכונים לבנים חרדים. במוסדות אלה לא מלמדים כלל לימודי ליבה. למרות זאת משרד הרווחה מסייע לממן את הפנימיות שלהם בטענה שמדובר בנוער ממשפחות מצוקה. בפועל כמובן הלימודים בישיבות הקטנות מכוונים את התלמידים למסלול חיים שימשיך את העוני והמצוקה.
במשרד הרווחה מסבירים את הגידול בתקציב בכך שבמהלך השנה גילו שלחלק מהתקציבים הקואליציוניים האחרים של המשרד אינם ניתנים ליישום. למשל חוק הרשות למחמה בעוני טרם עבר ולכן לא ניתן להשתמש בעשרה המיליון שיועדו לה. לכן הסיטו תקציבים לפנימיות הישיבות ולסיוע למשפחות בחוסר ביטחון תזונתי. איזה מזל שמשרדים אחרים היו פחות מתוחכמים, אחרת בכלל לא היו קיצוצים בתקציבים הקואליציוניים. מלשכת שר הרחווב יעקב מרגי נמסר ש"שום תקציב חברתי לא נעלם. תקציבי הרווחה גדלו בתקציב האחרון בכמיליארד ש"ח וגם במלחמה השגנו תוספת תקציב משמעותית"