סגור
פקק ב כביש 4
פקק בכביש 4 (צילום: שאול גולן)

בלעדי
תוכנית מהפכנית למרחב השרון: כביש 4 יהפוך לציר תחבורה ציבורית מרכזי

התוכנית האסטרטגית לשנת 2050 לתחבורה במרחב נתניה וחדרה שאושרה היום בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפויה לתת מענה שיוביל "לצמצום התלות של תושבי המרחב ברכבים הפרטיים". במשרד התחבורה סבורים כי התוכנית תכפיל פי 12 את כיסוי התחבורה הציבורית באזור, כך שתוכל לשרת בין חצי מיליון ל-700 אלף איש

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז, בראשות מ"מ יו"ר הוועדה המחוזית גיא קפלן, אימצה היום פה אחד את התוכנית האסטרטגית לתחבורה במרחב נתניה חדרה לשנת 2050. מדובר בתוכנית ביוזמת משרד התחבורה בשיתוף עם מינהל התכנון, שתוכננה על ידי חברת נתיבי איילון הממשלתית.
לפי מינהל התכנון, כל אזור השרון עתיד להכפיל את מספר יחידות הדיור שבו ומתוכננים בו אזורי תעסוקה רבים, והתוכנית החדשה צפויה לתת מענה שיוביל "לצמצום התלות של תושבי המרחב ברכבים הפרטיים והפחתת הנסועה על הדרכים הארציות שקורסות מרכבים".
במסגרת התוכנית, הוחלט על הקמה של מספר מתע"נים (מערכות תחבורה עתירות נוסעים) במספר צירים מרכזיים בצפון השרון. בשלב זה, עוד לא הוחלט באיזה אופן יוקם המתע"ן, והאם זה יתבצע בצורה של נתיב תחבורה ציבורית מופרד (כמו המטרונית), ברכבת קלה, בנתיב מהיר או באופן אחר. בין היתר, הוחלט על הקמה של מתע"ן מרחבי רציף על בסיס כביש 4 שיחבר בין רעננה בדרום לחדרה בצפון. מתע"נים נוספים שהומלץ על הקמתם הם "הקו החום" שיחבר בין אור עקיבא לחדרה, "הקו הוורוד" שיחבר בין באקה ג'ת לחדרה דרך חריש, "הקו הכחול" שיחבר בין נתניה להרצליה, "הקו הסגול" שיחבר בין כפר סבא, המשולש ונתניה ו"קו הטורקיז" שיחבר בין נתניה, יישובי לב השרון ורעננה.
כמו כן, התוכנית מתבססת על כך שיוקמו בעתיד המסילה המזרחית עם תחנות בטירה, טייבה, אחיטוב וחדרה מזרח, ומסילת מנשה שתכלול תחנות בבאקה-מאור ובחריש. בנוסף, צפויה לקום תחנת רכבת באור עקיבא במקום תחנת בנימינה שתבוטל, וצפויה לקום תחנה נוספת באיזור כפר ויתקין שבעמק חפר. התוכנית מתבססת גם על כך שיוקמו כבישים חדשים במרחב, כמו עוקף כפר יונה, 561, הארכה של כביש 444 והארכת כביש 9 שיימתח בין כביש 2 לכביש 4 – פרויקט שנוי במחלוקת מבחינה סביבתית. התוכנית גם מתבססת על הקמה של ציר מתע"ן על כביש 65 שמחבר בין חדרה לעפולה.
בתוכנית האב בחנו מספר תרחישים שכוללים את גידול האוכלוסיה באיזור עד שנת 2050, ביניהם תרחיש של המשך המגמות הקיימות, חיזוק נתניה וחדרה כמוקדים אזוריים ו"הפרדה מטרופולינית" שכוללת היפרדות של חדרה לכיוון חיפה ושל נתניה לכיוון גוש דן. בכל אחד מהתרחישים חדרה צפויה להפוך למוקד מרחבי, וזו צפויה להכפיל את כמות האוכלוסייה בה. לכן, הוחלט כי חדרה תהפוך למרכז תחבורתי אזורי שינקז אליה את כלל התנועה באיזור שבין אום אל פאחם וחריש במזרח לאור עקיבא וזכרון יעקב במערב.
במשרד התחבורה, נתיבי איילון ומנהל התכנון סבורים כי התוכנית תכפיל פי 12 את כיסוי התחבורה הציבורית באזור, וממצב שבו התחבורה הציבורית משרתת בין 45 אלף ל-60 אלף איש יהיה ניתן להגיע למצב בו התחבורה הציבורית תוכל לשרת בין חצי מיליון ל-700 אלף איש.
התוכנית צפויה גם להכפיל פי 5 את נגישות התחבורה הציבורית למוקדי תעסוקה, ולשנות את דפוסי התחבורה באיזור ממצב בו כ-37% מהנסיעות במרחב מבוצעות בתחבורה ציבורית, למצב בו 45ֵֵ% מהנסיעות יבוצעו בתחבורה ציבורית. לטענת כותבי התוכנית, היא תוביל להורדה משמעותית בפליטות של מזהמים כמו CO2, תחמוצות חנקן ו-חלקיקים נשימים ולחיסכון שנתי של בין 800 מיליון ל-1.5 מיליארד שקל למשק.
בתוכנית מתייחסים גם להשפעה של המתע"נים החדשים שיוקמו על דפוסי הבנייה בערים השונות, ומציגים תרחישים כמו בנייה לגובה בצירים מרכזיים כמו רחוב הנדיב בפרדס חנה, הילל יפה בחדרה והרחוב הראשי בטירה.
מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, גיא קפלן: "מדובר בתוכנית מהפכנית למרחב השרון הסובל מפקקי ענק הנוצרים כיום הן ע"י גידול הישובים במרחב והן ע"י כלי רכב החוצים את המחוז ביוממות מצפון המדינה למרכז מטרופולין תל אביב ע"י הוספת 4 קווי מתע"ן שיכולים להיות רכבת קלה, נתיבי תחבורה ציבורית מהירים וכל פתרון תחבורה ציבורית עתידית אחרת". מערכת התחבורה הציבורית האזורית שהומלצה מקושרת למערכת התחבורה הארצית רכבת ישראל ולמערכת התחבורה המקומית שבילי אופניים ואוטובוסים. ע"י יצירת הקישוריות כאמור תתאפשר לכל תושב להתנייד במרחב בתחבורה ציבורית ללא צורך בכלי רכב.