סגור
רפורמת החשמל- עדיאל אתן מוסטקי
(צילום: אוראל כהן)

חברת החשמל השלימה התקנת מיליון מונים חכמים

מדובר ב-30% מסך המונים; מתחילת השנה התקינה החברה 300 אלף מונים חכמים, כשהיעד השנתי עומד על 520 אלף; היתרון שלהם לצרכן: מעבר קל יותר לספקי חשמל פרטיים

חברת החשמל השלימה התקנה של מיליון מונים חכמים ברחבי הארץ, כך שנכון להיום כ-30% מסך המונים הם חכמים. מתחילת השנה התקינה החברה 300 אלף מונים חכמים - המאפשרים קריאה מרחוק ובחינה של תקלות - כשהיעד השנתי עומד על 520 אלף. היעד ל-2025 הוא 685 אלף מונים.
לאור היתרונות של המונים החכמים בפתרון תקלות לחברת החשמל ולצרכן, בחברה הקדימו ב-8 שנים את יעד השלמת פרישת המונים: עד סוף 2028 צפויה החברה שבניהולו של מאיר שפיגלר להתקין 3.7 מיליון מונים חכמים.
עבור חברת החשמל, המונים החכמים מאפשרים לחברה לפתור תקלות מרחוק ולקבל יותר מידע על תקלות בלי לשלוח טכנאי. עבור הצרכן הביתי, עיקר היתרון במונה חכם הוא במעבר לספקי החשמל הפרטיים וביכולת לקבל יותר מידע על מאפייני הצריכה לאורך שעות היום.
לפני כחודש נכנסה לתוקף רפורמה המאפשרת לכל משקי הבית להתחבר לספקי החשמל הפרטיים, גם אלו שאינם מחזיקים במונה חכם. עם זאת המעבר לספקים הפרטיים קל יותר במקרה שבו מותקן מונה חכם. ראשית, זמן המעבר עשוי להתקצר משלושה חודשים בממוצע לחודשיים. שנית, בפני לקוחות המחזיקים במונה חכם עומד מגוון מסלולים רחב יותר.
מלבד מסלול ההנחה (בגובה 5%-7%) מתעריף חברת החשמל לאורך כל היום, ספקי החשמל הפרטיים מאפשרים ללקוחות מגוון מסלולים הגובים סכומים שונים לאורך היממה. לא כל המסלולים פתוחים ללקוחות ללא מונה חכם (למשל יש מסלולים עם הנחה בתעריף החשמל בשעות הלילה של עד כ-20%).
ביוני 2023 חתמה חברת החשמל על הסכם לרכישת מוני חשמל מחברת Landis+ Gir בהיקף של כ-42 מיליון דולר בשנה (מחיר ממוצע למונה - 70 דולר). מטרת ההסכם הייתה לאפשר את הגדלת קצב פרישת המונים ליותר מחצי מיליון מונים חכמים בשנה, כדי להקדים את תוכנית הפרישה מ-2036 ל-2028 כאמור. לקוחות פרטיים שלא רוצים להמתין להשלמת פרישת המונים יכולים לשלם לחברת החשמל 265 שקל תמורת התקנת המונה.
את המונה החכם המיליון התקינה חברת החשמל בבית יד לבנים בנהריה, המשמש כמרכז למורשת קרב וכבית למשפחות שכולות ומנציח את זכר הנופלים.