הרכבת לביה"ד: הוועד נוקט עיצומים - ומונע הפעלת קו חשמלי חדש
הרכבת לביה"ד: הוועד נוקט עיצומים - ומונע הפעלת קו חשמלי חדש
לטענת הנהלת החברה, במסגרת העיצומים, שהחלו ב-7 באוקטובר, העובדים מונעים עבודות תחזוקה ונסיעות הרצה של רכבות חשמליות; "הוועד העלה את הדרישות הכספיות ברגע האחרון"
חברת רכבת ישראל הגישה היום "בקשה בהולה" לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נגד הוועד וההסתדרות הכללית, על רקע העיצומים שנוקטים העובדים החל מ-7 באוקטובר.
לפי הרכבת, במסגרת העיצומים העובדים מונעים עבודות תחזוקה של רכבות חשמליות. בין השאר לא ניתן לבצע נסיעות הרצה בקווים החשמליים או להכניס רכבות חשמליות חדשות לפעולה סדירה. בעקבות כך נדחתה פתיחת קו אשקלון-השרון ונרשמו שיבושים בקו ירושלים-הרצליה.
לפי בקשת ההנהלה, ועד העובדים סיכל הלכה למעשה את יכולות החברה לעמוד בהתחייבותה לציבור ולממשלה, והדבר הוביל לנזקים חמורים שעלולים לסכן את היכולת לעמוד בהמשך לוח הזמנים של פרויקט החשמול ובכך לפגוע בעשרות אלפי נוסעים. ברכבת מבקשים מבית המשפט להתערב בנעשה באופן שיאפשר את המשך העבודות.
גורמים ברכבת סיפרו לכלכליסט כי בימים האחרונים נעשו ניסיונות אינטנסיביים להגיע לפשרות עם ועד העובדים. בשבוע שעבר נערך מו"מ מרתוני בין העובדים לבין ההנהלה, יחד עם ההסתדרות ונציגי האוצר. ברכבת טוענים כי כמעט שהגיעו להסכמות מלאות עם הוועד על ענייני החשמול, אך ברגע האחרון ביקשו בוועד סכום שגדול יותר מכל המסגרת התקציבית שהאוצר סיפק למו"מ. ברכבת טוענים כי אפילו בהסתדרות הופתעו מהדרישות של הוועד, וכי גם שם סברו כי הן מופרזות.
עם זאת, ברכבת ובהסתדרות החליטו להמשיך במו"מ ואף לנסות להגיע להסדר כולל על כלל הסכסוכים. גם במקרה הזה, נציגי הוועד וההנהלה כמעט שהגיעו להסכמות וברגע האחרון החליטו בוועד להעלות את הדרישה הכספית.
ברכבת טוענים כי הציעו לעובדים תוספת של 4.5% שוות ערך לכסף בעלות של כ-35 מיליון שקל לשנה, אך בוועד דרשו כי זו תהיה התוספת הבסיסית ועליה יתווספו עוד תוספות. מלבד הדרישות הכספיות, בוועד גם דרשו להגדיל את מספר העובדים שעוסקים בפרויקטים תשתיתיים ותפעוליים.
ברכבת טוענים כי יש להם את הגיבוי של משרדי האוצר והתחבורה במהלך הפנייה לבית הדין לעבודה.
בימים אלו מבצעים ברכבת ישראל את "פרויקט החשמול" שנועד לספק תשתית חשמלית לכלל המסילות בארץ, ולכן מושבתים קווים רבים באופן מלא או חלקי.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: "מדובר במו"מ מורכב שנמשך כבר למעלה משלוש שנים. במהלך כל תקופת ההידברות בין הצדדים, שאחד מעיקריה היה הסדרת השלכות החשמול, עובדי הרכבת גילו אחריות ואורך רוח ופעלו בתום לב כדי להגיע להסכמות. בתוך כך, מצא בית הדין כי העובדים אכן נפגעים בשכרם והנחה את הנהלת הרכבת שלא להתחיל בהפעלת מערכי החשמול עד שלא יוסדרו מול העובדים כל השלכות המהלך. לא נשלים עם צעדים חד-צדדיים שעולים לכדי פגיעה ממשית בעובדים. חשוב להדגיש שלא צפויה שום פגיעה בציבור הנוסעים כי בשלב זה ניתן להמשיך בהפעלת קטרי הדיזל".