משרד התחבורה עשה פניית פרסה: פינוי התחנה המרכזית בתל אביב יתעכב
משרד התחבורה עשה פניית פרסה: פינוי התחנה המרכזית בתל אביב יתעכב
משרד התחבורה הודיע על נסיגתו מקידום מסוף וחניון אוטובוסים במתחם פנורמה בדרום ת"א. המשמעות: ביטול דה-פקטו של תוכנית פינוי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. שינוי עמדת המשרד הגיע ככל הנראה מכיוון השרה רגב בעקבות לחצי פעילי הליכוד ותושבי שכונות קריית שלום ונווה עופר
משרד התחבורה הודיע היום (ב') בדיון בבית המשפט העליון כי הוא נסוג מהכוונה לקדם מסוף וחניון אוטובוסים במתחם פנורמה בדרום תל אביב, כאשר משמעות ההודעה היא שהמשרד מבטל דה-פקטו את תוכנית פינוי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. הדיון בבית המשפט העליון התרחש לאחר שבית המשפט המחוזי עצר את עבודות משרד התחבורה והעירייה באיזור, ומשרד התחבורה בתקופת מיכאלי ערער על כך לעליון.
השינוי בעמדת משרד התחבורה הגיע ככל הנראה מכיוון השרה רגב בעקבות לחצים של פעילי ליכוד ותושבי שכונות קריית שלום ונווה עופר הסמוכות. גם יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה פעל עם התושבים כדי לבטל את העברת פעילות המרכזית לפנורמה.
בתקופת כהונת השרה מיכאלי במשרד התחבורה נחתם הסכם עקרונות עם עיריית תל אביב-יפו להעתקת חלק מפעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית בתל אביב למסופים חלופיים. לפי ההסכם שפרסם משרד התחבורה, עד שנת 2024 הייתה אמורה להצטמצם הפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית ב-50%. משרד התחבורה תקצב את הקמת המסופים שיחליפו את חלק מפעילות המרכזית ביותר מ-150 מיליון שקל. השימוש במתחם פנורמה נחשב לפתרון זמני, עד להקמה של תחנה מרכזית חדשה משולבת עם מטרו בסמוך לצומת חולון ב-2035.
בהסכם שנחתם שכעת המשרד נסוג ממנו, נכתב כי עד 2023 המשרד יפעל להסטת קווים למתקנים קיימים באופן שיוביל לצמצום מאות נסיעות יומיות והפסקת פעילות הנוסעים בקומות 2 ו־4 בתחנה המרכזית. ברבעון הראשון של 2024 צפויה להסתיים העבודה על השלמת חניון הלוחמים, שלב א' של פנורמה (ללא אתר הטבע במקום) והשלמת מסוף החרש. צעדים אלו יאפשרו העברת כ־50% מפעילות קווי השירות בתחנה, פינוי מרבית הפעילות המנהלתית וחניית הלילה, לרבות תדלוק, שטיפה וכדומה. הקמת מתקן פנורמה המלא, שדורשת את אישור הוועדה לתשתיות לאומיות, צפויה הייתה להתרחש רק ברבעון השלישי של 2026, וזו הייתה מאפשרת את פינוי מרבית פעילות התחנה המרכזית.
תושבי נווה שאנן והשכונות הסמוכות לתחנה המרכזית נאלצים להתמודד עם זיהום אוויר כבד בעל השלכות סביבתיות ובריאותיות קשות. לפי חוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה, באזור התחנה המרכזית זיהום האוויר גבוה מאוד, כשהתחבורה באזור מובילה לחריגות שנתיות חוזרות ונשנות מחוק אוויר נקי. כך למשל, נמצאו בשנה 31 בדיקות חריגות בריכוז החלקיקים הנשימים העדינים באוויר - הפרטמטר לפיו מוגדרת תמותה ותחלואה מזיהום אוויר, כשהתקן מאפשר 18 חריגות. באזור התחנה המרכזית נמדד הריכוז הגבוה ביותר בישראל של חלקיקים אלו, למעט בסמוך למחצבות. גם החריגות בפליטת תחמוצות חנקן, הינו הגבוה ביותר בישראל.
לאחר התנהלות שנמשכה שנים מול בעלי התחנה המרכזית ועיריית תל אביב, הכריזה בחודש ספטמבר האחרון השרה להגנת הסביבה דאז, תמר זנדברג על התחנה המרכזית בת"א כעל אזור נפגע זיהום אוויר. אותה הכרזה אילצה את עיריית תל אביב להגיש למשרד להגנת הסביבה תוכנית ממוקדת להפחתת זיהום האוויר באזור בתוך שישה חודשים, לרבות אמצעים מפורטים ומתוזמנים לפעולות השונות שתנקוט העירייה.
התוכנית של עיריית תל אביב הוגשה בחודש שעבר, באיחור. כעת היא נבדקת על ידי הגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה, ובעוד כחודש לאחר מקצה תיקונים מצד הדרג המקצועי, תפורסם לשיתוף הציבור לקראת אישור המועצה המקומית. הפתרונות המשמעותיים ביותר הכלולים בתוכנית שהגישה עיריית תל אביב, תלויים במשרד התחבורה ובסמכויותיו - ולא בעירייה. כך למשל, הסטת קווי אוטובוס למסופי רידינג וסבידור - עניין הדורש אף את הרחבת המסופים, ועלול להימשך כשנתיים-שלוש, חישמול קווי האוטובוס - הליך התלוי במשרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה וחברות האוטובוסים וביטול חניון לילה בתחנה המרכזית החדשה.
עורכי הדין שייצגו את העותרים כנגד הקמת חניון האוטובוסים והמסוף בפנורמה הם עוה"ד אייל קוצ'ינסקי ומרים דונין.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "נושא פינוי התחנה המרכזית בתל אביב נבחן מחדש, לאור טיוטת דו"ח שהעבירה עירית תל אביב במסגרת מענה של העירייה להכרזת המשרד להגנת הסביבה על התחנה המרכזית כמוקד סיכון סביבתי. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בוחן מספר חלופות נוספות לשיפור התנאים במרחב התחנה. לאור המורכבות המשפטית והעיכובים שחלו בהעתקת הפעילות של התחנה המרכזית למתחם פנורמה, הנחתה השרה רגב את אנשי משרדה לבחון חלופות נוספות להעתקת פעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית למתחמים חלופיים".