סגור
מנכ"ל החינוך העצמאי אליעזר סורוצקין
מנכ"ל החינוך העצמאי אליעזר סורוצקין (צילום: ויקיפדיה)

פרקליט המדינה פתח בבדיקה פלילית בפרשת הגירעונות של החינוך העצמאי

לשכת פרקליט המדינה פתחה בבדיקה אם יש חשד לעבירות פליליות בהעברות הכספים שיצרו את גירעונות הענק של רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל. ארגון חדו"ש:" אם הכספים שימשו שלא למטרתם, מדובר בעבירות הונאה מהגדולות במשק" 

פרקליט המדינה עמית איסמן פתח בבדיקה אם נעברו עבירות פליליות חמורות במהלך יצירת גירעונות הענק של רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל. במכתב ששלחה יעלה פרידמן מלשכת פרקליט המדינה לסמנכ"לית עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון עו"ד יפעת סולל נאמר כי לאחר עיון בפנייתה לפתוח בחקירה פלילית בעניין גירעונות החינוך העצמאי "הפניות הועברו לטיפולה של לשכת המשנה לפרקליט המדינה (ענייני פליליים) אשר התבקשה לבחון את הדברים ולהשיבך בתום הבדיקה".
רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל היא רשת החינוך הגדולה ביותר בציבור החרדי ולומדות בה רוב הבנות בציבור החרדי האשכנזי בגילאי יסודי ובנים חוזרים בתשובה ומהפריפריה. הרשת מקבלת על פי חוק תקציב שווה לחינוך הממלכתי למרות שמדובר בחינוך פרטי מפלגתי. לרשת יש כ-120 אלף תלמידים והיא מקבלת מכל סעיפי התקציב בממשלה כ-2.3 מיליארד שקל. בשנות הלימודים הנוכחית תוכננה תוספת של כ-400 מיליון שקלים לתקציב השכר.
סולל כתבה לפרקליט המדינה כי "הנתונים האחרונים המתבררים בשנים האחרונות מצביעים על חשש ממשי, כי חלק מהכספים המועברים לרשת הועברו למטרות עלומות וכי הרשת פועלת באי-סדרים והתבצעו בה עבירות חמורות על חוקי העבודה וקיים חשש ממשי, כי בנוסף התבצעו בה עברות הונאה חמורות, אולי מהחמורות שידעה ישראל".
לדבריה, "הרשת מצויה במשבר כספי עמוק, על סף פשיטת רגל. הדברים עולים ממכתבו של רו"ח אילן דנה מרשם העמותות. מיום 4.2.24 לפיו בסוף 2022 עמד הגרעון הנצבר מעילות העמותה על כ-353 מיליון שקלים וזו בלי שחושבו חובות הרשת למס הכנסה ובגינם עוקל השבוע חשבון העמותה וולא הוערך היקף החובות הנוספות במסגרת התביעות הרבות התלויות ועומדות נגד העמותה. אותה עת נוהלו נגד 35 תביעות בבית הדין לעבודה ו-6 תביעות ייצוגיות וכן 35 תביעות בבתי דין אחרים".
סולל כותבת כי על אלה יש להוסיף את "מכתבו של החשב הכללי אל השר לענייני חינוך חרדי חיים ביטון מיום 13.2.24 ממנו עולה שהתקשרויות רכש נעשות שלא לפי כללי מנהל תקין לעתים בעל פה ויוצרות התחייבויות המגיעות עד עשרות מיליוני שקלים. כך גם בהתנהלות בכספים המועברים מהרשויות המקומיות ומהורים ישירות לחשבונות הבנק של בתי ספר ומנוהלים על ידי המנהלים ללא דיווחים וללא כל פיקוח".
לטענת סולל "אם אכן הועברו לרשת תקציבים לפי חישובי התקנים ובכלל זה התקציבים לצורך הפרשות הפנסיוניות הרי שמדובר ב'העלמות של למעלה ממאה מיליון שקלים בשנה במשך מספר בלתי ידוע של שנים. אם הם הועברו למטרות שנות מהקבועות להם בדין, הרי שעסקינן בעבירות הונאה מהגדולות והחמורות שידע המשק הישראלי. כל האמור לעיל מחייב פתיחה מיידית בחקירה פלילית כלפי ראשי הרשת בהווה ואולי גם בעבר".
מהחינוך העצמאי טרם נמסרה תגובה.