לא התעדכנו 25 שנה: לימודי המתמטיקה נתקעו בדור הקודם
לא התעדכנו 25 שנה: לימודי המתמטיקה נתקעו בדור הקודם
לפי דו"ח של ה־OECD, בתוכנית הלימודים הישראלית במתמטיקה בכיתות א־ח נוספו רק שני נושאים חדשים מ־1995. רק 0.4% מהשאלות בספר הלימוד שנבדק הן בעיות מהעולם האמיתי שמעודדות חשיבה מתמטית גבוהה
נושאי הלימודים בתוכנית הלימודים הישראלית במתמטיקה בכיתות א-ח כמעט לא השתנו בחצי היובל האחרון ונוספו רק שני נושאים חדשים. זאת, לעומת תוספת של נושאים רבים בהרבה מדינות מפותחות אחרות. כך עולה מדו"ח חדש של מחלקת החינוך של ה־OECD. עוד עולה מהדו"ח כי כמעט בכל המדינות המפותחות קיימת בעיה של פער גדול בין תוכנית לימודים ששואפת לפיתוח חשיבה מתמטית לספרי לימוד שכמעט אינם עושים זאת.
זהו הדו"ח הראשון שמתפרסם במסגרת פרויקט E2030 שבודק כיצד מערכות החינוך מתאימות את תוכניות הלימודים שלהן לשינויים הטכנולוגיים. את הבדיקה ביצעו צוותים של אנשי חינוך מהמדינות הנבדקות, והמדינות הן גם שבחרו את ספר הלימוד ששימש למחקר.
מתברר שברוב המדינות שנבדקו נושאי הלימודים היו די דומים למה שהיו במבחני TIMSS 1995. אבל התגלו פערים גדולים בכמות הנושאים החדשים המעודדים חשיבה מתמטית. בישראל נוספו 2 בלבד: משוואות לינאריות, לא לינאריות ומעריכיות וכן הסתברות. זאת, מול 8 בארה"ב ו־5 בשבדיה והונג קונג.
כל המדינות שילבו בתוכניות הלימודים כוונה לקדם אוריינות מתמטית באמצעות פיתוח חשיבה כמותית, התמודדות עם בעיות מהעולם האמיתי ופיתוח מיומנויות המאה ה־21. אלא שקיים פער גדול בין תוכניות הלימודים לבין ספרי הלימוד. הספרים כל כך מיושנים שיש בהם בממוצע רק 6 שאלות שמיישמות בעיות מהעולם האמיתי. המשמעות היא שאם ילמדו שאלה רק שאלה אחת כזו בשבוע זה יספיק לפחות מחודש וחצי, מצב שהחוקרים מגדירים "תמונה עגומה". בישראל, בדומבה למדינות רבות, רק 0.4% מהשאלת בספר שנבדק כוללות בעיות מהעולם האמיתי המקדמות חשיבה מסדר גבוה. רוב הבעיות המילוליות בספרים הן למעשה בעיות חישוביות עטופות במלל שאינן מספקות הזדמנות משמעותית לפתח אוריינות מתמטית.חריגה מאוד היא נורבגיה ש־11% מהשאלות בספר הלימוד שייצג אותה לקוחות מהעולם האמיתי.
"הדו"ח מצביע על כך שעל ישראל להתאים את תכנית הלימודים וספרי הלימוד הנהוגים בכיתות לעידן הנוכחי, ולשלב בהם מיומנויות של פתרון בעיות אמיתיות, שימוש במודלים מתמטיים וכישורי למידה עצמאית", אמר מנכ״ל קרן טראמפ לחינוך אלי הורוביץ.
לדבריו, "מתוצאות מבחני פיז״ה אפשר להסיק שהתלמידים בישראל מתקשים לעשות לבדם את המעבר מתיאוריה למעשה ולהצליח להתמודד עם בעיות חדשות ומורכבות מהחיים האמיתיים בתנאים של חוסר ודאות".