סגור
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והאוליגרך סרגיי אדונייב
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והאוליגרך סרגיי אדונייב (צילומים: wikipedia, GAVRIIL GRIGOROV / SPUTNIK )

בשל הסנקציות האמריקאיות: הבינלאומי חסם תשלום של מקורב לפוטין לעורך דינו הישראלי

סרגיי אדונייב, אוליגרך רוסי שהונו מוערך על ידי "פורבס" בכ-800 מיליון דולר, מחזיק באזרחות ישראלית מ-2018 ומתגורר בהרצליה פיתוח. בשנה שעברה תבע אדונייב את בנק לאומי שלאחר שזה הקפיא את חשבונו שבו 2.5 מיליון שקל. עו"ד שמוליק קסוטו, שייצג אותו בתביעה, ביקש לקבל את שכר הטרחה שלו בגובה 100 אלף יורו לחשבונו בבינלאומי, אך סורב עקב הסנקציות האמריקאיות

הבנק הבינלאומי סירב לקבל כספים שהעביר איש העסקים סרגיי אדונייב, המקורב לפי משרד האוצר האמריקאי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כתשלום שכר טרחה לעורך דינו הישראלי. הסיבה: סנקציות שהוטלו על אדונייב בשל מה שהוגדר כסיוע שלו למאמץ המלחמתי של רוסיה באוקראינה.
מגזין "פורבס" העריך בעבר את הונו של אדונייב (63), בעל אזרחות ישראלי שאותה קיבל ב-2018 אשר מתגורר בוילה מפוארת ברחוב אנצו סירני 1 בהרצליה, בכ-800 מיליון דולר.
התשלום בסך כ-100 אלף יורו שביקש אדונייב להעביר לחשבון של עו"ד שמוליק קסוטו בבנק הבינלאומי, הועבר בגין שירותים משפטיים בתביעה שהגיש נגד בנק לאומי על חסימת חשבונו של אדונייב אשתקד.
במועד חסימת החשבון בלאומי היה בו סכום של כ-2.5 מיליון שקל. עו"ד קסוטו הגיש היום (א') לביהמ"ש המחוזי בת"א בקשה לקבל צו שיאסור על הבינלאומי לסרב לקבל תשלומי שכר טרחה מאדונייב.
בהודעת משרד האוצר האמריקאי מינואר 2023 במסגרתה הוטלו הסנקציות על אדונייב, צוין כי הוא יליד לבוב באוקראינה. עוד נכתב כי אדונייב הוא איש עסקים רוסי שפועל כמממן של פוטין, ומי שמאחורי התאגיד הממשלתי רוסטך שהוקם כדי לקדם את הפיתוח, הייצור והיצוא של מוצרי הייטק תעשייתיים לסקטור האזרחי והצבאי.
במקביל הוטלו סנקציות גם על ילדיו של אדונייב, פיליפ ולוקה, וכן על שתי יאכטות שלו ועל מטוס פרטי בבעלותו. לפי הצו, אסור לאזרחי ארה"ב לחכור או למכור אותם.
1 צפייה בגלריה
עורך הדין שמוליק קסוטו
עורך הדין שמוליק קסוטו
עו"ד שמוליק קסוטו
(צילום: אוראל כהן)
על פי פרסומים זרים, ב-2019 נשללה האזרחות הבולגרית של אדונייב, לאחר שנודע לרשויות בסופיה על רישום פלילי שלו בעקבות הרשעה בארה"ב בעבירות הונאה, הלבנת הון ושוחד. הוא נידון אז ל-30 חודשי מאסר, אך בלחץ דיפלומטי החליטו האמריקנים לגרש אותו לרוסיה. לפי החוקים בבולגריה, אי אפשר להפוך לאזרח אם לחובתך רשומה הרשעה פלילית קודמת.
עוד דווח בעבר בכלי תקשורת זרים, כי לפי מסמכים של ה-FBI אדונייב היה יעד לחקירה בחשד למעורבות בהברחת קוקאין מאמריקה הלטינית לאירופה דרך סנט פטרסבורג. לאחר חזרתו לרוסיה, הקים אדונייב את קרן טלקונט קפיטל שהפכה לבעלת המניות העיקרית של מפעילת הטלפון סקרטל (יוטה). ב-2013 מכרו אדונייב ושותפו את חלקם בסקרטל תמורת שווי שמוערך ב-1.3 מיליארד דולר.