סגור

הרפורמה המוצעת בהכשרת רופאים תוביל להגירה שלילית ולפגיעה בכלכלה

הרפורמה המוצעת בחוק ההסדרים שמבקשת להעביר את סמכויות ההכשרה והתכנון של כוח האדם הרפואי מהמועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית לידי המדינה, מהווה איום משמעותי על עתיד הרפואה הציבורית בישראל – ובמיוחד על התחום הקריטי של מומחיות בכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת, זאת מאחר כי גם ככה קיימת נטישה של פלסטיקאים מהמגזר הציבורי לפרטי ולחו״ל. מדובר בתחום חיוני לא רק מבחינה רפואית אלא גם ברמה הלאומית ועלול להיפגע כתוצאה מפגיעה במפעל ההתמחויות הממוקצע, ובעקבות זאת עלול להיווצר מחסור חריף במומחים, דבר שיעמיק את הפגיעה במטופלים ובמענה לצרכים הביטחוניים של ישראל.
במדינה כמו ישראל, המוקפת באיומים ביטחוניים מתמידים, תחום הכירורגיה הפלסטית האסתטית והמשחזרת ממלא תפקיד קריטי בהתמודדות עם פציעות קשות של חיילים ואזרחים, אשר דורשות טיפול שחזורי מורכב ומדויק בשלב האקוטי והמאוחר – בדיוק מה שהמומחיות בכירורגיה הפלסטית אסתטית ומשחזרת מספקת. תחום זה אינו עוסק רק באסתטיקה, אלא הוא חיוני לשיקום החיים של נפגעי טראומה, שחזורי גפיים, פנים, כוויות ופגיעות ברקמות רכות. בישראל, שבה המציאות הביטחונית מציבה אותנו לא פעם מול מצבי חירום, הכירורגיה הפלסטית היא חלק בלתי נפרד מהמאבק להצלת חיים ולהשבתם של הנפגעים לתפקוד מלא הן מהבחינה האישית והן מחזרתם לשגרה המלאה בשוק העבודה ותרומתם לכלכלה הישראלית. במהלך השנה האחרונה, שנת מלחמת חרבות ברזל, הגיעו למחלקת הכוויות במרכז הרפואי שיבא עשרות חיילים ואזרחים עם פציעות מורכבות ובדומה לבתי חולים אחרים, טופלו כמה מאות בפגיעות שונות ברקמות רכות ושחזורים גם בשלב שני לאחר הצלת חיים.
אירועי העבר מוכיחים את הצורך ההולך וגובר במומחים בתחום זה. פצועי מלחמות ופעולות טרור, חיילים ואזרחים שנפגעו בצורה קשה ומורכבת, מסתמכים על הכירורגיה הפלסטית והאסתטית כדי לחזור לשגרה. תחום זה דורש הכשרה מעמיקה ומקצועיות ברמה הגבוהה ביותר, וכאן טמונה החשיבות העצומה של מפעל ההתמחויות הקיים כיום, המבטיח כי המומחים שיגיעו למערכת הציבורית יוכלו להתמודד עם האתגרים המורכבים ביותר.
הרפורמה המוצעת עלולה לפגוע קשות במערכת ההתמחויות, שמפוקחת כיום על ידי המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, גוף מקצועי שהצליח לבסס סטנדרטים גבוהים של הכשרה בתחום הכירורגיה הפלסטית. מעבר הסמכויות למדינה עלול להוביל לירידה באיכות ההכשרה, ובכך לפגוע באיכות כוח האדם הרפואי במערכת הציבורית. המשמעות המיידית היא פחות מומחים זמינים לטיפול בנפגעי טראומה, פצועי מלחמות ואזרחים שנפגעו באירועים ביטחוניים.
במציאות שלנו, פגיעה כזו במערכת ההתמחויות עלולה להוביל להשלכות חמורות גם עבור הביטחון הלאומי. כוח רפואי איכותי ומיומן הוא חלק בלתי נפרד מההיערכות הלאומית למצבי חירום. ישראל חייבת לשמור על המומחיות הכירורגית המתקדמת שלה, במיוחד כאשר מדובר בתחומים חיוניים כמו שיקום לאחר טראומה ופציעות קרב.
1 צפייה בגלריה
יוסי חייק יו״ר האיגוד לכירורגיה פלסטית ואסתטית
יוסי חייק יו״ר האיגוד לכירורגיה פלסטית ואסתטית
פרופ' יוסי חייק
(צילום: באדיבות דוברות שיבא תל השומר)
השפעות הרפורמה המוצעת עשויות להתבטא גם בעלייה משמעותית בהגירה של רופאים מוכשרים לשוק הפרטי או לחו״ל, שם התנאים המקצועיים טובים יותר וההכשרה נחשבת למאתגרת פחות. נטישת הרופאים המיומנים תפגע במערכת הציבורית, ותגביר את העומס על מעט המומחים שיישארו במערכת, מה שיביא להתארכות התורים וירידה באיכות הטיפול.
המדינה חייבת להבין שהשקעה במערכת הבריאות הציבורית ובהכשרת כוח האדם הרפואי אינה מותרות, אלא הכרח לאומי. הכירורגיה הפלסטית אינה עוסקת רק בשיפור מראה, אלא בשיקום חיים – ובישראל, זהו תחום שמציל חיים מדי יום. ההשקעה במומחים שיצמחו כאן היא השקעה לא רק בבריאות, אלא בביטחון הלאומי של כולנו.
הגיע הזמן שהממשלה תבחן מחדש את הרפורמה המוצעת ותבין שהעברת הסמכויות למדינה תגרום יותר נזק מתועלת. פגיעה בהתמחויות ובמומחים היא פגיעה ישירה במטופלים וביכולתנו להתמודד עם אתגרי הביטחון העתידיים. עלינו לוודא שהשקעה במערכת הבריאות הציבורית ובתחום המומחיות בכירורגיה הפלסטית והאסתטית בפרט תמשיך להיות בראש סדר העדיפויות הלאומי, למען רווחתם וביטחונם של כל אזרחי ישראל בשעת מלחמה ובשגרה בעתיד.
פרופ' יוסי חייק הוא יו״ר האיגוד לכירורגיה פלסטית ואסתטית