סגור
צ'ייני אליעזר מרום בית הרוס מטולה
צ'ייני מרום לצד בית הרוס במטולה (צילום: יונתן בלום , AFP)

"אני רואה את המצגת ובא לי לבכות": ראשי הרשויות זועמים על תוכנית צ'ייני לשיקום הצפון

פרויקטור הצפון אליעזר (צ'ייני) מרום פירט בפני ועדת הנגב והגליל את המהלכים שתכנן לשיקום האזור עליו הוא אמון, אך התקשה לענות על שאלות המשתתפים בדיון ובעיקר התגונן מביקורת. דיון מעקב על פעילות המינהלת נקבע לנובמבר 

כמעט שנה מפרוץ המלחמה ואחרי פארסה מתמשכת שליוותה את תהליכי המינוי של פרויקטור לטיפול בצפון, אליעזר (צ'ייני) מרום הציג לכנסת את תוכניותיו לשיקום יישובי הגליל, שממשיכים לספוג ירי בלתי פוסק של טילים וכטב"מים שמשגר חיזבאללה מלבנון ורבבות מתושביו נעקרו מבתיהם. משרד ראש הממשלה הסדיר סופית את מינויו לראש המינהלת לסיוע ליישובי הצפון רק אתמול, לאחר שגם ההליכים שקדמו למינוי התאפיינו בסחבת ובאי ודאות של חודשים ארוכים.
היום (ב') הוא פירט לפני חברי הוועדה המיוחדת לנגב והגליל של הכנסת את מהלכיו המתוכננים בצפון ובמרכזם תוכנית הדגל של המינהלת שבראשותו, להקמת מרכז תעסוקה בתחום ההייטק והבינה המלאכותית בגליל העליון שיציע כ‏־4,000 מקומות עבודה חדשים. לדבריו, בפעילות המרכז שיוקם ייקחו חלק גופים רבים ובהם האוניברסיטה החדשה שאמורה לקום בקריית שמונה, מוסדות מחקר ומרכז של ענקית הטק גוגל. מרום לא מסר לוחות זמנים או עלויות, וממילא מדובר בתוכנית שהיתכנותה נמוכה בזמן שהצפון כולו הוא אזור מלחמה.
פעולות המינהלת של מרום אמורות להתבסס על תקציב של כמיליארד שקל שהממשלה הקצתה ל־2024 כבר לפני כמה חודשים ועל עוד כ־5 מיליארד שקל שהיא הבטיחה להקצות במהלך השנים הבאות. לדברי מרום, התוכנית הסופית שלו תוצג לממשלה רק בדצמבר הקרוב.
בעוד שהוא סיפר כי המרכז העתידי יהפוך את הגליל לאבן שואבת והרבה לצטט את אמירותיו של גיבור תל חי יוסף טרמפלדור, חלק מחברי הוועדה הורידו את מרום אל הקרקע של המציאות הכאוטית בצפון. תקציב של כמה עשרות מיליוני שקלים שהיה אמור להתניע את תהליך הקמת האוניברסיטה בקריית שמונה כבר קוצץ בשבועות האחרונים, סכומים אחרים מתוך הכסף הופנו למימון הארכת פינוי התושבים מיישובי ספר בצפון ובדרום.
"אתה מצטט את טרומפלדור, אך הדברים שלך הם אנטיתזה למי שנלחם ונפל בקרב על תל חי", הטיח בו ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד). "איפה תחושת הדחיפות לפתרון הבעיות בצפון בכל המצגת שהצגת לנו? זאת הבשורה של ממשלת ישראל לצפון? הקמה של פארק תעשייה? אנשים שפונו מבתיהם וגם רבים אחרים שלא פונו מהם קורסים. היכן המענה האמיתי?".
גם יו"ר ועד יישובי קו העימות בצפון וראש מועצת מטה אשר משה דוידוביץ', שהופיע בפני חברי הוועדה בזום, ביטא את תסכולם של תושבי הצפון. "אני רותח, אני רואה את המצגת של הפרויקטור בפעם הראשונה ובא לי לבכות", אמר בזעם מופגן. "תפסיקו לעבוד עלינו, אנחנו לא מטומטמים ולא פראיירים. מתוך כמיליארד שקל שהוקצו לצפון לשנה הנוכחית, נוצלו עד כה בפועל רק כחצי מיליארד שקל. אתם עובדים על כולנו ואני בוש ונכלם", אמר וניתק את שיחתו עם הוועדה. נציגת אגף התקציבים שבמשרד האוצר טענה מנגד כי הסכומים שהועברו בפועל לטובת הצפון גבוהים יותר מחצי מיליארד שקל, אך לא נקבה בהיקפם והבטיחה כי תמסור את הסכום המדויק לוועדה.
גם למנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא היו טענות על תקצוב בחסר של חקלאי הצפון מצד הממשלה. מתחילת המלחמה האוצר הקצה להם כ־19.5 מיליון שקל בלבד, כשרוב הכספים מיועדים ממילא למשימות בהולות שנגזרות מהמצב הביטחוני הקשה באזור, כמו פינוי פגרים מלולים שנפגעו מאש חזבאללה. לדבריו, הצבה של כ־900 מיגוניות באזורים חקלאיים רבים ברחבי הצפון נעשתה על בסיס תקציב משרד החקלאות, שממילא קוצצו ממנו בידי הממשלה כ־160 מיליון שקל.
נציגי משרד הביטחון סיפרו מצדם כי מסכום של כ־1.4 מיליארד שקל, שהובטח למיגון והשלמת רכיבי ביטחון ביישובים שמרוחקים עד 9 קילומטר מגבול לבנון, הוקצו עד כה בפועל רק 800 מיליון שקל כשלגבי 700 מיליון שקל נוספים "עדיין מתקיים שיח עם משרד האוצר".
ראש מועצת מבואות החרמון בני בן מובחר העיר כי לא תיתכן הימשכות של מצב שבו רק יישובים שנמצאים במרחק של עד 9 קילומטר מהגבול מקבלים מהמדינה מענה, בעוד שחזבאללה מאריך כל העת את טווח הירי שלו ומאיים על יישובים רבים שכלל לא פונו ולבתים רבים אין פתרונות מיגון. "אין לי תשובה ליישובים שאינם בטווח של 0 עד 9 קילומטר", אמר מרום. "זה אירוע מורכב, נצטרך לבדוק את הפרטים והממשלה תצטרך להידרש לנושא".
ברקע הביקורת הנרחבת על הפקרת הצפון והאדישות מצד הממשלה כלפי תושביו, מרום התגונן: "אני לא עובד על אף אחד בעיניים, אני עובד אצל ראשי הרשויות. אני מכיר את הצפון היטב, את המצוקות של אנשיו ואפעל להצמחתו גם אם אהיה על כיסא גלגלים. הסתובבתי בכל היישובים, ישבתי עם ראשי הרשויות המקומיות. אני שומע כל הזמן שלא נעשה כלום וזה לא נכון. נולדתי וגדלתי בצפון ואני יודע לנסוע בין היישובים גם בלי ווייז. אני לא צריך שתלמדו אותי", אמר. יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון קבע דיון מעקב על פעילות המינהלת של מרום לנובמבר.