סגור
אקומיוניטי איסוף פסולת אלקטרונית
אתר איסוף פסולת אלקטרונית של אקומיוניטי

עתירת אקומיוניטי נדחתה: תאגיד המיחזור יפסיק את פעילותו

המשרד להגנת הסביבה החליט לא לחדש את ההכרה באקומיוניטי לצורך איסוף פסולת אלקטרונית ברשויות המקומיות בטענה כי הוא "כשל במילוי תפקידו". בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את עתירת התאגיד נגד ההחלטה וקבע כי קדם לה הליך סדור ומקצועי. מפעל המיחזור המחזיק באקומיוניטי ומעסיק כ-80 בעלי מוגבלויות עשוי להיפגע

בית המשפט דחה את עתירת תאגיד המחזור אקומיוניטי – ההכרה בתאגיד לא תחודש והוא לא יורשה להתקשר עם הרשויות המקומיות לצורך איסוף פסולת אלקטרונית. בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל באופן מלא את טענות המשרד להגנת הסביבה, וקבע כי להחלטתו שלא לחדש את ההכרה בתאגיד קדם הליך סדור ומקצועי. כלל טענות אקמויוניטי נדחו. פעילות מפעל המיחזור המחזיק באקמיוניטי עשויה להיפגע, לאחר ששני התאגידים שהוכרו על ידי המחוקק סירבו להתקשר עמו.
כדי ליישם את חוק פסולת אלקטרונית, מעניק המשרד להגנת הסביבה הכרה למספר גופים, לתקופה של חמש שנים. הגופים הללו מתקשרים עם היבואנים והיצרנים המממנים את פעילותם, והגופים המוכרים אוספים את הפסולת המשויכת לגופים האלו מהרשויות המקומיות ובתי הצרכנים. ביולי החליט המשרד שלא לחדש את ההכרה בתאגיד אקומיוניטי, ולצד תאגיד מ.א.י הוותיק, להוסיף תאגיד חדש – ת.מ.י. הסיבה לכך היא אי שביעות רצון של הרגולטור מתפקוד תאגיד אקומיוניטי, שאף ספג עיצומים כספיים בשל התנהלותו ולפי המשרד להגנת הסביבה, ״כשל במילוי תפקידו״.
השופט נמרוד פוקס הבהיר בהחלטתו כי בית המשפט מתערב בשיקול דעת הגורמים המנהליים אך ורק בנסיבות בהן נמצא כי נפל פגם בהליך קבלת ההחלטות. טענות העותרת, אם כן, נדחו, שכן לאקומיוניטי אין זכות מוקנית לחידוש הרישיון במנגנון של ״טייס אוטומטי״ – והמשרד להגנת הסביבה רשאי לבטל את ההכרה בו אילו לא היה מרוצה מתפקודו. ״ניסיון העבר של העותרת מלמד על אי קיום מחויבויותיה תוך פגיעה ביישום מטרות החוק. תוכניתה של העותרת לעתיד אף היא מלמדת על כך שלא תמלא את מחויבויותיה כדבעי, ומטרת החוק תסוכל״, כתב השופט נמרוד פלקס.
השופט אף דחה את טענות אקומיוניטי בדבר הפגיעה בתחרות בשוק ופגיעה בשילוב אנשים עם מוגבלות, שכן את המטרות הללו יש להשיג בהתאם לחוק ויישום מטרותיו. כך, למשל, אקומיוניטי לא יישמה את ההסדר לאיסוף פסולת אלקטרונית ממדרכות, על אף שמחויבותה הובהרה לה. בנוסף, היא לא פרסה די מוקדי איסוף פסולת ולא עמדה בדרישות העברת הפסולת לטיפול במפעל מיחזור מתאים. ״די באמור כדי ללמד כי בפני המנהל עמדה תשתית עובדתית המלמדת על התנהלות המטילה צל כבד על יכולתה ורצונה של העותרת לפעול לשם יישום מטרות החוק. התנהלות עבר כושלת מהווה נסיבה המצדיקה סירוב ליתן הכרה״.
השופט סיכם כי טענות אקומיוניטי בלתי מבוססות, וכי אין פסול בהחלטת המשרד להגנת הסביבה, שכן הליקויים בתפקוד אקומיוניטי לצד הליקויים בתוכנית העסקית אותה הציגה הובילו לפסילה שלה על ידי הרגולטור. זאת, באופן נטול דופי, כך שבית המשפט לא מוצא סיבה להתערב בהחלטה. השופט אף לא קיבל את הטענה כי לאחר שהוער לה, תיקנה העוטרת את תוכניתה העסקית. תאגיד אקומיוניטי יישא בהוצאות בית משפט בגובה 40 אלף שקל.

מפעל האם בסכנה

משפגה ההכרה בתאגיד אקומיוניטי, מפעל המיחזור ״אקולוגיה לקהילה מוגנת״, המחזיק ב-50% מאקומיוניטי יחד עם חברת ERP, עשוי להיקלע לקשיים. זאת, לאחר שתאגיד מ.א.י סירב להתקשר עמו, ותאגיד ת.מ.י התעלם מפניותיו.
"אקולוגיה לקהילה מוגנת" הוא מפעל למיחזור פסולת אלקטרונית וחשמלית וחידוש מחשבים שנמצא באזור התעשייה במשגב שבגליל, בו מועסקים כ-100 עובדים בסה"כ, שכ-80 מהם בעלי מוגבלויות שונות - נפשיות, פיזיות, חושיות וקוגניטיביות. במסגרת העבודה במפעל, מוצרי החשמל שנאספים מכל הארץ מפורקים וחלקיהם ממוינים; רובם מורכבים מחדש לטובת מחשבים מחודשים שנמכרים לציבור במחירים מוזלים במיוחד, וחלקם עוברים למיחזור, כפי שמתבקש מפסולת שנחשבת למזהמת מאוד, כיוון שברכיבים האלקטרוניים מצויים חומרים המחייבים טיפול מקצועי ובקרה קפדנית על מנת לצמצם את השפעתם הסביבתית.
מאקומיוניטי נמסר: "קיבלנו בעצב רב את פסק הדין מבית המשפט הנכבד, אולם אין בכוונתנו לוותר על שיתוף הפעולה עם יותר מ-200 יצרנים ויבואנים של מוצרים אלקטרוניים שעובדים איתנו, 125 רשוית מקומיות שמייצגות כ-750 יישובים וכ-3,700,000 תושבים ממחזרים, 120 משווקים של ציוד אלקטרוני שמחויבים לקלוט פסולת אלקטרונית בנקודות המכירה ויותר מ-1,500 בתי עסק שקיבלו מאיתנו שירותי יישום חוק פסולת אלקטרונית באופן שוטף. החזון שהוביל אותנו לאורך כל הדרך הוא שילובם המלא של אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית וחיזוק מעמדתם הכלכלי-החברתי. נלמד את פסק הדין והשלכותיו ונחליט בקרוב על צעדינו הבאים".