סגור
מימין: השר דודי אמסלם ומ"מ יו"ר רשות החברות ינקי קוינט
השר דודי אמסלם ומ"מ יו"ר רשות החברות ינקי קוינט. לקראת עוד הפרטות (צילומים: יואב דודקביץ, באדיבות רשות מקרקעי ישראל)

בלעדי
המועמד המסתמן למנהל רשות החברות הבא: רועי כחלון

כחלון שימש בעבר כסגן למנהל הרשות, ואמור להחליף את ממלא המקום ינקי קוינט. הבחירה תלויה בעמידה בתנאי הסף לתפקיד. השר דודי אמסלם צפוי לאשר את המינוי. בעבר נמתחה ביקורת על מעברו המהיר של כחלון מהרשות לחברת תעבורה

השר לשיתוף פעולה אזורי, דודי אמסלם, החל במהלך לבחירת מנהל קבוע לרשות החברות במקום ינקי קוינט שמשמש מ"מ זמני. ל"כלכליסט" נודע כי המועמד המוביל של אמסלם לתפקיד הוא רועי כחלון.
כחלון שימש סגן בכיר למנהל הרשות עד אמצע 2022 והוביל בין היתר את הפרטת נמל חיפה ומכירתה לחברות אדאני ההודית תמורת 4 מיליארד שקל. כחלון פרש מהרשות באוגוסט 2022 וכיום הוא מועסק כאחראי פרויקטים בקבוצת תעבורה של משפחת לבנת, לאומי פרטנרס והפניקס.
בשבועות האחרונים נבחנה השאלה אם כחלון עומד בכל תנאי המכרז, ולאחר שהתעורר ספק בנוגע לסעיף מסוים נעשים נסיונות להתגבר על מכשול אפשרי כזה. המינוי עוד אמור להיות מוגש לפני ועדת האיתור בראשות מנכ"ל המשרד לשיתוף פעולה אזורי גלעד שדמון, לאישור ועדת המינויים והשר אמסלם עצמו. אמסלם קיבל חוות דעת חיוביות על תפקודו של כחלון בין היתר מקוינט עצמו, מנהל הרשות בפועל.
הפרטת נמל חיפה שאותה הוביל כחלון היא אחת ההפרטות הגדולות של חברה ממשלתית בשנים האחרונות. ההצעה של אדאני ההודית במכרז היתה גבוהה משמעותית משתי ההצעות הבאות.
לאחר המכרז כחלון טען כי הזכייה של ההודים במחיר של 4.1 מיליארד שקל היא עסקה טובה, מאחר שמדובר בזכיון ל־34 שנים, והנמל גדול פי שניים מהנמל הסיני הסמוך ושהעובדים שלו מאד יעילים, ,לאחר שהנמל עבר תהליך התייעלות ומצבת כוח האדם בו צומצמה מ־1,100 עובדים ל־700.
כיום יהיו מי שיעלו סימני שאלה על הקביעה הזו לאור הריביות הגבוהות שמשלמים הרוכשים על מימון ההלוואה, והעובדה ששמם של הבעלים ההודי מוזכר בפרשיות שחיתות שונות בהודו ובארה"ב.
כחלון עזב את התפקיד באוגוסט 2022 ופרישתו לוותה במחלוקת, כאשר מנכ"ל האוצר אז, רם בלינקוב, ששימש מ"מ יו"ר רשות החברות, ביקש מהנציבות להחשיב את תקופת הצינון של כחלון ממרץ 2022, המועד שבו הודיע על הפרישה. ההתנגדות לקיצור תקופת הצינון שלו נבעה מהעובדה שחברת תעבורה שבה הוא עובד כיום השתתפה במכרז לרכישת נמל חיפה, ופרשה לאחר מכן. כחלון טען אז שההשתתפות היתה תיאורטית בלבד מאחר שהקבוצה לא הגישה הצעה בסופו של דבר. הנציבות דחתה את בקשתו לקצר את תקופת הצינון שלו,מה שעיכב במעט את הצטרפותו של כחלון לתעבורה.
כחלון עצמו הבהיר אז בתגובה כי "לא התקיים כל קשר ביני לבין תעבורה בעניין אפשרות העסקתי בחברה בתקופה שבה השתתפו בהליך מכירת נמל חיפה, אלא רק לאחר פרישתם הפורמלית".
ינקי קוינט, מונה לתפקיד מ"מ רשות החברות בתחילת 2024, לאחר התפטרותה המתוקשרת של היו"רית הקודמת מיכל רוזנבוים, שהיתה בעימות מתמשך עם השר אמסלם. קוינט אמור לפרוש כעת ולהתרכז בתפקידו המקביל כמנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אך יתכן שהכהונה הזמנית תוארך בכמה שבועות כדי לסיים את הפרטת הדואר, הפרויקט שקוינט התעקש להביא לסיום, למרות קשיים מול עמדות הדרג הפוליטי (קוינט ליווה את נסיון ההפרטה הקודם של הדואר בתקופת שר האוצר משה כחלון, שבה התהליך הופסק).
ליו"ר הרשות הבא צפויה התעסקות מרובה בהפרטת חברות נוספות, בראשן התעשייה האווירית וחברת החשמל, ואולי גם נמל אשדוד. זאת לצד חברות קטנות יותר כמו החברה לכלכלה.