פרשנותמשרדי התחבורה והאוצר הסירו מעצמם אחריות - וזרקו את נת"ע מתחת לרכבת הקלה
פרשנות
משרדי התחבורה והאוצר הסירו מעצמם אחריות - וזרקו את נת"ע מתחת לרכבת הקלה
פקידים בדרג ביניים באוצר ובתחבורה האשימו את נת"ע בעיכובים בהקמת הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן, אולם שכחו את המקלות שתקעו שני המשרדים בגלגלי הפרויקט
בשבוע שעבר נשלח מכתב מטעם משרדי האוצר והתחבורה למנכ"ל חברת נת"ע חיים גליק, תחת הכותרת "עיכובים בקו הירוק והסגול" (של הרכבת הקלה בגוש דן, י"ש). מי שכתבו אותו הם פקידים בדרג ביניים באוצר ובתחבורה - רכז תשתיות באגף התקציבים, רכז התחבורה בחשב הכללי ומנהל תשתיות במשרד התחבורה.
כבר בשורה הראשונה של המכתב המסר מועבר בבירור: "אנו מבקשים להביא לידיעתכם את חוסר שביעות רצוננו מהתקדמות עבודות ההקמה של הקווים הירוק והסגול". לאחר מכן המכתב מפרט את כל הקטעים, 21 במספר, שבהם, לפי המשרדים, נרשמו עיכובים. המכתב מסתיים עם אמירה כי העיכובים בפרויקט מגלמים נזק משקי רחב העומד על כ-1.5 מיליארד שקל בשנה, וכי "לפתחה של החברה עשויים להיות פרויקטים לאומיים נוספים, ויש באופן ניהול הפרויקטים הקיימים על ידי החברה כדי להשפיע על קידומם של פרויקטים אלו בעתיד".
על פניו המכתב של משרדי הממשלה לנת"ע מוצדק. המכתב מתייחס לעיכובים בעבודות ההכנה (אינפרא 1) של הקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה שבביצוע החברה, ואלו אכן קיימים. אך גורמים המעורים בפרויקט אמרו ל"כלכליסט" כי טענות האוצר לא מדויקות וכי מדובר בניסיון של משרדי הממשלה להפיל אחריות על נת"ע.
ואכן, מי שבקיא בתמונה הגדולה לא יכול שלא להבחין באבסורד. משרד התחבורה תקע מקלות בגלגלי הקו הירוק והסגול במשך כשנתיים, וזאת מאחר ששרי התחבורה הקודמים, בצלאל סמוטריץ' ומירי רגב, עיכבו את פינוי כפר שלם. בנוסף לכך האוצר הוא זה שהתנה את ההכרזה על הזוכים במכרז להקמת הקווים הירוק והסגול בפינוי כפר שלם (בניגוד לעמדת משרד התחבורה בתקופת רגב). באוצר העריכו אז כי כל עיכוב של חודש בהכרזה על הזוכים עולה למדינה כ-100 מיליון שקל, ולכן התנהלות משרדי האוצר והתחבורה, שהובילה לעיכוב של 8 חודשים בעבודות, הובילה להפסד של 800 מיליון שקל למשק.
זאת ועוד, נת"ע מתנהלת בחודשים האחרונים בלי יו"ר דירקטוריון ובלי קוורום שאפשר לקבל בו החלטות. נת"ע הגיעה למצב הזה כי משרד התחבורה התעכב במינוי דירקטורים לחברה, ולאחר ששר האוצר ליברמן מינה את יו"ר נת"ע הקודם רם בלינקוב (שהאחריות לעיכובים מונחת גם על כתפיו) למנכ"ל משרדו. כמו כן גורמים המעורים בפרויקט טוענים כי רוב העיכובים שמופיעים במכתב נובעים מחוסר האונים של נת"ע אל מול רשויות מקומיות כמו בני ברק, רמת גן ובת ים ואל מול חברות ממשלתיות אחרות כמו חברת חשמל – עימותים בהם החברה אינה זוכה לגיבוי או מעורבות ממשלתית מספקת.
בנוסף לכל האמור, העובדה כי המכתב נשלח למנכ"ל נת"ע על ידי דרגים זוטרים בממשלה היא תמוהה. בהנחה שהתנהלות נת"ע אכן בעייתית והובילה להפסד של 1.5 מיליארד שקל למדינה – אז מן הראוי שמנכ"לי המשרדים ואף השרים יעסקו בפתרון הבעיה.
נת"ע היא חברה ממשלתית עם היסטוריה בעייתית, והעיכובים בקו האדום וההתנהלות שלה במכרזי הקו הירוק והסגול ראויים לביקורת. אולם אי אפשר להתעלם מכך שההתנהלות הבעייתית של משרדי האוצר והתחבורה תרמה באופן ישיר לעיכובים בפרויקט, ומכך שעקב מהלכי הממשלה נת"ע הפכה לחברה בתפקוד חלקי. מן הראוי שבממשלה ייקחו אחריות וישלבו ידיים כדי לקדם את פרויקטי התשתית התחבורתיים שאמורים לעשות מהפכה בגוש דן, ולא יחפשו שעיר לעזאזל לזרוק עליו את האחריות לעיכובים.
במענה לפניית "כלכליסט" לשאלה אם המכתב נשלח בידיעת המנכ"לים והשרים נמסר מהאוצר: "המכתב מדבר בעד עצמו, אין לנו מה להוסיף מעבר לכך". ממשרד התחבורה נמסר כי הם "אינם מגיבים למסמכי עבודה פנימיים".