סגור
שנה לאסון 7.10 אנדרטה זיכרון לנרצחי ה נובה 1
אירוע זיכרון במתחם הנובה לרגל שנה לאירועי 7 באוקטובר (צילום: Getty Images/ Alexi J. Rosenfeld)

יום השנה לאירועי 7 באוקטובר נפתח בצפירה במתחם הנובה והורדת דגל המדינה בכנסת לחצי התורן

ב-06:29 הושמעה צפירה במעמד הנשיא הרצוג בזירה שבה נטבחו מאות. ברחבת הכנסת הורידו את הדגל לחצי התורן. נתניהו: "עברנו טבח נורא, וקמנו כעם. מחויבים להשבת החטופים"; נשיא צרפת מקרון: "הכאב עודנו כאן. לא נשכח את הנספים ואת החטופים". משפחות חטופים הקריאו את השיחות האחרונות עם יקיריהן מול מעון ראש הממשלה בירושלים 

12:33 - קנצלר גרמניה בציוץ בעברית: "אנו חולקים עימכם את הכאב". קנצלר גרמניה אולף שולץ הצהיר על תמיכתה של ארצו בישראל ובמלחמתה בחמאס. הוא אמר כי "אנחנו מרגישים איתכם את הזוועה, הכאב, חוסר הוודאות והעצבות. אנחנו עומדים לצידכם". שולץ הוסיף כי "אנשים צריכים תקווה כדי לזנוח את הטרור. זו הסיבה שהממשלה שלנו קוראת להפסקת אש - לשחרור החטופים ולתהליך פוליטי". בפרסום בחשבון ה-X שלו כתב בעברית "אנו חולקים עימכם את הכאב".

12:32 - נתניהו, ביום השנה ל-7 באוקטובר: "עברנו טבח נורא, וקמנו כעם. מחויבים להשבת החטופים". ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר באנדרטת "חרבות ברזל" לזכר הנופלות והנופלים הירושלמים במלחמה, והדליק נרות זיכרון. הוא אמר כי "ביום הזה, במקום הזה, ובמקומות רבים בארצנו, אנחנו זוכרים את נופלינו, חטופינו - שאנחנו מחויבים להחזירם, וגיבורינו שנפלו למען הגנת המולדת והארץ". לדבריו, "עברנו טבח נורא לפני שנה, ואנו קמנו כעם, כאריות". (איתמר אייכנר)
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ו ראש עיריית ירושלים משה ליאון מדליקים נרות זיכרון ב אנדרטת חרבות ברזל ב ירושלים 7.10.24
ראש הממשלה בנימין נתניהו ו ראש עיריית ירושלים משה ליאון מדליקים נרות זיכרון ב אנדרטת חרבות ברזל ב ירושלים 7.10.24
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש עיריית ירושלים משה ליאון מדליקים נרות זיכרון באנדרטת חרבות ברזל בירושלים
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
10:59 - "מסע הזיכרון ביישובי העוטף": הרצוג נפגש עם תושבי העוטף ומשפחות שכולות. נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר בקיבוצים מגן, נירים ועין השלושה שבעוטף עזה, במסגרת "מסע הזיכרון ביישובי העוטף". הוא פגש את תושבי היישובים ואת המשפחות השכולות. הנשיא הניח זר והדליק נרות נשמה לזכרם של הנרצחים, קרא פרק תהילים ונשא תפילה להחזרת החטופים, לשלום חיילי צה"ל וכוחות הביטחון וסיים בתפילה לשלום המדינה. (איתמר אייכנר)
8 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל הרצוג ב קיבוץ נירים 7.10.24
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל הרצוג ב קיבוץ נירים 7.10.24
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל בקיבוץ נירים
(צילום: קובי גדעון/ לע״מ)
10:55 - 57 חברי קיבוץ ניר עוז נרצחו, 29 חטופים עדיין בשבי: "כבר שנה הם עוברים עינויי גוף ונפש". שיירה של קהילת קיבוץ ניר עוז, בליווי עשרות אופנועים של "רוכבים למען השבת החטופים", עשרות רכבים ואוטובוס, החלה את נסיעתה מכרמי גת לקיבוץ, כשהיא מצוידת בדגלים ובתמונות החטופים - בקריאה להשבתם. "101 חטופים עדיין בשבי, מתוכם 29 מניר עוז. כבר שנה שהם שם, עוברים עינויי גוף ונפש, וזו חובתנו המוסרית להחזיר את כולם - עכשיו", נמסר מהקיבוץ. "נערוך טקס התייחדות וזיכרון בבית העלמין בקיבוץ, נזכור את 57 אנשי הקיבוץ שנרצחו בידי המחבלים המתועבים. לפחות 7 מהם נחטפו מבתיהם בחיים, ונרצחו בשבי. 9 חללים עדיין בעזה".
8 צפייה בגלריה
שיירת אופנועים של קיבוץ ניר עוז רוכבים למען השבת החטופים 7.10.24
שיירת אופנועים של קיבוץ ניר עוז רוכבים למען השבת החטופים 7.10.24
שיירת האופנועים של קיבוץ ניר עוז
(צילום: דוברות קיבוץ ניר עוז)
10:39 - "פה נשמתם את נשימתכם האחרונה": טקס זיכרון נערך במקום שבו נרצחו 18 מבלים מהנובה באמבולנס. ביום השנה לטבח 7 באוקטובר נערך טקס לזכר 18 הנרצחים באמבולנס של בארי. הטקס התחיל בדקת דומייה, ולאחריה הקריאו את שמות הנרצחים: נועם שלום, בר תומר, זיו פרנקל, לין דפני, קארין ג'ורנו, שני גבאי, אליקים ליבמן, ויקטוריה גורלוב, אלכסנדר סמואלוב, אלינה פלחטי, מוריה אור סוויסה, ליאור אטון, מתן קידו אלמלם, אריק פרץ, רות פרץ, שיר חנה ג'ורג'י, שרונה שמוניס הראל ויוליה וקסלר.
"18 שמות שכל אחד מהם עולם ומלואו. עולם של אהבה, שמחה, צחוק, הנאה, כל אלו נגדעו ברגע אחד של רוע ושנאה", אמרה מנחת הטקס. "ברגעי אימה וניסיון הימלטות, כולם רצו לכיוון אחד. כולם הגיעו לאמבולנס שנראה באותו רגע המקום הכי בטוח. אף אחד מהם לא תיאר לעצמו שזאת תהיה מלכודת המוות שתגדע את חייהם. ישבתם כאן, התחבאתם, התגוננתם, ואז ב-9:23 החליטו בני העוולה שדי לכם לצחוק, לאהוב, ליהנות, לרקוד. די לכם לנשום, די לכם לחיות, החליטו עבורכם ועבורנו. אנחנו עומדים פה בדיוק במקום שנשמתם את נשימתכם האחרונה. על האדמה שספוגה עדיין בדם שלכם".
10:15 - מרב סבירסקי בעצרת בבארי: "איך אפשר לחיות במקום בו מופקרים אזרחים למותם?". בקיבוץ בארי נערכת עצרת להחזרת החטופים של הקיבוץ, בהשתתפות משפחות החטופים. "עד לפני שנה כולנו חיינו פה ביחד, חיים שקטים, חיים של קהילה", אמר יובל, גיסו של החטוף טל שוהם. "הקיבוץ היה בית, ביטחון - אבל זה כבר לא ככה. בבית ההרוס פה לידי אבא שלי נרצח. בכל השכונות פה נרצחו מעל מאה חברינו, המשפחות שלנו, אנשים שהכרנו כל החיים שלנו. מהבית פה לידי גם נחטפו שבעה מבני משפחתי. חלקם חזרו בעסקה בנובמבר - אבל טל עדיין בעזה ואיתו 100 חטופים. שנה שלמה אנחנו חיים בגיהינום וחוסר ודאות, שנה שלמה שעולמנו חרב, שנה שלמה שאנחנו לא מוותרים ולא שוכחים אותם לרגע".
מרב סבירסקי, שאיבדה את הוריה בטבח בבארי ואחיה איתי נחטף ונרצח בשבי, אמרה כי "הרגע שבו הודיעו לנו שאיתי נרצח הפך את המאבק להחזרתם למאבק על האפשרות לחיות פה, כי איך אפשר לחיות במקום בו מופקרים אזרחים למותם?". לדבריה, "הערכים שנשחקו הלכו ונעלמו, וגרוע מכך - הם הוחלפו במילים ריקות כמו 'אחדות', 'ניצחון מוחלט' ו'גאווה לאומית'. איך יכול להיות ביטחון אם אין ערבות הדדית? איך יכול להיות ביטחון אם אין משמעות לערך חיי אדם?". (מתן צור)
8 צפייה בגלריה
עצרת זיכרון ב קיבוץ בארי 7.10.24
עצרת זיכרון ב קיבוץ בארי 7.10.24
העצרת בבארי
(צילום: הרצל יוסף)

10:14 - ראש ממשלת בריטניה: "שנה מאז 7 באוקטובר - עלינו לעמוד לצד הקהילה היהודית. ראש ממשלת בריטניה קיר סטרמר ציין בחשבון ה-X שלו כי "7 באוקטובר 2023 היה היום האפל ביותר בהיסטוריה היהודית מאז השואה". לדבריו, "שנה אחת מאז המתקפות הנוראיות הללו עלינו לעמוד באופן חד-משמעי לצד הקהילה היהודית. לא נגמגם במרדף שלנו אחרי שלום, וביום זה של כאב וצער אנחנו מכבדים את הנרצחים, ממשיכים בנחישות שלנו להחזיר את כל אלו שמוחזקים בשבי ולעזור לאלו שסובלים. נבטיח עתיד טוב יותר למזרח התיכון".

9:22 - בקריאה לשחרור החטופים: מאות במיצג אנושי בפרדס חנה. מאות אנשים פתחו במיצג אנושי משותף עם "בונות אלטרנטיבה" לציון אירועי 7 באוקטובר בכיכר המרכזית של פרדס חנה. המשתתפים דורשים לשחרור כל החטופות והחטופים באופן מיידי. (איתן גליקמן)

9:01 - מבקר המדינה: לאזרחים מגיעות תשובות על 7 באוקטובר. מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מסר, במלאת שנה לטבח 7 באוקטובר, כי "בשם כל אלו שקולם לא יישמע עוד, בשם 101 משפחות שאינן יודעות את נפשן כשיקיריהן נמקים במנהרות ובשם כל אזרחי ישראל - חובתנו לדרוש תשובות". לדבריו, "אין לקבל את גישתו של מי שבכל השנה שחלפה לא אפשר לביקורת לעשות את מלאכתה. ביקורת המדינה אינה מפריעה ללחימה. כל מהותה היא לתרום לביטחון ולאזרחים".(נטעאל בנדל)
8 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כנס לשכת עורכי הדין 3.9.24
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כנס לשכת עורכי הדין 3.9.24
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
(צילום: יאיר שגיא)
8:43 - עם דגלי ישראל: באוסטרליה מציינים שנה ל-7/10, והקריאו את שמות החטופים. תושבים באוסטרליה התכנסו לציון שנה לאירועי 7 באוקטובר. משתתפים באירוע בחוף בונדיי ביץ' החזיקו דגלי ישראל ואוסטרליה והאזינו בדממה להקראת שמותיהם של 101 החטופים המוחזקים על-ידי חמאס ברצועת עזה.
8:38 - מקרון, לציון אירועי 7 באוקטובר: "הכאב עוד כאן, חריף כמו לפני שנה". נשיא צרפת עמנואל מקרון צייץ בחשבון ה-X שלו בעברית, לציון אירועי 7 באוקטובר. הוא כתב כי "הכאב עודנו כאן, חריף כמו לפני שנה. כאבו של העם הישראלי - כאבנו שלנו, כאבה של האנושות הפצועה. לא נשכח את הנספים, את החטופים, ואת המשפחות שליבן שבור מההיעדר או מהציפייה לשיבה. מחשבותיי נתונות להן בהזדהות". (איתמר אייכנר)

8:25 - הרצוג באתר מסיבת הנובה: "מתפלל לשובם המיידי הביתה של החטופים". נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע לאתר פסטיבל הנובה, ואמר כי "כאן לפני שנה בדיוק, ביער הזה ובכל האזור נטבחו, נרצחו, נחטפו, נהרגו, מאות מאחיותינו ואחינו היקרים". הרצוג הוסיף כי מדובר ב"טבח נורא, האסון הגדול ביותר מאז תקומתנו. אנחנו נזכור זאת לדראון עולם, ותמיד נזכור - מי חטף, מי רצח, מי אנס, מי טבח. אני מייחל, מתפלל, זועק ופועל בכל דרך יחד עם כל עם ישראל לשובם המיידי הביתה של החטופים". (איתמר אייכנר)
8 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל הרצוג ב טקס הזיכרון באתר מסיבת ה נובה 7.10.24
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל הרצוג ב טקס הזיכרון באתר מסיבת ה נובה 7.10.24
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל בטקס באתר מסיבת הנובה
(צילום: קובי גדעון/ לע״מ)
6:29 - נפתחו האירועים לציון שנה למתקפת 7 באוקטובר
ב-6:29 הבוקר נפתח הטקס בשטח מסיבת הנובה ברעים, כשבמקום השמיעו את הטרק האחרון שנוגן במסיבה ולא הושלם ב-7 באוקטובר אשתקד. שתי דקות לאחר מכן, נשמעו אזעקות בסופה ובחולית שבעוטף עזה. דובר צה"ל עדכן כי זוהו ארבעה שיגורים שחצו מדרום הרצועה, שלושה מהם יורטו והרביעי התפוצץ בשטח פתוח.
8 צפייה בגלריה
שנה לאסון 7.10 אנדרטה זיכרון לנרצחי ה נובה הנשיא יצחק הרצוג
שנה לאסון 7.10 אנדרטה זיכרון לנרצחי ה נובה הנשיא יצחק הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג באירוע הזיכרון במתחם ברעים
(צילום: Getty Images/ Leon Neal)
נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף בטקס, ואחר כך יפקוד יישובים נוספים בעוטף, כחלק ממסע זיכרון בן שלושה ימים שיקיים. את יומו הראשון במסע זה יחתום בביקור במצפה התצפיתניות ובטקס לזכר חללי המלחמה, על חורבות תחנת משטרת שדרות שנהרסה.
8 צפייה בגלריה
טקס יזכור במחלף ינאי
טקס יזכור במחלף ינאי
טקס יזכור במחלף ינאי
(צילום: "אנשי הארץ")
משפחות הנרצחים הגיעו עם מאכלים שיקיריהן אהבו, צפויים להתקיים מעגלי שירה ומוזיקה על ידי אמנים שביקשו להגיע וכן יהיו במקום צוותים טיפוליים ממרחבי מרפא אדמה טובה ורשפון. את אירוע הזיכרון, ארגן יורם יהודאי, אביו של רון יהודאי ז"ל שנרצח במכולה במסיבה, בן 24 היה במותו.
במחלף ינאי בכביש החוף, עשרות בני אדם קיימו טקס יזכור ובשעה 6:29 חסמו את התנועה למשך כרבע שעה. המשתתפים הניפו דגלי ישראל ודגלים צהובים בקריאה להשבת החטופים, שנמצאים בשבי, גם אחרי שנה.
באותו הזמן, 6:29 בבוקר, השמיעו משפחות חטופים צפירה בת שתי דקות ברחוב עזה בירושלים, משכנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לשם הם הגיעו לאחר צעדה בכיכר פריז. יולי בן עמי, בתו של החטוף אוהד בן עמי, הקריאה בדמעות את השיחה האחרונה עם אביה. שירה, אמא של לירי אלבג שנחטפה ממוצב נחל עוז, הקריאה גם היא את ההתכתבויות האחרונות עם בתה. "אנחנו קודם כל לעמוד לזכר הנרצחים", אמרה אלבג, "אבל גם לזכור את החיים. יש בעזה לא מעט חיים שצריכים להחזיר אותם. אנחנו פה להזכיר להם שלא שכחנו אותם ולהזכיר לראש הממשלה ולנבחרי הציבור שאסור להם לשכוח אותם. אנחנו לא ניתן לכם לנוח, עד שכולם יחזרו, עד האחרון שבהם".
בכנסת בירושלים, בשעה 06:29, עמדו יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ומפקד אבטחת הכנסת, סנ"צ שמוליק צברי, לצד התרנים דגלי ישראל המונפים ברחבת הכנסת, ונתנו את האות להורדתם לחצי התורן לציון יום השנה למתקפת הפתע של חמאס.