סגור
חיילים צה"ל רצועת עזה משוריין ג'יפ מלחמת עזה 12.12.2023
ג'יפ צה"לי (צילום: דובר צה"ל)

בלעדי
משרד הביטחון שילם יותר מ־41 מיליון שקל על הנזק לכלי רכב שגויסו למטרות צה"ל

צה"ל מוסמך לגייס כלי רכב, ועל כל יום שימוש משלם מחיר קבוע לפי מחירון שמפרסם משרד הביטחון • נוסף על מחיר השימוש היומי, צה"ל מפצה את בעל הרכב במקרה שנגרם לו נזק. בינתיים, דרישות הצבא לציוד מתארכות

משרד הביטחון שילם בתשעת החודשים האחרונים פיצויים של מעל 41 מיליון שקל לבעלי כלי רכב וציוד שגויסו מתחילת המלחמה, כך נודע לכלכליסט.
באוקטובר האחרון החל צה"ל לגייס רכבים אזרחיים במסגרת מלחמת חרבות ברזל. מבחינה חוקית, ביכולתו של שר הביטחון להוציא צווי גיוס לרכבים פרטיים ומסחריים, משאיות וציוד הנדסי. בעל הרכב מקבל ממשרד הביטחון תשלום עבור כל יום של שימוש בהתאם למחירון מסודר המתפרסם על ידי המשרד — וזאת במסגרת חוק גיוס אמצעים לצה"ל. כך, משרד הביטחון מפרסם באופן תקופתי "מחירון ציוד מגויס" הכולל מאות סוגי ציוד אזרחי הדרוש לצה"ל.
זאת ועוד: מחירי התשלום היומי בדרך כלל אינם משתנים, אך רשימת הציוד הנדרש מתארכת בהתאם לצורכי הצבא.
המחירון העדכני ביותר שפורסם החודש מוסיף מספר סוגי רכבים שהצבא יכול לגייס — חלקם פופולריים בשוק האזרחי. לדוגמה, על קרוואן קטן (2 עד 5 מקומות לינה), שהצטרף החודש לרשימת הציוד שניתן לגייס, הצבא ישלם 964 שקל ליום. על טרקטורון ריינג'ר, שהתווסף גם הוא החודש, ישלם הצבא 375 שקל ליום. בנוסף, צה"ל זקוק לניידת שידור, שעליה ישלם מדי יום 2,421 שקל. יצוין כי בצה"ל לא מפרטים את היקפי ההצטיידות והיקפי הציוד שכעת בידי הכוחות הלוחמים.
מה קורה כאשר הציוד ניזוק? משרד הביטחון נדרש לפצות את בעליו בגין כמה תרחישים: תיקון נזק, השבתות, וימי עמידה (ימים שבהם הרכב לא היה ברשות בעליו ולא שימש לפרנסה). בנוסף, בחלק מן המקרים גויס רכב יותר מפעם אחת. מהנתונים שהגיעו לידי כלכליסט עולה כי מתחילת המלחמה שילמה יחידת התביעות באגף היועץ המשפטי במשרד הביטחון 41.7 מיליון שקל ל־1,670 תובעים. סכום זה אינו כולל את דמי השימוש היומי, המטופלים כאמור על ידי אגד לאו"ם (לגיוס אמצעים וריתוק משקי) בצה״ל.