סגור
יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי
יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי (צילום: אוהד צויגנברג)

הדיונים המשפטיים נמשכים וחלוקת כרטיסי המזון השנה בסכנה

למרות שנקבעו קריטריונים משופרים ביחס לחלוקת כרטיסי המזון של אריה דרעי, הדיון הבא בנושא בבג"ץ נקבע לנובמבר וקיים חשש שהכסף יחזור לאוצר. גורמים חברתיים קוראים לתנועה לאיכות השלטון להסיר את ההתנגדות לחלוקה, אבל בתנועה אומרים שכדי למנוע מדרעי לחלק כרטיסים מגזריים בעתיד דרוש פסק דין ברור של בג"ץ

למרות גיבוש קריטריונים משופרים, המחלוקת המשפטית סביב כרטיסי המזון של אריה דרעי נמשכת ומסכנת את חלוקתם השנה. כתוצאה מכך, עלול לרדת לטמיון 390 מיליון שקל המיועדים לחלוקה לאוכלוסייה ענייה ונזקקת.
יו"ר המועצה לביטחון תזונתי רוני סטריאר מזהיר שהעיכוב עלול לגרום לאובדן הכסף. בתנועה לאיכות השלטון סבורים, לעומת זאת, שהתחייבויות המדינה בנושא הן "ישראבלוף של הממשלה", וטוענים כי יש צורך בפסק דין של בג"ץ שיאסור על חלוקת כרטיסים מגזריים נוסח דרעי בעתיד.
כזכור, ניסתה ש"ס לחלק כרטיסי מזון רק למקבלי הנחות בארנונה, קריטריון שיוצר העדפה ברורה לחרדים ולאברכים. ב-2023 אפשר בג"ץ חלוקה של 400 מיליון שקל לפי קריטריונים שהוסיפו אוכלוסיות נוספות, אך עדיין הפלו לטובה את המגזר החרדי בצורה קיצונית. השנה מיועדים לחלוקה 390 מיליון שקל, אבל צו ביניים של בג"ץ מונע את חלוקתם לפי הקריטריונים הישנים.
האשמה העיקרית בכך שהכסף לא חולק מוטלת על ועדת מנכ"לים של משרדי הפנים והרווחה - שניהם בראשות ש"ס - שהתעכבה כל השנה. רק בספטמבר היא גיבשה קריטריונים משופרים שמשלבים אוכלוסיות משמעותיות של מקבלי קצבאות מהביטוח הלאומי וביקשה מבג"ץ להסיר את צו הביניים. כמו כן קבעה הוועדה שמ-2025 יחולקו תקציבים לביטחון תזונתי רק על ידי משרד הרווחה ולפי מבחני רווחה.
שתי העותרות כנגד הכרטיסים היו חלוקות בעמדותיהן. סמנכ"לית עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון עו"ד יפעת סולל הסכימה להסרת צו הביניים כדי לאפשר את חלוקת הכרטיסים. לעומת זאת, ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון עו"ד אריאל ברזילי אמר ש"אחרי שהמדינה הבינה שאין מקום להשתמש באוכלוסייה החלשה ביותר ככסות לחלוקת תקציבים בלתי הגונה למקורבים למפלגה פוליטית, לא ברורה ההתעקשות להמשיך ולחלק את התקציבים לפי הקריטריונים הישנים (בתיקונים קלים)".
על רקע זה הורה בג"ץ שיתקיים דיון נוסף בעתירה במחצית הראשונה של נובמבר. יו"ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי פרופ' רוני סטריאר התנגד בחריפות למבחנים המפלים, אבל נתן את ברכתו להמלצות הוועדה. "המסקנות הן ניצחון של הממלכתיות. חבל יהיה אם הכסף לא יחולק ויש סיכוי שהאוצר ייקח את הכסף בחזרה", מזהיר סטריאר.
על פי ההמלצות המשופרות, חלק מהכספים יועברו למיזם הביטחון התזונתי של משרד הרווחה ויגדילו את מספר הנהנים מסיוע חודשי קבוע מ-26 אלף ל-40 אלף. מנהל ארגון אשל ירושלים, מפעילת המיזם מנדי בלוי, קורא לתנועה לאיכות השלטון להסיר את ההתנגדות. לדבריו, "המשך הדיונים המשפטיים מונע סיוע ממאות אלפי משפחות. הסיוע מציל אנשים ונותן להם אוכל ברמה הכי בסיסית ופשוטה".
בלוי ציין שמסיבות טכניות "לא ניתן לחלק ליותר אנשים דרך משרד הרווחה השנה", ולכן הדרך היחידה היא להשתמש במבחנים המשופרים.
לעמדה זו מצטרפת גם עו"ד סולל מחדו"ש. היא מציינת ש"מרגע שהובהר כי לא ניתן עוד להשתמש בכספים אלה בעיקר כדי לצ'פר את הציבור החרדי, הממשלה איבדה עניין והתעכבה כמעט שנה בתשובתה לבית המשפט". לדבריה, "משהסכימה הממשלה לקריטריונים המשופרים ראוי היה לזרז את חלוקת הכרטיסים ולא להתעקש לריק על פתרון אידיאלי, שממילא לא ייצא לפועל".
עו"ד ברזילי מהתנועה לאיכות השלטון אומר בתגובה שהמדינה מודה למעשה שהמבחנים הקיימים, גם המשופרים, אינם מעבירים את הכסף לנזקקים האמיתיים, ולכן לא ייתכן לחלק תמיכה לפיה. לדבריו, "גם ההתחייבות לעבור לשיטה אחרת "החל מ-2025" היא ישראבלוף קלאסי משום שהיא התחייבות הכתובה על הקרח. מי יתקע כף לידינו שבפעם הבאה שיתחשק לדרעי להעביר כספים עבור "ביטחון תזונתי" לפי קריטריון של הנחה בארנונה הוא לא יעשה זאת? אם בית המשפט לא יידרש לסוגיה הזו כעת ויכריע שמדובר בקריטריונים מפלים ובלתי יעילים שלא מביאים את התמיכה לנזקקים האמיתיים - דבר לא ימנע שהדבר יחזור בשנית".