סגור
איברהים עקיל ראש מערך המבצעים של חיזבאללה על רקע נזקי התקיפה ברובע הדאחייה בביירות
איברהים עקיל והבניין שהותקף (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

צה"ל תקף בדאחייה בביירות. הערכה: חוסל ראש מערך המבצעים של חיזבאללה

צה"ל מאשר כי ביצע "תקיפה ממוקדת" במעוז הארגון ומעריך כי הצליח לחסל את איברהים עקיל, בכיר מועצת הג'יהאד של חיזבאללה. בלבנון מדווחים על 8 הרוגים, גם מקורב לארגון אומר: "עקיל הוא אחד מהם". עדויות: "מטוס F-35 ירה שני טילים לתוך דירה, הבניין נחרב לגמרי". צה"ל: "בינתיים אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף"

צה"ל תקף אחר הצהריים (יום ו') דירה ברובע דאחייה בביירות, מעוזו של חיזבאללה, ולפי הערכות בישראל חיסל שם את איברהים עקיל, ראש מערך המבצעים של הארגון. בלבנון מדווחים כי בתקיפה נהרגו שמונה בני אדם ו-59 נפצעו, וגורם המקורב לחיזבאללה אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי עקיל הוא אחד ההרוגים. בהמשך דיווחה גם סוכנות רויטרס מפי "שני מקורות ביטחוניים" כי אקיל חוסל. לפי שעה אין לכך אישור רשמי.
סוכנות הידיעות הלאומית הלבנונית דיווחה כי מטוס קרב מסוג F-35 ירה שני טילים לעבר דירה בדאחייה, ובתחילה דווח על הרוג אחד ו-14 פצועים, אך בהמשך התברר כי מספר הנפגעים הוא עשרות רבות. ברשת "אל-מנאר" של חיזבאללה נטען כי בין הפצועים גם ילדים. אמבולנסים נראו מגיעים לזירה ומפנים את הפצועים.
ב"אל-חדת'" הסעודי צוטטו שני מקורות ביטחוניים שאמרו כי "התקיפה פגעה סמוך למתקנים מרכזיים של חיזבאללה בדאחייה", וכתב הרשת אמר כי ארבעה פיצוצים רצופים פגעו במבנים ברובע זה. עד ראייה ששוחח עם "ניו יורק טיימס" סיפר כי כלל לא שמע קול של טיל מגיע: "זה היה יותר כמו רעידת אדמה. הבניין שלנו רעד". תושבים אחרים דיווחו על כאוס, ומורתדא סאמוי בן ה-30, בעל חנות מזכרות סמוכה, סיפר כי כשהגיע לזירה מצא בניין שנחרב לחלוטין ומכונית שהתהפכה על צדה. הוא סיפר שניסה לעזור לאישה שחיפשה את הילד שלה, אך כוחות ההצלה דרשו ממנו לעזוב: "הבניין נהרס לחלוטין. אני רועד".

2 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ברובע הדאחייה ביירות
תקיפה של צה"ל ברובע הדאחייה ביירות
נזקי התקיפה
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
בעקבות התקיפה הדרמטית בביירות אחר הצהריים מסר צה"ל כי מדובר ב"תקיפה ממוקדת". הוא ציין כי "בשלב זה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף" וכי אם יהיה שינויים יימסר על כך עדכון. יצוין כי כשעה לפני התקיפה שהה הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בפיקוד הצפון, שם נפגש עם מפקד הפיקוד ועם מפקדי האוגדות בצפון.
איברהים עקיל, מי שעל פי סברות היה יעד החיסול, הוא מבכירי מועצת הג'יהאד של חיזבאללה ו"האחראי על הפעולות הצבאיות של הארגון". כבר ב-2015 הגדירה אותו ארה"ב כ"טרוריסט", ושמו נקשר לפיגועים רבים בעולם ולפעילות צבאית גם בסוריה.
בשנה שעברה, לציון 40 שנה לפיגוע בשגרירות האמריקנית בביירות, הודיע הבית הלבן כי יעניק 7 מיליון דולר לכל מי שיעביר מידע על עקיל, שהיה אחד האחראים לפעולת הטרור ב-1983 שגבתה את חייהם של 63 בני אדם. עקיל גם היה אחד ממפקדי הפיגוע בבסיס חיל הנחתים האמריקני באוקטובר של אותה שנה, שבו נהרגו 241 אנשי צבא.
2 צפייה בגלריה
איברהים עקיל
איברהים עקיל
איברהים עקיל
(צילום: מתוך טוויטר)


נוסף על אלה פיקד עקיל על מבצעי חטיפת בני ערובה אמריקנים וגרמנים בלבנון, ושמו עלה כמה פעמים כמי שעתיד לרשת את תפקיד רמטכ"ל חיזבאללה - עוד זמן רב לפני חיסולו ביולי, גם כן בדאחייה בביירות, של פואד שוכר, מי ששימש בתפקיד זה. עקיל שרד כמה ניסיונות חיסול, בהם אחד בפברואר 2000, אז שיגרו מסוקי אפאצ'י טילים לעבר מכוניתו. הוא נפצע אז באורח קל.
התקיפה בביירות הגיעה אחרי שיגור של כ-140 רקטות לצפון - תוך שעה בלבד בשעות הצהריים. שלושה מטחים משמעותיים נרשמו לעבר הגליל העליון והמערבי, עמק החולה ורמת הגולן. לפי צה"ל, בשני מטחים - ששוגרו לצפת וסביבתה ולעבר הגולן - שוגרו כ-120 רקטות. לאחר מכן, במטח נוסף, שוגרו כ-20 רקטות לעבר אזור מירון והגליל המערבי. במהלך השעה, חיזבאללה קיבל אחריות על ירי רקטות וטילים לעבר יעדים שונים באזור - וצה"ל השיב בארטילריה מאסיבית.
בתוך כך, ביישובים רבים באצבע הגליל עדיין נדרשים להישאר בסביבת מרחבים מוגנים ולהימנע מתנועה בסביבת היישובים. על רקע המצב הביטחוני, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לקצר ביממה את ביקורו הצפוי בשבוע הבא בארה"ב, לרגל נאום בעצרת הכללית של האו"ם. בלשכת נתניהו אף בוחנים את האפשרות לקצר עוד יותר את הביקור, כך שנתניהו יגיע לנאום ביום שישי שאמור להתקיים ב-09:30 ביום שישי - וישוב לישראל עם צאת השבת.