פרשנותאולי האוצר צודק? לא צריך להוסיף עוד מיליארדים לתקציב הבריאות כעת
פרשנות
אולי האוצר צודק? לא צריך להוסיף עוד מיליארדים לתקציב הבריאות כעת
הקמפיינים המושקעים של קופות החולים מכבי ומאוחדת מגיעים בזמן שאלה מגדילות את הגירעון שלהן. גם ביקורת חריפה בעבר לא גרמה להן לחשוב פעמיים לפני שהוציאו סכומי עתק על פרזנטורים, בזמן ששירותי הבריאות בישראל ממשיכים לדרוך במקום
1. אי אפשר לא לחייך כאשר רואים את הקמפיינים הטלוויזיוניים המושקעים שהעלו בשבוע האחרון קופות החולים מכבי (בכיכובו של אדיר מילר) ומאוחדת (עם "זוג הטורטלים", הלא הם אסי כהן ועלמה זק). חיוך זה עלול להתחלף מהר מאוד בהרמת גבה ואף כעס, כאשר מבינים שלפי הערכות, כל אחד מהטאלנטים שגויסו לקמפיינים קיבל כמיליון שקל על ההשתתפות בו.
למען הסר ספק, הבדיחה היא על חשבוננו. קופות החולים הן גופים ציבוריים שכל תקציבן מגיע מקופת המדינה, כלומר כספי משלם המסים.
קופות החולים הן גוף בגירעון פרמננטי, ולכן המשמעות הישירה היא כי התשלום הנדיב לכוכבי הקמפיינים בא על חשבון משהו אחר: סבסוד תרופות, שירותים או משהו יותר מוחשי כמו קיצור תורים לרופאים מתמחים. בכלכלה, לרבות בכלכלת בריאות, אין ארוחות חינם. לכן, בפעם הבאה שיגידו לכם שהמפגש עם האורטופד או עם הגינקולוגית הוא בעוד שלושה חודשים, אל תתלוננו. פשוט תחשבו על מילר והטורטלים ותחייכו.
לא מכבי ולא מאוחדת הסכימו למסור לפניית "כלכליסט" את הסכום ששילמו עבור הקמפיינים, מהכסף של הציבור, כאמור. הן כנראה מתביישות לספר לציבור כמה שילמו ולכן דואגות להסתיר אותו.
הסיבה להשקעה הגדולה היא שב-15 לחודש מסתיימת התקופה שבה ניתן לעבור בין קופות ואלה רוצות לגייס עוד מבוטחים. הכלל בכלכלת בריאות אומר שההכנסה למבוטח היא "ממוצעת" (גדולה יחסית) אבל ההוצאה למבוטח "שולית" (קטנה יחסית). כלומר, כאשר מטופל עובר לקופה, היא מתחילה לקבל כסף עבורו לפי מפתח החלוקה של משרד הבריאות, אבל ההוצאה בגינו היא מינורית, כי בסופו של דבר התשתית כבר קיימת.
העסקה שווה, אך רק לכאורה, שכן כבר הוכח שאותם קמפיינים לא ממש מזיזים מבוטחים בין קופות - כמה אלפים בודדים נטו בשנה מתוך כ-9.2 מיליון מבוטחים. לכן, במבחן התוצאה, גם כלכלית, לא ברור עד כמה הכסף שלכם הושקע בתבונה.
2. זו כמובן לא הפעם הראשונה שזה קורה. אז למה אנחנו מתעוררים רק עכשיו? קודם כל, עדיף להתעורר מתישהו מאשר לחיות באשליות. אבל הקמפיינים המפוצצים האלו מזעזעים שבעתיים נוכח, מצבן הפיננסי של קופות החולים.
לפני מספר חודשים פנו בכירים מקופות החולים השונות וביקשו "להתריע" על גירעונות עתק חסרי תקדים. משרד הבריאות לא מפרסם דוחות זה תקופה והנתון הפומבי האחרון נכון למחצית הראשונה של 2021 ולפיו, הגירעון ללא תמיכות הסתכם בכ-2.9 מיליארד שקל, זינוק של יותר ממיליארד שקל לעומת התקופה המקבילה ב-2020. הגירעון כולל תמיכות של ארבע קופות החולים זינק לכ-745 מיליון שקל וזה כשבתקופה הנסקרת קיבלו הקופות פיצוי בגין הקורונה של יותר מ-1.4 מיליארד שקל. והמצב של הקופות אף החמיר מאז.
סימני האזהרה היו שם כל הזמן. במאוחדת, למשל, הגירעון ללא תמיכות הגיע ל-9% מהמחזור, וזה למרות הכלל של מערכת הבריאות, שהגירעון לא יכול לעלות על יותר מ-5% מהמחזור. בכירים במערכת הבריאות מסרו ל"כלכליסט" כי מאוחדת הגישה למשרד האוצר תחזית גרעון של 10% מהמחזור ברבעון הראשון של 2022. באוצר הסבירו להם כי יהיה עליהם להתכנס ל-5%.
כל אדם שמתיימר להבין כלכלת בריאות יודע שאין אפשרות אמיתית למאוחדת לקצץ משום מקום 215 מיליון שקל בהוצאות. לכן או שהיא תשים פס על האוצר ואז יהיה פיצוץ כמו ב-2018, כשהקופה כמעט קרסה או שהיא פשוט תציג מצב שווא. אגב, כבר באותו דוח כספי, כתב ליאור ברק, המפקח על קופות החולים במשרד הבריאות את הדברים החמורים הבאים: "זו השנה הרביעית בה מאוחדת אינה עומדת ביעדי האיזון. הקופה נדרשת לצעדים משמעותיים על מנת לצמצם את הגרעון. נכון להיום, הקופה מממנת את עצמה בעזרת עיכוב תשלומים לבתי החולים הממשלתיים בהיקפים משמעותיים".
ישנו יסוד סביר כי הצעדים עליהם מדבר ברק אינם כוללים בזבוז בקמפיין ראוותני שכולל העסקת כוכבים במיליונים. אגב, מאז הדברים החמורים של ברק, מצבה של מאוחדת הידרדר עוד. העובדה שמנהלת אגף התקציבים עזבה בשנה האחרונה ועופר מרגלית, מנהל הכספים הראשי של הקופה, עוזב בחודש הבא, לא מבשרת טובות.
3. התמונה לגבי מכבי לא מרנינה אף היא. לפי הערכות בתוך הארגון, הקופה סבלה מגירעון ברבעון הראשון של 2022 שנאמד בכרבע מיליארד שקל. בחישוב פשוט, מכבי, הקופה העשירה במערכת, הגיעה לגירעון שנתי תיאורטי של מיליארד שקל בשנה אחת, כאשר היא סיימה את 2020 בעודף תקציבי. תוספות קורונה לא יהיו והסכמי ייצוב (אותן חבילות סיוע שמשחרר האוצר מדי שנה כדי "להציל" את הקופות מהגירעון המאיים) מעוכבים, על רקע העובדה שאין תקציב והממשלה זמנית.
כשמדברים על מכבי ועל הוצאות מוגזמות בפרסום, כדאי לחזור לדוחות מבקר המדינה. אחד מהחמורים בהם שנכתבו במערכת הבריאות היה על מכבי, בדיוק בהקשר של פרסום. יתרה מזו, בעקבות הדו"ח החמור וההתנהלות של מכבי בנידון, שיגר בספטמבר האחרון שר הבריאות, ניצן הורוביץ, מכתב חריג להנהלת מכבי ובו הודיע על כוונתו להקים ועדה לבדיקת התנהלות הקופה בכל הנוגע לפרסום ושיווק, לרבות בחינת האפשרות להצמיד לה חשב מלווה, צעד שנחשב חסר תקדים.
"כספי הציבור המועברים לקופות לצורך מתן שירותים רפואיים לא ישמשו לצרכים אחרים, ולא נאפשר חריגה מהוראות החוק", כתב הורוביץ אז. "התנהלות של משרד הבריאות מעידה על אטימות וחוסר הבנה", השיבו לו במכבי. הרוחות נרגעו, מכבי קיבל את המגבלות החדשות של המשרד אבל נדמה כי הגישה לא השתנתה. גורם באחד הקופות התייחס לפניית "כלכליסט" ואמר: "אגב, הגירעונות של הקופות זה מיליארדים, תקציב השיווק של כל הקופות זה טיפה בים לעומת זה, אז מה זה כמה מיליונים לקמפיינים? זו עיתונות קנטרנית ופופוליסטית".
4. ואם ככה מתייחסים לכספי ציבור יתכן שאנשי אגף התקציבים במשרד האוצר צודקים: לא צריכים להמשיך להגדיל את תקציב הבריאות ולשפוך על הקופות מיליארדים מכספי הציבור. קודם כל צריכים לעשות סדר בקופות ורק לאחרן מכן להקצות את כספי משלמי המסים שבסך הכול מבקשים לקבל שירותי בריאות נאותים ובזמן.
נכון להיום, נראה שהקופות לא רואות אף אחד ממטר. הקורונה גרמה לתנועת מלקחיים בעייתית ביותר: מצד אחד היא הביאה את משרד הבריאות לשפל של כל הזמנים ומנגד, לשיא כוחן של הקופות שהתבררו כסוכנויות ביצוע יעילות ביותר. עבור המפקח על הקופות ליאור ברק, שחרט על דגלו את נושא הפחתת הוצאות הפרסום כיעד אסטרטגי אישי שלו, הציפייה הייתה שמשהו יקרה.
מכבי ומאוחדת מהוות יחד כ-40% מסל הבריאות. ומה קורה עם ה-60% הנותרים במערכת? ייאמר לזכותה של שירותי בריאות כללית כי הקמפיין שניהלה היה עם בפרופיל נמוך יותר, אך זו הבעיה הכי פחות גדולה שלהם. הדחתה של המנכ"לית רות רלב"ג, תוך האשמות בשחיתות, והאשמותיה שלה את יו"ר הקופה יוחנן לוקר על התנהלות בריונית, היא הוכחה חיה כי תאגיד הבריאות הגדול בישראל ששולט בשליש ממערך האשפוז ומגלגל 40 מיליארד שקלים, נמצא בכאוס חסר תקדים. בכלל לא בטוח שזה הזמן לשים שם עוד כסף ציבורי.
ואולי כולם צריכים לקחת דוגמה מהקופה הקטנה במערכת, לאומית. היא הסתפקה בקמפיין צנוע בשלטי חוצות בו מותחים המספרים של סקר ברוקדייל על שביעות של המבוטחים לפי שירותים נבחרים. על הדברים האלו בדיוק, הקופות צריכות להתחרות.
ממכבי נמסר בתגובה: "מכבי, ככל קופות החולים, פועלת בהתאם לתקציב שיווק המיועד למטרה זו וידוע מראש, והינו מצוי בפיקוח של משרד הבריאות, בהתאם לחוק".
ממאוחדת נמסר: "אנחנו שמחים שהצלחנו לבחור פרזנטורים שעוררו שיח ציבורי שמעלה את רמת החשיפה של השירותים עבור לקוחותינו. הקופה עמדה בעבר ותמשיך לעמוד בכל כללי ומגבלות הרגולציה בכל הנוגע לפרסום, וגם הקמפיין הנוכחי עומד בכללים אלה".
ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות מעודד תחרות בין קופות החולים. לצד זה, קיימת מגבלה על היקף ההוצאה לפרסום ושיווק של קופות החולים והן מחוייבות לפעול בהתאם לכך. במסגרת זו נבחנות גם ההוצאות על הקמפיינים האחרונים כאשר דרכי הפרסום האפקטיביות של כל קופה הינה החלטת הקופה. בימים הקרובים תפרסם ועדה לבחינת כללי הפרסום והשיווק את המלצותיה בנושא".