סגור
גיוס ראשון של חרדים בתל השומר
הפגנה נגד גיוס חרדים מול הבקו"ם, בשבוע שעבר (צילום: יריב כץ)

היועמ"שית: להפסיק את מימון מעונות היום לחרדים החייבים בגיוס

לפי עמדת הייעוץ המשפטי, "עם פקיעת מקור הסמכות החוקי לדחיית השירות הגורפת, נשמט אף הבסיס החוקי למימון הממשלתי המיועד לעידוד לימודיהם של המלש"בים החרדים"; עם זאת בהרב מיארה מוכנה לבדוק אפשרות לקבוע הוראת מעבר במסגרתה ביטול ההנחה יידחה; ש"ס: "ההחלטה - בריונות משפטית אכזרית"

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הורתה על הפסקת הענקת הנחות במעונות יום לאברכים שאיבדו את מעמד דחיית השירות. זאת בעקבות פסק הדין של בג"ץ שאסר על תקצוב תלמידי ישיבות שאיבדו את מעמד דחיית השירות וחוות הדעת של יועמ"ש האוצר אסי מסינג שלפיה יש להרחיב את פסק הדין גם לתמיכות נוספות. עם זאת היועמ"שית מוכנה לבדוק הוראת מעבר קצרה במסגרתה ביטול ההנחה יידחה. יצוין כי ההנחיה אינה מתייחסת לרוב האברכים שיש להם פטור משירות צבאי משום שעברו את גיל 26.
הבוקר (ראשון) שלח המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון מכתב לשר העבודה יואב בן צור מש"ס, האחראי למימון מעונות היום. זאת, בעקבות שתי פגישות בין בהרב מיארה לבן-צור שנערכו לבקשתו.
לימון קובע: "עמדתנו המשפטית - על דעת היועצת המשפטית לממשלה - היא כי במצב החוקי הקיים, בהתאם לפסק הדין ונוכח פקיעת פרק ג1 (הפרק בחוק שירות ביטחון שאפשר מתן דחיית שירות לתלמידי ישיבות, ש"א), המדינה אינה מוסמכת עוד לעודד באמצעות מימון ממשלתי לפי מבחני מעונות היום, לימודים תורניים של מלש"בים. כלומר, היעדר הסמכות אינו מאפשר עוד מימון המבוסס על כך שאחד מבני המשפחה לומד במוסד תורני בזמן שהוא מיועד לשירות ביטחון".
לימון מסביר זאת בשתי סיבות. האחת היא שדחיית הישורת נועדה לאפשר את הלימודים בישיבה. "עם פקיעת מקור הסמכות החוקי לדחיית השירות הגורפת, נשמט אף הבסיס החוקי למימון הממשלתי המיועד לעידוד לימודיהם של המלש"בים החרדים". השנייה היא שהתמיכה במעונות יום שימשה למדינה כלי לעידוד הלימודים בישיבה ולא ניתן לעודד עיסוק חלופי לגיוס.
יצוין כי ההודאה כי ההנחה מיועדת לעידוד לימודים בישיבה, תוך חבלה ישירה בגיוס ובכלכלת המדינה, היא מרחיקת לכת וסביר שתשמש עוד בדיונים משפטיים רבים.
לדברי לימון, "בשים לב לקביעת בית המשפט העליון בפסק הדין כי בהעדר בסיס חוקי לדחיית השירות, נשמט הבסיס החוקי לעידוד ולתמיכת המדינה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס. המסקנה המתחייבת היא כי אין עוד סמכות לעודד במסגרת מבחני מעונות היום את לימודיהם התורנים של מי שמיועדים לשירות ביטחון, אך לא התייצבו וגויסו לשירות".
עוד נקבע כי "המדינה אינה מוסמכת לממן פעילות המתקיימת אך בשל מחדלה לקיים את הדין, וכאשר אותה פעילות מקיימת זיקה ישירה להימנעות מגיוס". כלומר, היועמ"שית מאשימה את המדינה במחדל של אי גיוס תלמידי הישיבות.
לימון מציין שבפסק הדין דחה בג"ץ את בקשת בהרב מיארה להוראת מעבר קצרה לגבי הפסקת התמיכות בישיבות. לדבריו, בן צור ביקש בפגישה הוראת מעבר שתדחה את ביטול ההנחות, בנימוק כי אברכים שרשמו את ילדיהם למעונות היום השנה הסתמכו על כך שיקבלו הנחה כבשנים קודמות. לימון מציין שלא היתה סיבה להסתמך על כך, שכן מבחני התמיכה בהנחות למעונות יום טרם פורסמו.
עם זאת הוא כותב כי "ככל שתוצג במהלך הימים הקרובים תשתית מקצועית התומכת בקביעתה של הוראת מעבר קצרה, במסגרת גיבוש מבחני התמיכה לשנת הלימודים הבאה, הדברים ייבחנו כמקובל". מהמכתב לא ברור מה יכול להיות האורך של הוראת מעבר כזו. הוא מבהיר שלא ישתנה השנה סדר העדיפות בקבלה למעונות שהעניק עדיפות לאברכים.
מסיעת ש"ס נמבר בתגובה: "החלטת היועמ״שית לשלול מאמהות חרדיות עובדות את סבסוד מעונות היום, שלושה שבועות לפני תחילת שנת הלימודים, רק בגלל שהבעל לומד תורה - זו בריונות משפטית אכזרית והתעמרות בילדים חסרי ישע. מדובר באות קין מחפיר על מצחה של מערכת משפטית האמורה להיות המגן והסעד של נשים שהחליטו להיכנס למעגל העבודה ולתרום למשק הישראלי".
מישראל חופשית, שעתרה בנושאי אי-סבסוד מעונות יום, נמסר: "תמו הימים שבהם אפשר להתחמק מגיוס ולקבל סבסוד. מי שאמור להתגייס ולא עושה זאת בוודאי שלא אמור לקבל הטבות כלכליות מרחיקות לכת. הגיע זמן שוויון".