סגור
שוטר ב נתב"ג פרופיילינג
שוטר בנתב"ג. מערכת שפוגעת בזכויות אדם "במחשכים" (צילום: AFP)

נחשף בכלכליסט
הפרקליטות מאשרת לבג"ץ: "הופסק השימוש במערכת הפרופיילינג בנתב"ג"

כך מסרה הפרקליטות בתגובה לעתירת האגודה לזכויות האזרח להפסקת השימוש במערכת מבוססת הבינה המלאכותית שהופעלה במטרה לאתר בלדרי סמים, מחשש לפגיעה בזכויות אדם. האגודה לזכויות האזרח: "הפסקת השימוש לא מרפאת את כל הנזקים שכבר נגרמו. לא הפעם הראשונה שהמשטרה, בגיבוי משרד המשפטים, מכניסה לשימוש מערכת טכנולוגית שנויה במחלוקת, אשר כרוכה בפגיעה בזכויות אדם, ללא הסמכה מפורשת בחוק ובמחשכים"   

השימוש בנתב"ג במערכת פרופיילינג מבוססת ה-AI לחיזוי סטטיסטי של בלדרי סמים הופסק לפני כשנתיים בעקבות "שיקוליים מבצעיים" ועל כן יש למחוק את עתירת האגודה לזכויות להפסקת הפעילות. כך טוענת הפרקליטות בתגובה שהגישה היום (ה') לבג"ץ לעתירת האגודה.
מערכת הפרופיילינג לאיתור בלדרי סמים והשימוש הבעייתי בה שמעורר שאלות חוקיות, משפטיות ואתיות מתחום זכויות הפרט והאדם, נחשפו לראשונה בתחקיר "כלכליסט".
נציין כי מאז פרסום התחקיר, וכן בתגובה אליו, ואף בדיונים פומביים שנערכו בכנסת בהשתתפות נציגי המשטרה והפרקליטות, המדינה מעולם לא הצהירה כי עצרה את השימוש במערכת.
זאת ועוד: נציין כי התאריך שבו טוענת המשטרה כעת שהפסיקה את השימוש במערכת "משיקולים מבצעיים", הוא כחודש לאחר החלטה חסויה של שופט המחוזי מרכז בלוד עידו דרויאן-גמליאל שמתחה ביקורת חריפה על השימוש במערכת שכונתה על ידו "קופסא שחורה". החלטה שלימים הותרה לפרסום.
טענת המשטרה כי פעילות המערכת הופסקה לפני כשנתיים, נחשפה לראשונה רק בחודש מאי השנה במהלך דיון בכתב אישום שהוגש נגד צעיר שמואשם בהברחת סמים ונעצר בעקבות שימוש באלגוריתם. באותו דיון העיד לראשונה ראש חוליית כריית מידע במשטרת ישראל, רפ"ק ד"ר זוהר פסטרנק, על הפסקת השימוש במערכת.
כאמור, במקביל לפרסומים על המערכת והדיונים בכנסת, עתרה בפברואר 2023 האגודה לזכויות האזרח נגד המשך השימוש במערכת ללא חקיקה מסודרת. זאת לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, לא השיבה לפניות האגודה בנושא והיא נאלצה לעתור לבג"ץ.
"השימוש במערכת הופסק לפני למעלה משנתיים, אפריל 2022, משיקולים מבצעיים וללא קשר לטענות העולות בעתירה", נטען בתגובה שהוגשה היום באמצעות עוה"ד מוריה פרידמן ומתניה רוזן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה. "משעה שהשימוש במערכת הופסק, הרי שהעתירה והטענות העולות במסגרתה אינן נדרשות לצורך פתרון סכסוך קיים, ולפיכך דין העתירה להימחק".
עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, ממגישי העתירה, מסר בתגובה כי: "ניתן להניח שהמשטרה הפסיקה את השימוש במערכת כתוצאה מכך שהבינה שהיא מעוררת קשיים חוקתיים, וסמיכות הזמנים בין הפסקת השימוש להחלטות שיפוטיות שחייבו לחשוף את המערכת, מדברת בעד עצמה".
עו"ד גן-מור הוסיף: "לא בפעם הראשונה המשטרה, בגיבוי משרד המשפטים, הכניסה לשימוש מערכת טכנולוגית שנויה במחלוקת, אשר כרוכה בפגיעה בזכויות אדם, ללא הסמכה מפורשת בחוק, במחשכים, וללא כל ניסיון להתמודד עם הסיכונים שבשימוש בבינה מלאכותית בהחלטות שיטור רגישות כמו מעצר וחיפוש. הפסקת השימוש לא מרפאת את כל הנזקים שכבר נגרמו. האגודה לזכויות האזרח קורא למשטרה וליועצת המשפטית לממשלה לעצור כל ניסיון לשלב בינה מלאכותית בהחלטות שיטור במחשכים ובלי שקיפות ודיון ציבורי".