סגור
משה גפני יור יהדות ה תורה יור ועדת ה כספים של ה כנסת
משה גפני יו"ר ועדת הכספים (צילום: אלכס קולומויסקי)

פרשנות
סמוטריץ' מתכנן מסלול ישיר לביזת הקופה הציבורית

הנוהל החוקי מתנה העברת כספים קואליציוניים בבדיקות משפטיות ומקצועיות. אך סמוטריץ' רוצה להעביר במקומו חקיקה מזרזת הליכים. ההפיכה המשטרית מחלחלת

אין מה לומר, זו ממשלה עקבית. כששומרי הסף מצביעים על בעיות משפטיות וחוסר תקינות, היא לא חושבת שהפתרון הוא לתקן את מה שצריך, אלא שצריך לשנות את החוק.
אתמול התברר שהיא יוזמת הצעת חוק להעברה מזורזת של כספים קואליציוניים, כלומר חוק לביזה מהירה של אוצר המדינה. הממשלה הזאת קבעה את שיא כל הזמנים של כספים ייחודיים בהיקף של 14 מיליארד שקל לשנתיים. כל סעיף של כספים קואליציוניים מחייב אישור של יועצים משפטיים. כשמאשרים תקציב בחודש מאי ומחלקים כל כך הרבה כספים, מה הפלא שנוצר פקק.
הכללים שמגבילים חלוקת כספים קואליציוניים מיועדים למנוע מהשלטון לחלק כסף לארגונים המקורבים אליו. הממשלה הזו פתחה מדיניות הסברה שלפיה כל דבר שמפריע לה לעשות מה שבראש שלה הוא בגדר פגיעה של המשפטנים בעקרון שלטון הרוב ובדמוקרטיה. אם בעבר התביישו בחלוקת ג'ובים, עכשיו בממשלת ההפיכה מנסים להדיח את מי שמפריע לחלק. אם עד היום כספים קואליציוניים נתפסו כמעשה מביש שצריך להסתיר, עכשיו מנסים לבטל את הנוהל שמגביל אותם.
אתמול בוועדת הכספים של הכנסת התלונן יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני מיהדות התורה שההעברות התקציביות לחינוך החרדי מתעכבות. בתגובה חשף יועץ שר האוצר עומר רחמים שהשר מתכוון ליזום עוד חקיקה עוקפת שומרי סף. "גם שר האוצר לא מרוצה מהקצב שהתהליכים האלה מתקיימים והוא בסוג של חשיבה על התהליך. יכול להיות שהגיע הזמן לייצר חקיקה שתסדיר בצורה ברורה איך אין עיכובים משמעותיים". עוד אמר ש"יכול להיות שהגיע הזמן שנגדיר, ואני אגיד את המילה המגונה, מה זה כסף קואליציוני, מי מחליט מה זה כסף קואליציוני ואז מופעל נוהל היועץ?”.
הוא פנה לגפני ואמר לו ש"שר האוצר רואה בך שותף לתהליך שישרת את כולנו. אין שום סיבה שהתהליכים האלה לא יהיו בהירים וברורים ויתעכבו מאוד". גפני חזר ואמר שאלה דברים חשובים.
בניגוד לדברי רחמים נראה שמה שמפריע כנראה כל כך לסמוטריץ' זה לא היעדר הגדרות בחוק אלא דווקא קיומן. מדובר בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה לשעבר עו”ד יהודה וינשטיין מ־2015 שפורסמו בתגובה לפרשת ישראל ביתנו, שבה ניתן שוחד בתמורה להקצבות. וינשטיין קבע כי "העברה תקציבית לצורך יישום הסכם פוליטי תקציבי תותנה בחוות דעת משפטית של המשרד שההעברה מיועדת לו". כן יש צורך בבדיקה מקצועית. וינשטיין הדגיש ש"על הדרג הפקידותי במשרד הרלבנטי ובמשרד האוצר לקבל הוראות אך ורק מגורם מוסמך על פי דין. לא יתקבלו הוראות מגורמים פוליטיים".
אחת המטרות העיקריות של הבדיקות היא ליישם את העיקרון שאין לייעד תקציבים לגוף מקורב מסוים או למספר מועט של גופים אלא רק למטרות כלליות. כך, למשל, כאשר יש רק גוף אחד שפועל בתחום מסוים, מותנית העברת הכסף בחוות דעת משפטית שתסביר זאת. וינשטיין הסביר שכספים קואליציוניים נועדו לאפשר למפלגות לקדם את סדרי העדיפויות התקציביים שלהן אבל לא להיטיב עם ארגונים מקורבים.
לזכותו של בצלאל סמוטריץ' ייאמר שהוא תמיד אהב כספים קואליציוניים. גם כשהיה באופוזיציה אמר ש"אין שום פסול בכספים קואליציוניים. ח"כים ומפלגות באו לכנסת כדי לקדם סדר יום, ותקציב הוא אחד הכלים המרכזיים לכך".
2016 היתה שנה מביכה במיוחד בתחום הכספים הקואליציוניים. האוצר שילם לבכירי הקואליציה וועדת הכספים מס העברת תקציב בדמות כספים קואליציוניים של עשרות מיליוני שקלים לכל ח"כ. חבר הוועדה בצלאל סמוטריץ' קיבל 50 מיליון שקל.
יהיה לעומת זאת הרבה יותר מוזר אם יו"ר ועדת הכספים משה גפני באמת יהיה שותף למהלך. גפני לא רק לוחם כבר 35 שנים נגד כספים קואליציוניים והוא היה שותף לאיסור שהוטל בחוק יסודות התקציב על כספים ייחודיים - כאלה שמיועדים לארגון מסוים. שוב ושוב הוא מבטיח שבקדנציה הבאה הוא יבטל אותם. זה כמובן לא מונע ממנו לקחת סכומי עתק של כספים קואליציוניים כל זמן שזו השיטה.
כי האמת היא שאם לא יהיו כספים קואליציוניים אז יהיה הרבה פחות צורך במפלגות מגזריות, כמו יהדות התורה והציונות הדתית, ולכן הן זקוקות לכספים האלה כמו בוחרים לנשימה.