החשכ"ל מגביל את הוצאות משרדי הממשלה כדי "למנוע קביעת עובדות בשטח"
החשכ"ל מגביל את הוצאות משרדי הממשלה כדי "למנוע קביעת עובדות בשטח"
החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג הוציא הנחיה לחשבי משרדי הממשלה לא לאשר תקציבים שאינם קשורים להתמודדות עם השלכות המלחמה על המשק או שקשורים לליבת פעילות המשרד. הצורך נובע "במטרה לאפשר לממשלה גמישות לבצע שינויים בצד ההוצאה מבלי להקשות על שינוי סדרי העדיפויות"
החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג הוציא הנחיה המורה לכלל החשבים במשרדי הממשלה לא לאשר תקציבים שאינם קשורים להתמודדות עם השלכות המלחמה על המשק או שקשורים לליבת פעילות המשרד. הצורך בהנחיה נובע מכך ש"במסגרת עדכון תקציב 2024, עתידים להתבצע שינויים והתאמות בהיקף ובהרכב הוצאות והכנסות המדינה", לכן "במטרה לאפשר לממשלת ישראל את הגמישות הנדרשת לבצע שינויים בצד ההוצאה, ועל מנת שלא לקבוע עובדות בשטח שיקשו על שינוי סדרי העדיפויות". החשב הכללי הורה לחשבים "להפעיל שיקול דעת בעת אישרו הוצאה מתקציב המדינה, בשים לב לנחיצותה ודחיפותה לעת הזו, ולפעול בריסון תקציבי המתחייב בתקופה זו, בדגש בכל הנוגע לשימוש בתקציבים גמישים שאינם בליבת פעילות המשרד ושאינם קשורים למלחמה".
המשך ההנחיה מבהיר כי לא מדובר רק בבקשה או המלצה אלא בהנחיה עם קווים ברורים שמבחינה בין חמישה סוגי תקציבים: הסוג הראשון, תקציבים הקשורים למלחמה, אלו ימשיכו להיות מאושרים כרגיל, למעט התקשרויות/תמיכות/הקצבות בהיקף של 30 מיליון שקל שידרשו אישור של סגן בכיר לחשכ"ל. הסוג השני, הם תקציבים שדרושים להפעלה תקינה ושוטפת של המשרד ונובעים מתחום אחריותו, תקציבים אלו יידרשו אישור מסגן בכיר לחשכ"ל כשהם מעל 20 מיליון שקל.
הסוג השלישי של התקציבים, הם תקציבים (התקשרויות, תמיכות, הקצבות) עבור פעילויות שאינן קשורות להתמודדות הנדרשת עם השלכות המלחמה על המשק, ובכלל זה תקציבים שניתן באופן עקרוני להחליט שלא לבצעם בעת זו. תקציבים אלו מכונים גם 'תקציבים גמישים', והם 'יאושרו רק מטעמים חריגים', וידרשו 'חוות דעת של גורם מקצועי במשרד האחראי על הפעילות' וזאת בכפוף לאישור חשב המשרד מראש ובכתב, בנוסף, אם התקציב עולה על 5 מיליון שקל, יידרש אישור סגן החשכ"ל.
הסוג הרביעי והחמישי של התקציבים הם 'תמיכות במוסדות ציבור' ו'הוצאות הדרכה והכשרה', לעניינם הנחו בעבר סגני החשב הכללי כי נכון לעכשיו אין לאשר מקדמות או חלוקה בפועל של תמיכות למוסדות ציבור לפני שיעבור תקציב 2024. בנוגע להוצאות הדרכה והכשרה, חודדה ההנחיה לצמצם נסיעות לחו"ל, ימי גיבוש וכיף, ולהתמקד רק בימי הכשרה מקצועית. החשכ"ל מדגיש שכל ההוראות לא יחולו על הוצאות משרד הביטחון ומנהלת תקומה.
רוטנברג מזכיר במכתבו כי המצב החוקי ברגעים אלו – כל עוד לא נכנס עדכון לתקציב 2024 – הוא שאם לא יבוצע עדכון בחקיקה, הרי שב-19 בפברואר יהיה צורך לבצע קיצוץ רוחבי בהיקף של 67.2 מיליארד שקל המהווים כ-13% מסך ההוצאה. לכולם ברור שלא יבוצע קיצוץ כזה והתקציב יתעדכן, אך המכתב של החשב הכללי נועד להתחיל ב'הידוק החגורה' כבר עכשיו ולמנוע מצב שבו משרדים מתחילים לממש כספים גמישים בכדי להימנע מהקיצוצים שצפויים להגיע.
הנחיית החשכ"ל מגיעה במקביל לגיבוש תקציב 2024 במשרד האוצר, כפי שדווח בכלכליסט, שר האוצר מציג תכנית כלכלית ובה מגוון צעדים מרסנים, אך בשלב זה לא ברור מה מהם יקודם על ידו ומה יעבור לראש הממשלה. במתווה הנוכחי סמוטריץ' מבקש לקצץ סכום ניכר מהכספים הקואליציוניים, אך ספק רב האם שותפיו הקואליציוניים יסכימו לכך.