הפערים גדלים ומשרד החינוך בוחן מחדש את התקצוב העודף לפריפריה
הפערים גדלים ומשרד החינוך בוחן מחדש את התקצוב העודף לפריפריה
לדברי שר החינוך יואב קיש, התוכנית הקודמת הביאה ליתרון תקציבי של ישובים חלשים על חזקים אבל לא צמצמה את הפערים. מדובר ברפורמה שהחלה בימי שר החינוך שי פירון באמצע העשור הקודם של הוספת שעות לבתי ספר חלשים כלכלית חברתית
משרד החינוך בודק מחדש את רפורמת התקצוב הדיפרנציאלי במערכת החינוך, זאת לאור הכישלון שלה בצמצום פערים. כך חשף שר החינוך יואב קיש. מדובר ברפורמה שהחלה בימי שר החינוך שי פירון באמצע העשור הקודם של הוספת שעות לבתי ספר חלשים כלכלית חברתית. התוכנית הביאה ליתרון תקציבי של ישובים חלשים על חזקים אבל לא צמצמה את הפערים.
"אנחנו מובילים ב-OECD בפערים. המטרה היא להעלות את החלשים", אמר קיש בישיבה של ועדת החינוך של הכנסת לקראת פתיחת שנת הלימודים. מדובר בתוכנית שנועדה לקדם תלמידים מרקע חברתי כלכלי חלש ולגשר על הפער שיוצר התקצוב העודף של רשויות חזקות. אלא שהתברר שבשנת 2022 עמד תקציב שעות הטיפוח המיועדות לתקצוב הדיפרנציאלי בחינוך היסודי על 1.09 מיליארד שקל שהם 10% בלבד מתקציב השעות הכללי. תוכנית התקצוב הדיפרנציאלי הגדילה את היתרון התקציבי לטובת חמישון הטיפוח החלש רק ב-25% (כ-1,600 שקל). מבקר המדינה קבע ש"ספק אם די בכך כדי להביא לצמצום מהותי בפערים החינוכיים". אחד הגורמים לכך הוא משרד החינוך עצמו שהעביר 7% משעות הטיפוח המיועדות לצמצום פערים לרפורמת השילוב בחינוך המיוחד.
קיש חשף עוד כי חל גידול חד ובלתי צפוי בחינוך המיוחד, אף מעבר לעלייה הגדולה הרגילה ובין היתר עלייה של 25% ברישום של הילדים האוטיסטים. התוצאה היתה שנדרשה תוספת של 350 מיליון שקל. זאת בנוסף לתוספת שנצפתה מראש של 1.1 מיליארד שקל. "אלה מספרים שלמערכת מאוד קשה להתמודד איתם", אמר.
קיש אמר שהבינה המלאכותית תהפוך לנושא מרכזי במערכת החינוך. כאשר לדבריו השליטה בשימוש בבינה המלאכותית עומדת להפוך לאחת השפות החיוניות השוק העבודה כמו אנגלית. "מדינות שלא יצליחו להחדיר את השליטה בבינה המלאכותית, יישארו מאחור". לגבי המחסור במורים אמר ש"בתשפ"ה (שנת הלימודים בעוד שנתיים) נצטרך לחשוב על פתרונות אחרים". סביר שהתכוון ללימוד מקוון.
קיש דיווח שהוחלט להכריז על ליכוד חברתי ומנהיגות בשעת משבר כנושאים מרכזיים של מערכת החינוך השנה בתגובה למחלוקת בחברה הישראלית. זאת, בנוסף לנושא הקודם, מיצוי ומצוינות. לטענתו, "העמדות הפוליטיות לא משנות" תוך התעלמות מכך שעצם העדפת נושא הלכידות על המאבק למען הדמוקרטיה היא עמדה פוליטית ברורה. הטיפול בלכידות יהיה באמצעות שעות מחנך וחינוך בלתי פורמלי.
בעניין סגן השר במשרד ראש הממשלה אבי מעוז שאחראי לפיקוח על תוכניו הלימוד החיצוניות אמר קיש ש"אין למעוז שום השפעה במשרד החינוך. מספיק להשתמש בו כקרדום". קיש אמר את הדברים בתשובה לשאלה של ח"כ נאור שירי מיש עתיד.