סגור
אוניות עם מכולות ב נמל חיפה
נמל חיפה. הבעלים מבקשים לקבל הישגים נקודתיים כמו קידום מיזמי נדל"ן (צילום: שרון צור)

בניגוד לצו האינטרסים: קבוצת אדאני רוצה מנכ"ל הודי בנמל חיפה

הנמל שהופרט מחויב לצו, שלא מאפשר מינוי מנכ"ל זר במטרה לשמור על האינטרסים של ישראל בתשתית הלאומית. במקביל, הפקק בנמלים מתחיל לחזור – אתמול המתינו מחוץ לנמלי אשדוד 12 אוניות, ומחוץ לנמלי חיפה 27 אוניות  

במסגרת נסיונות האסדרה בשוק הנמלים מבקשים בעלי השליטה בנמל חיפה, קבוצת אדאני ההודית, למנות לנמל מנכ"ל הודי מתוך הקבוצה, במקום אודי שרון שפוטר בספטמבר. קבוצת אדאני, שבבעלות המולטי־מיליארדר גאוטם אדאני, וחברת גדות הישראלית, רכשו את הנמל שהופרט תמורת 3.9 מיליארד שקל לפני שנתיים. המועמד של אדאני הוא קפטן סמיט צ'והאן, שלו ניסיון ארוך שנים בניהול נמלים וספנות במזרח התיכון, בין השאר באיחוד האמירויות וסעודיה.
כיום לא ניתן למנות מנכ"ל הודי לנמל בעקבות צו האינטרסים שהנמל מחויב אליו. הצו ניתן כדי שהאינטרסים הכלכליים, החברתיים והביטחוניים של המדינה יישמרו לאחר שהנמל הופרט. עם זאת בקבוצת אדאני מציינים שבנמל הסיני בחיפה, SIPG, יש מנכ"ל סיני.
הצו מתייחס לנושאים שבהם המדינה היא עדיין "בעל הבית" בכל הקשור לנמל חיפה, למרות שלמפעיל החדש של הנמל יש 100% ממניות החברה. על מנת לאשר את מינויו של מנכ"ל זר יש לשנות את צו האינטרסים ולקבל אור ירוק מהגופים הביטחוניים העוסקים בנושא, ביניהם השב"כ והמל"ל. מהמטה לביטחון לאומי נמסר בעניין זה: "הנושא הגיע לידיעת המל"ל בימים האחרונים והותנע תהליך בדיקה בין משרדי".
1 צפייה בגלריה
מימין גאוטם אדאני מבעלי נמל חיפה והמנכ"ל המיועד סמיט צ'והאן
מימין גאוטם אדאני מבעלי נמל חיפה והמנכ"ל המיועד סמיט צ'והאן
גאוטם אדאני, מבעלי נמל חיפה (מימין), והמנכ"ל המיועד סמיט צ'והאן
(צילומים: linkedin, AP)
הנושא עלה בפגישה שהתקיימה ביום שני של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שרת התחבורה מירי רגב והשר הממונה על רשות החברות הממשלתיות דודי אמסלם ואנשי מקצוע במשרדיהם במטרה לקדם את האסדרה של שוק הנמלים. מי שנחשבה למתנגדת הקולנית ביותר לאסדרה בשוק הנמלים היא חברת נמל חיפה, שנשלטת על ידי אדאני ההודית.
הניסיונות לקדם את האסדרה נמשכים קרוב לשנה לאחר שב־13 באפריל פקעו ההיתרים הזמניים שניתנו לנמל המפרץ ונמל הדרום בתקופת משבר שרשרת האספקה ואיפשרו להם לפרוק מטען כללי ברציפים שעד אז עמדו ריקים ללא שימוש. במשרד התחבורה התנו את המשך פריקת המטען הכללי בנמלים במתן הטבות לנמלים נוספים ובראשם נמל אשדוד הממשלתי שמאות מעובדיו פקודים לליכוד. הדבר הוביל למהלך בינמשרדי שנועד לבצע אסדרה כוללת של שוק הנמלים על ידי מתן הטבות והקלות לכלל השחקנים.
בשבועות האחרונים היה נדמה כי הצדדים היו לקראת סגירה, אך ההליך התעכב לאחר כניסתו של רועי כחלון לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות. כחלון התנגד לחלק מההטבות שהיו אמורות להינתן לנמל אשדוד כחלק מהאסדרה וביקש לכרוך את המהלך עם קידום הנפקה של מניות נמל אשדוד. בזמן שהשרים ונציגיהם מתווכחים על פרטי האסדרה הפקק בנמלים מתחיל לאט לאט לחזור לחופי ישראל כאשר עשרות אוניות, רובן המוחלט אוניות מטען כללי, מחכות במשך שבועות ארוכים מחוץ לנמלים בלב ים. אתמול בבוקר המתינו מחוץ לנמלי אשדוד 12 אוניות, ומחוץ לנמלי חיפה 27 אוניות.
יו"ר נמל חיפה רון מלכא הוביל קו לוחמני נגד כוונת המדינה להעניק הטבות לנמלים האחרים, ובראשם לנמל המפרץ השכן שנשלט על ידי חברת SIPG הסינית, שמהווה גם מתחרה עסקית לנמל חיפה וגם יריבה מדינית של הודו. בחודשים האחרונים החליטו בנמל חיפה לשנות אסטרטגיה וכעת הם מבקשים להשיג הישגים נקודתיים כחלק מהאסדרה. אלו כוללים בין היתר בקשות רגולטוריות כמו מתן האפשרות לבצע "אינטגרציה אנכית" (שליטה על כל שרשרת האספקה מהפריקה עד המכירה) בתחומי המלט והברזל, קידום מיזמי נדל"ן בחזית הים של חיפה, שינוי תעריפי הנמל בכל הקשור לפריקה והגעת ספינות קרוז, בקשה לממן פרישת עובדים (בקשה שלא תתקבל) וסוגיות פיננסיות נוספות.
מתווה האסדרה המסתמן כולל מתן היתרי פריקה למטען כללי לנמל המפרץ (רציפים 7־8) ולנמל הדרום (רציף 28). נמל אשדוד אמור לקבל שתי הטבות שאין עליהן הסכמה. הראשונה היא שימוש זמני למשך 6 שנים ברציף 25, שאינו בשימוש כיום. בתחילת החודש נשלח מכתב מטעם רשות החברות לרשות התחרות בטענה כי יש לבחון את העברת הרציף לנמל הממשלתי שרשות החברות תופסת כלא יעיל.
ההטבה השנייה שנמל אשדוד צפוי לקבל היא שליטה בממגורת התבואה שהיום מופעלת על ידי חברת לוגיסטיקר מקבוצת ממן. העברת השליטה בממגורה צפויה לזכות להתנגדות מצד לוגיסטיקר, ולא ברור בשלב זה אם יש לה היתכנות משפטית. לוגיסטיקר פועלת תחת הסכם עד מאי 2028.
סוגיה נוספת שקשורה לנמל אשדוד היא ניסיונו של כחלון לחבר בין האסדרה לבין קידום הנפקת נמל אשדוד, אך השרה רגב מתנגדת לכך ודורשת כי ידונו בהנפקה בנפרד מהליך האסדרה.
אדאני ובכירים נוספים מואשמים בבית המשפט הפדרלי בניו יורק בכך שהסכימו לשלם תשלומי שוחד בגובה של יותר מ־250 מיליון דולר לפקידי ממשל הודים כדי להשיג חוזים רווחיים לאספקת אנרגיה סולארית. החוזים הללו צפויים היו להניב רווחים של יותר מ־2 מיליארד דולר אחרי מס לאורך שני עשורים. על פי התביעה, אדאני נפגש אישית עם פקיד ממשל הודי כמה פעמים כחלק מתוכנית השוחד.