אגרות הגודש יוקפאו עד להודעה חדשה בהוראת משרד התחבורה
אגרות הגודש יוקפאו עד להודעה חדשה בהוראת משרד התחבורה
רגע לפני יציאתו לדרך של המכרז הענק להקמה והפעלה של מיזם אגרות הגודש, שרת התחבורה מירי רגב הורתה להקפיא את המס בהתאם להסכמים הקואליציוניים. ההחלטה גרמה הפסדים לחברות רבות שהתכוונו לגשת למכרז המוערך במאות מיליונים, ואם יבוטל המס יקוצץ תקציב משרד התחבורה במאות מיליוני שקלים
שרת התחבורה מירי רגב החליטה להקפיא את אגרות הגודש, בהמשך למדיניות שהצהירה עליה, ובהמשך להסכמים הקואליציוניים של הליכוד עם הסיעות החרדיות. בעיקרון חוק מס הגודש עדיין מופיע בספר החוקים של הכנסת, אך משרד התחבורה הורה לחברת נתיבי איילון, האחראית על הקמת התשתית לפרויקט, להקפיא את הגשת ההצעות במכרז עד להודעה חדשה.
חברות רבות התכוונו לגשת למכרז שהוערך במאות מיליונים, אותו הובילה חברת נתיבי איילון הממשלתית. ההחלטה להקפיא את ההגשות למכרז ימים בודדים לפני מועד ההגשה גרמה לאובדן משאבים עבורן. למרות ההקפאה, עדיין ייתכן שהמכרז יופשר וזאת כאמור מפני שהחוק הקובע את קיומן של אגרות הגודש לא בוטל. אם מס הגודש יבוטל – התקציב השוטף של משרד התחבורה יקוצץ במאות מיליוני שקלים, והמדינה תיאלץ למצוא מקור תקציבי נוסף לפרויקט המטרו.
המס החדש, שאמור להיכנס לתוקף במרץ 2025, נועד "לשקף" את הנזק הכלכלי שנוצר בעקבות הגודש בכבישים, ומטרתו ליצור תמריץ שלילי לרכבים פרטיים לנסוע בשעות העומס ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. המהלך צפוי להוביל להכנסות של כמיליארד שקל בשנה למדינה.
תוכנית אגרות הגודש אושרה לפני כשנה וחצי במסגרת חוק ההסדרים הקודם. לפי התוכנית, יחולק גוש דן לשלוש טבעות (פנימית, תיכונה וחיצונית) שישמשו כאזורי תשלום שונים. שיעורי התשלום ייקבעו ביחס לחצייה של כל טבעת, כאשר התשלום יושפע משעות העומס. בנסיעה לעבר הטבעת הפנימית בין השעות 10:00-6:30 ייגבה תשלום של 5 שקלים על נסיעה לטבעת החיצונית, 10 שקלים לטבעת התיכונה ו-10 שקלים נוספים לטבעת הפנימית; בנסיעה לכל כיוון בין השעות 19:00-15:00 ייגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, 5 שקלים לטבעת התיכונה ו-5 שקלים נוספים לטבעת הפנימית; התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקלים. לדוגמה רכב שייסע מירושלים למרכז תל אביב בשעות הבוקר ישלם כ-25 שקל על מעבר בכל אחת מהטבעות. המחירים צפויים להשתנות עם שינויים בדפוסי העומס.
מסי הגודש לא אמורים להיות מוטלים על רכבים דו-גלגליים, אוטובוסים, רכבי חירום, נהגים בעלי תו נכה, מוניות נגישות, רכבי גרר ומוניות שירות. משאיות במשקל של מעל 12 טון ישלמו תשלום כפול ולא תהיה להן מגבלת חיוב. ברגע האחרון הוחלט כי מוניות ספיישל ישלמו רק 50% מסכום המס שיגולגל על הנוסע, אך לא תחול עליהן תקרת חיוב יומית.
המכרז, שהוערך במאות מיליונים, פנה לחברות תשתית ישראליות ובינלאומיות כמו גם חברות עם ניסיון בהפעלת כבישי אגרה וחברות תקשורת וטכנולוגיה. החברה הזוכה הייתה אמורה להיות אחראית לספק את הציוד הטכנולוגי לשערים, כמו המצלמות שיזהו את לוחיות הרישוי של הרכבים שנכנסים לאזור התשלום, חישוב גובה המס ושליחת הודעות התשלום מטעם רשות המסים. לפי מסמכי המכרז, המציע מחויב לתקופת הפעלה של 12 שנים עם אופציה לשתי תקופות נוספות של שלוש שנים. כמו כן במסגרת תנאי המכרז נקבע כי המציע הזוכה יקבל מענק הקמה על סך 150 מיליון, ועלות ההפעלה תיקבע במסגרת הצעות המחיר במכרז.