סגור

המסילה המזרחית: הרכבת פרסמה מכרז למסילה ותחנה באלעד בגובה מאות מיליוני שקלים

המכרז שייך לפרויקט המסילה המזרחית שיחבר בין לוד לחדרה, וצפוי להסתיים עד 2027 בעלות של 9.3 מיליארד שקל. הפרויקט מיועד לשחרר את התלות הגבוהה של המסילה הארצית בצוואר הבקבוק הרכבתי באיילון ולהעלות את היצע הנסיעות ב-30%

רכבת ישראל פרסמה היום מכרז להקמת מסילה ותחנת רכבת באלעד, וזאת במסגרת פרויקט המסילה המזרחית שיאפשר חיבור תחבורתי בין לוד וחדרה.
לפי הודעת החברה, אומדן המכרז עומד על סכום של מאות מיליוני שקלים ותקופת ההתקשרות עם הזוכה במכרז תעמוד על 44 חודשים.


המכרז יכלול הקמה של קטעי מסילה, קירות אקוסטיים, מבנים, ניקוז, תשתיות תקשורת וחשמל וייתכן שגם את ביצוע עבודות הגימור ואת דרכי הגישה לתחנה.

1 צפייה בגלריה
נחל איילון פקק תנועה איילון כביש רכבת ישראל
נחל איילון פקק תנועה איילון כביש רכבת ישראל
הרכבת באיילון
(צילום: ערן גרנות)

במקור תוכננו במסגרת המסילה המזרחית 9 תחנות נוסעים מצפון לדרום: תחנת חדרה מזרח, אחיטוב, טייבה, טירה-כוכב יאיר, כפר סבא צפון, ראש העין צפון (תחנה קיימת), אלעד, תעופה ולוד (תחנה קיימת). עם זאת, נכון לעכשיו משרד התחבורה תקצב רק את הקמתן של התחנות חדרה מזרח, טירה-כוכב יאיר, אלעד ותעופה. בשנה האחרונה מתנהל מאבק תושבים על אי-הקמת תחנת רכבת באחיטוב שבעמק חפר, ובחודשים האחרונים הנושא נידון גם בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות היו"ר מיכאל ביטון.
פרויקט המסילה המזרחית אמור להוות אלטרנטיבה לקו מסילות החוף הקיים שעובר דרך תחנות תל אביב, וצפוי לשחרר את התלות הגבוהה של המסילה הארצית בצוואר הבקבוק הרכבתי באיילון. לפי התכנון, הפרויקט צפוי להגדיל את היצע הנסיעות ברשת בכ-30%, עם גמישות תפעולית לחברה, שנשענת כיום רק על שתי מסילות החוף העמוסות. כמו כן, ברכבת טוענים שהפעלת הקו תשרת גם את מגזר המטענים, סקטור שהרכבת לא הצליחה לפתחו כמצופה, עם אפשרות להוריד מהכביש מאות משאיות ביום.
המסילה החדשה צפויה ליצור חיבור בין לוד לאזור השרון המזרחי לאורך 64 ק"מ. הפרויקט יכלול 47 גשרים עם סיומו. נכון להיום, המדינה מצהירה כי הפרויקט יסתיים תוך 6 שנים (2027), והוא מתוקצב בכ-9.3 מיליארד שקל. החברות שמבצעות את הפרויקט הן חברת נתיבי ישראל יחד עם חברת רכבת ישראל. עם סיום העבודות יופעלו בקו כ-100 רכבות נוסעים ועשרות רכבות משא מידי יום.