ישראל תזדקק להקמת 6–7 תחנות כוח מונעות בגז כדי לעמוד ביעדי האנרגיה
ישראל תזדקק להקמת 6–7 תחנות כוח מונעות בגז כדי לעמוד ביעדי האנרגיה
התוכנית הרב־שנתית של נגה, חברת ניהול רשת החשמל הממשלתית, מעריכה צורך בהגדלת הייצור ב־4,700 מגה־ואט בשנים 2035-2030 תחת ההנחה ש־30% מהחשמל ייוצר באנרגיה מתחדשת
ישראל תזדקק להקמה של 7-6 תחנות כוח מונעות על ידי גז טבעי בשנים 2035-2030 על מנת לעמוד ביעדי צריכת האנרגיה שלה בשנים אלה. כך קובעת חברת ניהול רשת החשמל הממשלתית נגה בתוכנית הרב־שנתית שלה שתוצג בכנס שתקיים החברה היום. על פי החברה, התחנות אמורות לקום באזור המרכז וגוש דן על מנת לספק את צורכי האנרגיה של תושבי אזורים אלו.
תוכנית זו עומדת בניגוד לעמדת המשרד להגנת הסביבה, שדוחף לעידוד חיבורם של מבני ציבור ובנייני מגורים לפאנלים סולאריים לצורך הפקת אנרגיה, ומתנגד להקמת התחנות.
התוכנית של נגה מדברת על הוספת 4,700 מגה־ואט באמצעות תחנות קונבנציונליות, שמתורגמות להקמת 7-6 תחנות כוח חדשות או הרחבה משמעותית של יחידות ייצור נוספות בתחנות הקיימות. תוכנית זו נשענת על התחזית שלפיה ישראל תעמוד ביעדי הממשלה לייצור 30% מהאנרגיה באמצעות אנרגיות מתחדשות עד שנת 2030 ויצירת מספיק מתקני אגירה לניצול מיטבי של אנרגיה סולארית.
מכיוון שהנחות אלו מוטלות בספק, ייתכן שיידרש מספר גבוה אף יותר של תחנות כוח חדשות כדי להבטיח אספקת חשמל יציבה.
הביקוש לחשמל גדל בקצב מהיר עם המעבר של יותר מוצרים לחשמל והעלייה באיכות החיים, כמו המעבר לשימוש ברכבים חשמליים. כיום יש בישראל כ־13 אלף רכבים חשמליים ועד סוף 2028 מספרם צפוי לגדול ל־348 אלף.
שרת האנרגיה קארין אלהרר התנגדה בעבר להקמת תחנת כוח מונעת גז ליד ראש העין בטענה שיש להרחיב את התחנות הקיימות ולא לבנות חדשות, אלא שתוכנית זו תדרוש הגדלה משמעותית של קווי ההולכה, שנחשבת ליקרה ופוגעת בסביבה. ללא הרחבת הקווים, הגדלת הייצור בתחנות הקיימות לא תעזור לעמידה בביקושים לחשמל המרוכזים באזור גוש דן.